فرانچایز Killzone در زمان کنسول پلی استیشن 2 و پلی استیشن 3 یکی از بهترین شوترهای موجود در بازار تلقی میشد و طرفداران زیادی هم جذب کرده بود، اما عرضه Killzone Shadow Fall در سال 2013 برای کنسول پلی استیشن فور خیلی موفقیت آمیز نبود و همین هم بهانه ای شد تا بازی جدیدی از این فرانچایز عرضه نشود و شدو فال آخرین نسخه از این فرانچایز باشد. استودیو سازنده این بازی، Guerrilla Games هم در طول این سال ها مشغول ساخت بازی Horizon Zero Dawn و Horizon II Forbidden West بوده است و طبق یک شایعه جدید و نسبتا معتبری که پخش شده است، این استودیو در حال ساخت یک بازی شوتر با تمرکز بر مسابقات eSports است که البته در جهان Killzone رخ نمی دهد. در ادامه این شایعه ادعا می کند فرانچایز Killzone مرده است و تمرکز استودیو سازنده بر بازی نقش آفرینی Horizon و همین شوتر جدید آنهاست.
هرچند دیدن موفقیت هورایزن لذت بخش است و این استودیو بدون هیچ سابقه ای در ساخت بازی های نقش آفرینی توانسته دو عنوان خیلی خوب برای پلی استیشن فور و فایو عرضه کند، اما در عین حال دیدن اینکه سری کیلزون در حال مرگ است ناراحت کننده است. کیلزون به عنوان سری بازی ای محسوب می شود که حتی در بدترین نسخه هایش هم یک عنوان خوب عرضه کرده و مولتی پلیر جذابی در این سری جاری بوده است. با جضور دشمنانی که به شکل هِلگاست هستند، این سری داستان جذابی داشته است و حتی اگر نسخه جدیدی هم از آن ساخته نشود، حداقل لیاقت یک ریمستر یا ریمیک را دارد.
در حالی که متاسفانه مولتی پلیر آخرین نسخه این فرانچایز، شدو فال پر از هکر ها و متقلبان بود و تقریبا قابل بازی نبود، اما باز هم طرفداران به یک مولتی پلیر جدید در جهان کیلزون نیاز دارند. همچنین با اینکه شدو فال بازی جذابی نبود، اما پایان آن راه را برای یک دنباله باز می گذارد و ادامه نداشتن آن مایه شرمساری است! هرچند این سری هیچوقت به اندازه ای در حد آن بود مورد استقبال بازیکنان قرار نگرفت و فروشی در خور خودش نداشت، اما حس نوستالژی یک نسخه جدید در کنار خلاقیت های تازه که برای بازیکنان جدید جذاب باشد می تواند کمک کند نسخه جدید کیلزون فروش خوبی داشته باشد.
یکی دیگر از دلایل عرضه این بازی برای پلی استیشن فایو می تواند دسته آن با نام دوال سِنس باشد. در حالی که بازی ای مثل Astro’s Playroom نشان داد با منتقل کردن حس های مختلف، این دسته چقدر می تواند عالی عمل کند، در عین حال عناوینی نظیر Returnal و Ratchet and Clank: Rift Apart ثابت کردند تریگر های انطباقی ( adaptive triggers ) می توانند در تجربه حالت های مختلف سیستم شوتینگ خوب عمل کند. یک کیلزون جدید هم می تواند از این قابلیت بهره مناسب ببرد و اسلحه های مختلفی را طراحی کند که در طی آن بازیکنان بتوانند لذت تیر اندازی را تجربه کنند. همچنین این سری همواره از نظر گرافیکی در سطح عالی ای قرار داشته است و دیدن یک کیلزون جدید با گرافیک مغز منفجر کن در پلی استیشن فایو می تواند یکی دیگر از جذابیت های نسخه جدید این سری باشد.
کار نکردن برروی کیلزون بدین معنی است که گوریلا گیمز توانسته است یک فرانچایز بهتر و جذاب تر برای خودش پیدا کند و خوب این مشکلی ندارد. در حالی که می توان کار ساخت یک ریمیک از کیلزون را به یکی از دیگر استودیو های پلی استیشن واگذار کرد، نظیر ساخت ریمیک Demon's Souls توسط استودیو بلوپوینت، اما یک راه اضافه هم وجود دارد و آن ساخت یک کالکشن ریمستر از بازی های کیلزون است. طبیعتا ساخت یک ریمستر به زمان و هزینه کمتری نیاز دارد اما اجازه می دهد این فرانچایز هم به حیات خود ادامه دهد. به مانند یک نسخه جدید، یک ریمستر هم می تواند از قابلیت های دوال سنس استفاده کند و خوشبختانه چون سری کیلزون همواره از نظر بصری در سطح خوبی قرار داشته است، نیازی نیست که پیشرفت های زیادی در زمینه گرافیک صورت پذیرد و در واقع هدف اصلی یک ریمستر از کیلزون می تواند آشنایی بازیکنان جدید با این سری و در عین حال تجدید خاطرات طرفداران قدیمی این فرانچایز با آن باشد.
همچنین می توان در این کالکشن بازی انحصاری پلی استیشن ویتا، Killzone: Mercenary را هم قرار داد تا بازیکنان بیشتری لذت تجربه آن را داشته باشند. با توجه به اینکه تاچ پد دوال سنس قابلیتی شبیه صفحه لمسی ویتا دارد، قابلیت Melee کردن دشمنان هم می تواند بسیار جذاب باشد. به هر صورت چه به شکل یک ریمستر یا یک بازی جدید، کیلزون لیاقت بازگشت را دارد و امیدواریم چه خود گوریلا گیمز، چه استودیوی دیگری برنامه ای برای بازگشت این مجموعه داشته باشد.