شرحی بر استودیو Insomniac Games | چگونه این استودیو خودش را به عنوان یکی از برترین های صنعت بازی سازی معرفی کرد؟

2022-02-20T10:16:00Z موضوع بازی تفریح سرگرمی زمان مطالعه 6 دقیقهدرجه کیفی A

شرحی بر استودیو Insomniac Games | چگونه این استودیو خودش را به عنوان یکی از برترین های صنعت بازی سازی معرفی کرد؟

در پاییز سال 2019 بود که سونی اعلام کرد با مبلغ 229 میلیون دلار توانسته است استودیوی اینسامنیاک را خریداری کند. شاید در آن زمان به غیر از سران سونی هیچ شخصی باور نداشت این استودیو به چنین مهره مهمی برای سونی تبدیل شود، اما اینسامنیاک خلافش را به همه ثابت کرد و شاید بتوان آن را به عنوان بهترین و فعال ترین استودیوی سونی هم تلقی کرد. اما چگونه این اتفاق رخ داد؟

تاریخچه استودیو اینسامنیاک:

اینسامنیاک یک استودیوی آمریکایی واقع در کالیفرنیا است که در سال 1994 تاسیس شد. این استودیو ابتدا با نام Xtreme Software و توسط تِد پرایس تاسیس شده بود اما یک سال بعد نام خود را به اسم کنونی استودیو تغییر داد. اولین بازی این استودیو در سال 1996 برای پلی استیشن وان با عنوان Disruptor عرضه شد و هرچند نظرات مثبتی از منتقدان دریافت کرد، اما به علت بازاریابی ضعیف نتوانست فروش مورد انتظار استودیو را داشته باشد. نکته جالب در مورد این بازی تهیه کنندگی مارک سِرنی بود، شخصی که در توسعه فنی کنسول های مختلف پلی استیشن نقشی مستقیم داشته است و البته عناوینی نظیر Knack را هم برای این کنسول ها ساخته است.

اما بازی ای که اینسامنیاک را بر سر زبان ها انداخت سری Spyro the Dragon است. ساخت این بازی پلتفرمر در سال 1998 آنچنان موفقیت عظیمی بود که در طی دو سال بعد دو نسخه از این سری منتشر شد. در حالی که تا این زمان استودیو با شرکت Universal برای ساخت بازی همکاری داشت، بعد از نسخه سوم اسپایرو این قرارداد به اتمام رسیده و اینسامنیاک مستقیما زیر نظر سونی شروع به ساخت بازی کرد.

شروع همکاری رسمی با سونی:

نتیجه این همکاری خلق فرانچایز محبوب سونی با عنوان Ratchet & Clank بود. در حالی که سونی سال 2000 نسخه دوم کنسول های پلی استیشن را عرضه کرد، اولین بازی سری رچت اند کلنک قرار بود یکی از عناوین لانچ این کنسول باشد، هرچند با دو سال تاخیر و در نوامبر 2002 عرضه شد، تاخیری که ارزشش را داشت و حتی 5 ماه قبل از عرضه نسخه اول، سونی مجوز ساخت نسخه دوم سری رچت را هم به اینسامنیاک داد! تا سال 2005 سه نسخه از سری رچت عرضه شده بود، و در این برهه استودیو تصمیم گرفت عنوانی جدی تر از سری بسازد، که نتیجه آن Ratchet: Deadlocked در سال 2006 بود، عنوانی که برخلاف بازی های قبلی سری بیشتر برروی بخش شوتینگ متمرکز بود تا پلتفرمینگ. هرچند به خاطر فضای منفی تر و تاریک تر این نسخه نمرات اندکی نسبت به بازی های قبلی پایین تر بودند، اما در کل این بازی هم متای خوبی دریافت کرد ( نسخه اول متای 88، نسخه دوم متای 90 و نسخه سوم متای 91 را دریافت کرد در حالی که متای Deadlocked عدد 81 بود ).

آغاز دوران پلی استیشن 3:

در سال 2006 و با عرضه پلی استیشن تری، استودیو تصمیم گرفت سراغ بازی جدی تری برود و آنها قصد نداشتند تنها برروی یک فرانچایز ( رچت اند کلنک ) تمرکز کند. برای همین دوباره تصمیم گرفتند سراغ یک شوتر اول شخص بروند، این بار نتیجه سری Resistance بود. Resistance: Fall of Man یک بازی زمان لانچ برای پلی استیشن 3 بود و این بازی هم از نظر تجاری و هم از فنی موفقیت آمیز بود، هرچند حاشیه هایی به خاطر استفاده از کلیسای منچستر در بازی به وجود آمد. در ادامه در سال 2008 نسخه دوم، در سال 2019 نسخه Retribution برای کنسول دستی PSP و در سال 2011 نسخه سوم سری Resistance عرضه شدند. اما در سال 2012 استودیو اعلام کرد آنها در ادامه کاری با این فرانچایز نخواهند داشت، چون سونی حق آن را از استودیو خریده است. اما در این نسل باز هم سری رچت ادامه داشت و شاهد سه نسخه برای پلی استیشن سه ( به همراه یک کالکشن از نسخه های اول سری به صورت ریمستر ) ساخته شدند. همچنین یک اسپین-آف از سری رچت با عنوان Ratchet & Clank: Full Frontal Assault نیز برای کنسول دستی ویتا عرضه شد که سبکی شبیه به بازی های Tower Defense داشت. در اواخر نسل زیرمجموعه ای با عنوان Insomniac Click تشکیل شد که قصد ساخت بازی های کژوال را داشت و نتیجه دو بازی Playfish و Outernauts بود که اصلا موفقیت آمیز نبود و دوباره بخش کلیک به استودیو اصلی ملحق شد. در نهایت هم اینسامنیاک یک شوتر کوآپ چهارنفره با عنوان Fuse برای اکس باکس 360 و پلی استیشن تری ساخت که توسط الکترونیک آرتز منتشر شد، هرچند بازی ابتدا با نام Overstrike معرفی شده بود. اما این شوتر اصلا در حد و اندازه های دیگر عناوین استودیو نبود و خیلی مورد استقبال قرار نگرفت. آخرین بازی نسل هفتم اینسامنیاک هم بازی Ratchet & Clank: Into the Nexus بود که برای پلی استیشن 3 عرضه شد.

نسل هشتم کنسول ها:

بعد از عرضه نسخه سوم Resistance استودیو ساخت بازی جدیدی را آغاز کرده بود که Sunset Overdrive نام داشت. اینسامنیاک تلاش زیادی انجام داد تا ناشر جدیدی برای بازی پیدا کند اما موفق نبود، چون آنها می خواستند امتیاز بازی را نزد خود نگه دارند. در نهایت این مایکروسافت بود که درخواست اینسامنیاک را قبول کرد و این بازی در سال 2014 به صورت انحصاری برای اکس باکس وان منتشر شد، هرچند بعدا راه خود را به رایانه های شخصی نیز پیدا کرد. اما قبل از آن اولین بازی استودیو برای رایانه های شخصی یک بازی ساده با نام Slow Down, Bull بود که با موتور یونیتی ساخته شده بود که اهداف تبلیغاتی و خیریه داشت. سپس اینسامنیاک دوباره به سمت سونی برگشت، این بار با ریمیک بازی محبوب رچت اند کلنک که توانست فروش خوبی را ثبت کرده و بعدها برای کاربران سرویس پلی استیشن پلاس هم رایگان شود. در همین سال 2016 بود که استودیو یک بازی ادونچر جدید با عنوان Song of the Deep ساخت که مولتی پلتفرم بود و توانست متای 71 را بدست آورد. نکته جالب در مورد این بازی عرضه آن توسط فروشگاه های مشهور GameStop بود. سپس استودیو سراغ یک بازی واقعیت مجازی برای هدست آکیولوس ریفت رفت که Edge of Nowhere نامیده شده بود. در این بازی شخصیت اصلی داستان باید به سراغ همسر گمشده خود برود و در نهایت این بازی هم نتوانست متایی بهتر از 71 بدست آورد. شاید بتوان موفق ترین بازی این نسل استودیو را Spider-Man بدانیم، عنوانی که به صورت انحصاری برای پلی استیشن فور عرضه شد ( هرچند بعدا برای پلی استیشن فایو نیز منتشر شد ). این بازی از نظر تجاری هم بسیار موفقیت آمیز بود چون در سه روز اول عرضه بیش از 3.3 میلیون نسخه فروخت و تا نوامبر 2018 شاهد فروش 9 میلیونی بازی بوده ایم.

خریداری شدن توسط سونی:

مهم ترین اتفاق نسل این استودیو تغییر مالکیت آن بود، چرا که هم به سود استودیو شد و هم سونی یک استودیوی با کیفیت به زیرمجموعه های خود اضافه کرد. نتیجه همکاری شگفت انگیز بوده است! ابتدا عرضه Spider-Man: Miles Morales به صورت یک بازی لانچ برای پلی استیشن فایو، سپس عرضه موفقیت آمیز نسخه جدید رچت اند کلنک با عنوان Rift Apart برای این کنسول و در نهایت معرفی دو بازی ابرقهرمانی جدید برای پلی استیشن فایو: اسپایدر من 2 و Wolverine!

استودیو اینسامنیاک یکی از موفق ترین و پرکار ترین استودیوها از زمان تاسیسش بوده است و سونی قصد دارد نهایت استفاده را از این قضیه ببرد. طرفداران انتظار زیادی برای بازی های جدید این استودیو دارند و فعلا مشخص شده است اسپایدر من 2 سال 2023 منتشر خواهد شد.

مطالب مشابه

نکاتی که قبل از شروع بازی Genshin Impact باید بدانید
نکاتی که قبل از شروع بازی Genshin Impact باید بدانید
Alternate Text Nazila77
موضوع بازی تفریح سرگرمی|زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی بازی محبوب  Genshin Impact
معرفی بازی محبوب Genshin Impact
Alternate Text Nazila77
موضوع بازی تفریح سرگرمی|زمان مطالعه 5 دقیقه
بررسی بازی Ghostwire: Tokyo
بررسی بازی Ghostwire: Tokyo
Alternate Text yasharteki
موضوع بازی تفریح سرگرمی|زمان مطالعه 5 دقیقه
بررسی بازی sifu
بررسی بازی sifu
Alternate Text yasharteki
موضوع بازی تفریح سرگرمی|زمان مطالعه 4 دقیقه