امروزه بازی های جهان باز ( Open World ) به محبوبیت بالایی در بین گیمرها رسیده اند و شاهد عناوین زیادی هستیم که از یک جهان غیر خطی استفاده می کنند. برخی از این عناوین پیشتر هم جهان باز بوده اند ( مثل سری GTA و Saints Row ) و برخی عناوین برخلاف نسخه های قبلی آن شاهد جهانی باز بوده اند ( مثل Metal Gear Solid V: The Phantom Pain که برخلاف نسخه های قبلی سری خطی نبود ). اما در برخی از این عناوین جهان باز شاهد حضور المان ها و مکانیک هایی بوده ایم که آنها را از دیگر عناوین جهان باز متمایز کرده است و می تواند تجربه ای جدید به شما ببخشد.
شاید بتوان خاص ترین سیستم این لیست را همین سیستم نمسیس بدانیم، چرا که انقلابی بزرگ به پا کرد به طوری که سازنده بازی پتنت استفاده از این سیستم را به نام خود ثبت کرد! در این سیستم اورک ها ( Orcs ) به صورت تصادفی با ویژگی ها و نقاط قوت و ضعف متفاوت از یکدیگر وجود دارند. حال اگر شما به یکی از این اورک ها ببازید یا این اورک بتواند به اورک رده بالاتر دیگری غلبه کند، می تواند جایگاه او را تصاحب کرده و در واقع خودش را قوی تر از قبل کند و در مبارزه بعدی شاهد چالش سخت تری خواهید بود! در دنباله بازی میدل ارث با پسوند Shadow of War این سیستم پیچیده تر هم شد و با اضافه شدن دژ ها، محافظان، کلاس های مختلف و حتی قابلیت خیانت سیستم نمسیس چند پله دیگر ارتقا یافت و تجربه ای جذاب رقم میزد.
سیستم انتقام ( به انگلیسی Revenge ) یک نمونه دیگر از سیستم های خاص بازی های جهان باز است. در این بازی سندباکس می توانید به شکل های مختلف یک مرحله را به پایان برسانید، خواه به شکل مخفی کاری، خواه به شکل اکشن و با هدشات کردن دشمنان و خواه با استفاده از فالتون ( سیستمی که اجازه می دهد دشمنان یا اشیا را به شکل هوایی به کمپ مادربیس بفرستید و از آنها بعدا استفاده کنید ). اما نکته جالب اینجاست که دشمنان براساس نوع حملات شما استراتژی خود را پیاده می کنند و این کار شما را سخت می کند. مثلا اگر دشمنان را هدشات کنید، احتمال استفاده از کلاه خود توسط آنها بیشتر می شود، یا اگر معمولا شب ها به دشمنان حمله کنید آنها هم برروی اسلحه خود چراغ قوه ای اضافه می کنند تا شما را راحت تر شناسایی کنند. حتی اگر بیش از حد از اکشن استفاده کنید، تعداد وسایل نقلیه نظامی و محافظ های دشمنان بیشتر شده و از سلاح های بهتری استفاده می کنند!
در واقع مگنوم اوپس یک جایگزین برای ماشین V8 Interceptor مد مکس است که در طول زمان می توانید آن را ارتقا دهید. این ماشین در عین حال یک سلاح هم هست که می تواند به مد مکس و چام باکت ( که در پشت ماشین از سلاح ها استفاده می کند ) در طول ماجراجویی های آنها در ویستلند ( Wasteland ) کمک کند. ارتقای مگنوم اوپس نیازمند تکمیل فعالیت های متفاوت و متعددی است که می تواند شامل کم کردن میزان تهدید در یک منطقه تا حمله به ماشین هایی خاص در صحرا باشد. همچنین طبیعتا این ماشین به سوخت هم نیاز دارد و باید مراقب میزان سوخت آن باشید و به دنبال مکان هایی بگردید تا سوخت خود را دوباره تکمیل کنید. حتی می توانید چند حلبی سوخت هم همراه خود در ماشین بگذارید تا در صورت نیاز در بین رانندگی سوخت ماشین را تکمیل کنید.
با اینکه انتشار های متعدد نسخه پنجم سری جی تی ای خسته کننده شده است، اما نمی توان نبوغ و خلاقیت بالای این عنوان را زیر سوال برد و این بازی جایگاه خود را در بین برترین بازی های ویدئویی تاریخ ثابت کرده است. واقع گرایانه بودن کاراکترهای غیر قابل بازی و محیط بازی، توجه وسواسانه به جزئیات و داستان و روایت جذاب آن باعث می شود از این عنوان لذت ببرید. اما سیستمی که بیش از همه جذابیت دارد، قابلیت تغییر کاراکتر است و در واقع سه کاراکتر قابل بازی در طول این بازی وجود دارند. این سیستم نقش به سزایی در مراحل و دزدی ها داشت و باعث میشد موقعیت های گیم پلی بیشتری در اختیار بازیکن قرار بگیرد. این سه کاراکتر ترور ( Trevor )، مایکل و فرانکلین بودند.
ال ای نویر بی شک یکی از بهترین عناوین بیست سال اخیر است، هرچند که متاسفانه این بازی فروش خوبی را تجربه نکرد و باعث تعطیلی استودیوی سازنده اش، تیم باندی ( Team Bondi ) هم شد. این بازی در سال 1947 در لس آنجلس اتفاق می افتد و شما در نقش کارآگاه کول فِلِپس قرار می گیرید که باید پرونده های متعددی را حل کنید. شما باید به دنبال مدارک یک جرم بگردید و سپس با شاهدان هم ملاقات داشته باشید. در بازجویی از شاهدان می توانید حرف آنها را تایید کرده، به حرفشان شک کنید و حتی به آنها اتهام دروغ گویی بزنید ( هرچند به مدارک برای اثبات دروغ گویی نیاز خواهید داشت ). توجه به حالت چهره شاهدان حیاتی بود و به لطف انیمیشن های بی نظیر بازی، می توانستید از حالات چهره شاهدان در مورد صحبت های آنها تصمیم بگیرید.