با توجه به رشد سریع فناوری، سازمان های تجاری از روش سنتی فروش کالا به روش فروش الکترونیکی کالا روی آورده اند. سازمان های تجاری از اینترنت به عنوان وسیله اصلی برای انجام معاملات تجاری استفاده می کنند.
فروشگاه های آنلاین محدودیت مکانی ندارند و محصولات متنوعی را می توان در وب سایت ها نمایش داد. این به خریداران تحلیلی کمک می کند تا پس از جستجوی خوب محصولی را خریداری کنند.
مشتریان می توانند اقلام را به راحتی در خانه یا محل کار خود خریداری کنند. خرید از طریق اینترنت برای مشتری آسان تر و راحت تر می شود. همچنین لغو معاملات آسان است. باعث صرفه جویی در زمان و تلاش می شود.
عموماً در فروشگاه های فیزیکی، نمایندگان فروش سعی می کنند خریداران را برای خرید محصول تحت تأثیر قرار دهند. ممکن است نوعی فشار وجود داشته باشد، در حالی که در فروشگاه های اینترنتی به هیچ وجه به مشتریان فشار وارد نمی شود.
مشتریان برای پرداخت هزینه محصولاتی که توسط آنها خریداری شده است، مجبور نیستند در صف های نقدی بایستند. آنها می توانند از خانه یا محل کار خود خرید کنند و نیازی به صرف زمان برای سفر ندارند. همچنین مشتریان می توانند با وارد کردن کلمات کلیدی در موتورهای جستجو به دنبال محصولات مورد نیاز خود بگردند.
شرکت ها طیف وسیعی از محصولات ارائه شده توسط خود را به نمایش می گذارند تا مشتریانی با سلیقه ها و نیازهای متفاوت را جذب کنند. این به خریداران این امکان را می دهد تا پس از مقایسه پرداخت، ویژگی ها و قیمت محصولات نمایش داده شده، از بین مدل های مختلف انتخاب کنند، گاهی اوقات، مقایسه قیمت ها به صورت آنلاین نیز در دسترس است.
مرکز خرید اینترنتی در هر ساعتی از شبانه روز باز است. بنابراین، هر کجا فروشنده و خریداران باشند، زمان به عنوان یک مانع عمل نمی کند.
مصرف کنندگان آنلاین می توانند وضعیت سفارش را پیگیری کنند و ردیابی وضعیت تحویل حمل و نقل نیز در دسترس است.
برای جذب مشتریان به خرید آنلاین، خرده فروشان و بازاریابان الکترونیکی به مشتریان تخفیف می دهند. با توجه به حذف هزینه های تعمیر و نگهداری، خرده فروشان می توانند محصولات را با تخفیف های جذاب از طریق آنلاین به فروش برسانند.
سهولت استفاده دلیل اصلی موفقیت تجارت الکترونیک است. اگرچه اینترنت یک راه سریع و آسان برای خرید یک محصول ارائه می دهد، برخی از افراد ترجیح می دهند از این فناوری فقط به صورت محدود استفاده کنند. آنها اینترنت را وسیله ای برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد یک محصول قبل از خرید آن در مغازه می دانند. برخی از مردم همچنین می ترسند که به خرید آنلاین معتاد شوند.
طولانی بودن مدت و عدم مدیریت صحیح موجودی باعث تاخیر در حمل و نقل می شود. اگرچه مدت زمان انتخاب، خرید و پرداخت یک محصول آنلاین ممکن است بیش از 15 دقیقه طول نکشد. تحویل محصول به درب منزل مشتری ممکن است تا 3 هفته نیز طول بکشد. این امر مشتری را ناامید می کند و مانع از خرید آنلاین آنها می شود.
فقدان احساس لمس، نگرانی هایی را در مورد کیفیت محصول ارائه شده ایجاد می کند. خرید آنلاین برای لباس کاملاً مناسب نیست زیرا مشتریان نمی توانند آنها را امتحان کنند.
فروشگاه های فیزیکی امکان مذاکره قیمت بین خریدار و فروشنده را فراهم می کنند. نمایندگان فروش به مشتریان توجه می کنند و به آنها در خرید کالا کمک می کنند. برخی از بازارهای خرید آنلاین خدماتی را برای صحبت با یک نماینده فروش ارائه می دهند.
یک مشتری باید یک محصول را بدون دیدن ظاهر واقعی آن بخرد. مشتریان ممکن است کلیک کرده و محصولی را خریداری کنند که واقعاً مورد نیاز آنها نیست. تصاویر الکترونیکی یک محصول گاهی اوقات گمراه کننده هستند. رنگ، ظاهر واقعی ممکن است با تصاویر الکترونیکی مطابقت نداشته باشد.
مردم دوست دارند از فروشگاههای فیزیکی بازدید کنند و ترجیح میدهند که کالاها را از نزدیک بررسی کنند، اگرچه این کار زمانبر است. هنگامی که مردم کالاها را بر اساس تصاویر الکترونیکی خریداری می کنند، ممکن است تصاویر الکترونیکی از ظاهر فیزیکی متفاوت باشد.
گاهی اوقات، خود سایت خرید ناپدید می شود. علاوه بر موارد فوق، پرداخت های آنلاین چندان ایمن نیستند. بنابراین توجه بازاریابان الکترونیکی و خرده فروشان به این موضوع برای تقویت رشد تجارت الکترونیک ضروری است. میزان جرایم سایبری افزایش یافته است و از جزئیات کارت اعتباری مشتریان و اطلاعات بانکی سوء استفاده شده است که باعث ایجاد مشکلات حریم خصوصی می شود.
مشتریان باید در افشای اطلاعات شخصی خود مراقب باشند. برخی از خرده فروشان الکترونیکی قابل اعتماد نیستند. معایب خرید آنلاین مانع رشد آن نمی شود، خرید آنلاین به کسب و کارها کمک کرد تا از رکود خارج شوند. فروشندگان باید به موانع توجه کنند و از سیستم پرداخت ایمن اطمینان حاصل کنند تا خرید آنلاین مؤثر باشد.