برای تبدیل شدن به یک رهبر مؤثر، چندین قابلیت اصلی وجود دارد که باید داشته باشید - از توانایی تأثیرگذاری و الهام بخشیدن به دیگران تا دانستن اینکه چگونه قاطعانه عمل کنید. در حالی که این ویژگی ها در نقش روزانه شما به عنوان یک رهبر مهم هستند، به ویژه در مواقع استرس بسیار مهم هستند.
موقعیتها و بحرانهایی که در طول حرفهتان با آنها مواجه میشوید، احتمالاً لحظاتی هستند که شما را بهعنوان یک رهبر و بهطور بالقوه بهعنوان یک شخص مشخص میکنند. نحوه عمل شما در این سناریوها می تواند بر نحوه عملکرد کارمندان و همکاران شما تأثیر بگذارد.
وقتی مدیران شکست میخورند، تیمهایشان هم میتوانند شکست بخورند و در نتیجه عملکردشان با مشکل مواجه میشود و روحیه پایینتر میرود. می تواند باعث شود که کارمندان شما ضرب الاجل ها را از دست بدهند، مرتکب اشتباه شوند و به طور بالقوه مشتریان خود را از دست بدهند - دقیقا برعکس آنچه در مواقع بحران نیاز دارید.
تحقیقات نشان می دهد که واکنش ضعیف رهبران در موقعیت های پر استرس معمول است. به طور خاص، 53 درصد در مواقع بحران به جای پذیرش ذهنی و کنجکاوی، ذهن بستهتر و کنترلکنندهتر میشوند.
اگر در موقعیت رهبری هستید، یاد بگیرید که چگونه خود را کنترل کنید .در این مطلب سه تکنیک وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تیم خود را در زمان بحران مدیریت کنید و در عین حال آرامش خود را حفظ کنید.
رهبر کسی است که به یک موقعیت، با آرامش و با یک برنامه سنجیده پاسخ می دهد. قبل از اینکه به سرعت به حل مسئله بپردازید، یک نفس عمیق بکشید و مکث کنید تا افکار خود را جمع آوری کنید و با ذهنی روشن وضعیت را ارزیابی کنید.
این توصیه مهمترین نکتهای است که نانسی کوهن، پروفسور مدرسه بازرگانی هاروارد، که یک درس رهبری رایگان و آنلاین درباره کاشف افسانهای ارنست شاکلتون تدریس میکند، هنگام مطالعه روش رهبری آبراهام لینکلن، رئیسجمهور سابق ایالات متحده، آموخت.
او توضیح میدهد: «یکی از چیزهایی که لینکلن در موقعیتهای پرمخاطره پرورش داد این بود که هیچ کاری در لحظه انجام ندهد. او با شبکه های اجتماعی بی وقفه زندگی نمی کرد. اما او مدام مورد بمباران مردم و مسائل مهمی بود که توجه او را می طلبید. در چنین فضایی، قانون او این بود که هر چه ریسک بالاتر باشد، احتمال انجام کاری کمتر است.»
در یک بحران، مهم است که یک نفس عمیق بکشید و تا حد امکان آرام بمانید - به خصوص با افزایش خطرات یا با تسریع تلاطم های محیطی - قبل از واکنش به منظور حرکت به جلو با یک برنامه عملی و جلوگیری از ایجاد هراس جمعی.
کوهن میگوید: «کوچکترین مکث قبل از برداشتن تلفن، ارسال توییت، یا گفتن چیزی به کسی به رهبر کمک میکند تا افکار خود را جمعآوری کند و احتمال انجام یک حرکت هوشمندانه را به حداکثر برساند».
رهبران به ندرت به تنهایی این کار را انجام می دهند - به همین دلیل است که آنها معمولاً هیئت مشاوران دارند، چرا جان اف کندی، رئیس جمهور سابق ایالات متحده به برادرش تکیه می کند، یا چرا آبراهام لینکلن دو منشی و کابینه ای داشت که اغلب از آنها نظر می خواست.
کوهن میگوید: «رهبران بزرگ افرادی را در اطراف خود دارند که میدانند چگونه میتوانند یک حضور مستدل و آرام داشته باشند. مهم است که آنها مشاورانی داشته باشند که آرام باشند.»
برای به خدمت گرفتن یک مشاور قوی، مطمئن شوید که افراد اطراف شما دارای شخصیت قوی هستند. آیا آنها به دیدگاه های خود مطمئن هستند، اما همچنین دارای ذهنی باز و ارتباطی هستند؟ آیا آنها از دیدگاه شما حمایت می کنند؟ علاوه بر ارزشهای رهبری باکیفیت، آنها باید تجربیات متنوع و مهارتهای هوش هیجانی داشته باشند تا بتوانند مسئولیتهای مختلفی را بر عهده بگیرند و به شما کمک کنند تا به بهترین شکل ممکن پیش بروید.
کوهن همچنین توصیه میکند از قابل اعتماد بودن تیم مدیریت خود اطمینان حاصل کنید تا بتوانید آرامش خود را حفظ کنید. می تواند به مردم کمک کند تا تصمیمات درستی بگیرند و با موفقیت از بحران عبور کنند.
اغلب گفته می شود که موفقیت هرگز در خلاء اتفاق نمی افتد. میزان کاری که تیم شما انجام می دهد، همراه با نگرش ها و توانایی آنها برای پرسیدن سؤالات درست، می تواند باعث موفقیت یا شکست شود، بنابراین هنگام ایجاد شبکه پشتیبانی خود، این موضوع را در نظر داشته باشید.
مهم است که واقعیت یک موقعیت و محدودیت های خود را در طول یک بحران را بشناسید، مهم نیست که چقدر سخت باشد.
کوهن میگوید: «بدانید که در گرماگرم لحظه، هیچ کاری از یک رهبر نمیتواند بر بیاید، نمیتواند کل وضعیت را حل کند. بهتر است از قویترین و آرامترین لحظه خود رفتار کنید تا اینکه اولین اقدام واکنشی و فوری را انجام دهید.»
در حالی که یک مشکل در ابتدا می تواند طاقت فرسا به نظر برسد، بهترین راه برای نزدیک شدن به آن، تجزیه گام به گام آن است. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تصویر روشنی از شرایط به دست آورید، به شما این امکان را می دهد که از نزدیک با مشاور خود کار کنید، قدم های بعدی خود را اولویت بندی کنید و به طور موثر تفویض اختیار (در ادامه در مورد تفویض اختیار در مدیریت بخوانید) کنید.
هنگامی که در مورد یک برنامه تصمیم گرفتید، به آن پایبند باشید و برای تکمیل وظایف محول شده و اجرای موفقیت آمیز به خود و تیم خود تکیه کنید.
تبدیل شدن به یک رهبر کارآمد نیاز به کار دارد. نه تنها باید به طور مداوم مهارت های رهبری خود را تقویت کنید، بلکه باید در مواقع تحت فشار نیز متانت را حفظ کنید و یاد بگیرید که با موقعیت های مختلف سازگار شوید. (بهبود عملکرد گروهی در کسب و کار)
همچنین مستلزم ایجاد یک سبک رهبری شخصی است. مانند هر رهبر موفقی، لازم نیست این کار را به تنهایی انجام دهید. گذراندن دوره های رهبری می تواند به شما کمک کند مهارت ها و ویژگی هایی را بیاموزید که هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه ای خود از آنها استفاده کنید.
برخی از مزایای شرکت در کلاس رهبری استراتژیک شامل فرصتی برای یادگیری نحوه استفاده از نقاط قوت و ضعف خود به نفع خود، تمرین مهارت های خود و کسب بازخورد از رهبران با تجربه است.
به خاطر داشته باشید که قرار نیست رئیس جمهور یک کشور یا یک مدیر تجاری شوید. شما می توانید با تبدیل شدن به یک متخصص موضوعی، ارائه مداوم ایده های جدید و خلاقانه در جلسات، ایجاد شبکه در سراسر شرکت، بیان دیدگاه ها در مورد اینکه چگونه سازمان شما می تواند به جلو برود، در هر مرحله از حرفه خود به یک رهبر موثر تبدیل شوید، و خیلی بیشتر.