دینامیت یکی از پرفروش ترینهای فیلمهای اکران شده در سال 1400 است. محتوای آن یک ماجرای کمدی است. دست تقدیر دو طلبه جوان، دو دختر دانشجو و یک ساقی را در ساختمانی گرد هم میآورد. برخوردها و قضاوتهای کاراکترهای داستان، بسیار جنبه طنز و دیدنی دارد. نازنین بیاتی، احمد مهرانفر، محسن کیایی، پژمان جمشیدی و زیبا کرمعلی در این اثر هنرنمایی میکنند. خلاصه محتوا
فیلم کمدی ایرانی دینامیت در فهرست پرفروش ترین فیلمهای سینمایی سال 1400 قرار دارد. درآمد حاصل از نمایش آن 14 میلیارد و 523 میلیون تومان بوده است. بازیگران پر آوازهای مثل: نادر سلیمانی، پژمان جمشیدی، احمد مهران فر، محسن کیایی، زیبا کرمعلی و نازنین بیاتی در دینامیت به هنرنمایی میپردازند. کارگردانی فیلم را مسعود اطیابی برعهده دارد. در تیر ماه 1400 دینامیت روی پرده سینما رفت. تیم سازنده در زمان بسیار بدی فیلم را اکران کردند. کرونا در اوج خود قرار داشت و ماه محرم در پیش بود، اکران فیلم در چنین شرایطی ریسک بالایی داشت، اما علی رغم ریسک زیاد، از آن استقبال بی سابقهای صورت گرفت.
دینامیت روایت زندگی ساکنان یک ساختمان است که دارای اعتقادات و سبکهای مختلف زندگی هستند. ساکنان دو مرد طلبه، دو دختر جوان و یک ساقی هستند. دو برادر بسیار مذهبی در جستجوی خانهای برای سکونت هستند، در نهایت ساختمانی در بالای شهر را انتخاب میکنند که همسایگان آن جا، اعتقاداتی کاملا متضاد با طلبهها دارند. یکی از همسایهها، مردی با شغل ساقیگری است که از راه فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی امرار معاش میکند. در طبقه دیگر، دو دختر جوان زندگی میکنند که آخر هفتهها مشغول برگزاری مهمانی و خوشگذرانی هستند. روبرو شدن شخصیتهای داستان با هم و اتفاقات ناشی از برخوردها، ماجرای کمدی و دیدنی را به تصویر میکشد، از بخوری شدن دو برادر مذهبی در داستان گرفته، تا حضور شخصیتهای شاخ مجازی و برپایی مراسم دعا در پارتی. در فیلمنامه دینامیت تلاش بسیاری صورت گرفته تا کلیت داستان روی لبه تیز سانسور حرکت کند.
آیتمهای کوتاه طنز که به صورت زنجیروار پشت سر هم میآیند، داستان اصلی فیلمنامه را تشکیل میدهند. حضور ساقی به عنوان یک کاراکتر منفی، میخواهد این پیام را به تماشاچی برساند که هیچ توجیهی برای اعمال خلاف قانون و ضد اجتماعی وجود ندارد.
به نظر میرسد که دیالوگهای «احمد مهرانفر» در دینامیت میتوانست عمیقتر باشد تا پیام واضح تری را منتقل کند، دیالوگهای او شبیه شعارهایی است که کمتر کسی آنها را باور میکند و کاراکتر او بیشتر به یک تریبون خالی شباهت دارد. «پژمان جمشیدی » از کاراکتر طنز پر تکرار خود فاصله گرفته و به خوبی در نقش جدیدش هنرمایی میکند. «نازنین بیاتی »هم در نقش یک دختر پر شیطنت ظاهر شده که با معصومیت کاراکترهای قبلیاش، بسیار فاصله دارد. بر خلاف انتظاری که از نقش آفرینی پررنگ «محسن کیایی»، وی در فیلم دینامیت بسیار ضعیف عرض اندام میکند، حتی شاید بتوان دینامیت را یکی از بدترین نمونه کارهای او در کارنامه بازیگریاش به شمار آورد. علاوه بر اینها میتوان گفت برای پایانبندی فیلم هم کمی شتاب زده عمل شده و تاثیری که باید را در مخاطب بر جای نمیگذارد.
در مجموع دینامیت سکانسهای بسیار جالب و خنده داری دارد که دستخوش سانسور قرار نگرفتهاند و با این که داستان فیلم حاوی شوخیهای زیادی است اما برخلاف بسیاری از آثار کمدی سینمای ایران، کمدی را بهانهای برای نمایش شوخیهای مستهجن جنسی قرار نداده است.