عبارت RNG در بازی های ویدئویی به چه معناست و چرا گیمرها از آن بیزارند؟

2022-07-02T07:39:00Z موضوع بازی تفریح سرگرمی زمان مطالعه 4 دقیقهدرجه کیفی A

عبارت RNG در بازی های ویدئویی به چه معناست و چرا گیمرها از آن بیزارند؟

اگر به فردی خارجی به بازی آنلاین پرداخته باشید یا به تماشای استریم بازیکن های معروف در توییچ و دیگر شبکه های استریمری نشسته باشید، احتمالا شما هم با عبارت RNG روبرو شده اید و برخی بازیکنان باخت خود را به دلیل همین عبارت می دانند. مثلا یک بازی تاسی را فرض کنید که هم شما و هم رقیبتان تاس می اندازید و او با آوردن عدد بالاتر برنده می شود، اینجاست که RNG رخ داده است.

Random Number Generator

عبارت RNG یا عدد ساز تصادفی الگوریتمی است که اعداد تصادفی را ایجاد می کند. در بازی های ویدئویی این اعداد برای مشخص کردن اتفاقات تصادفی استفاده می شود، مثل میزان شانس شما برای پیدا کردن یک آیتم کمیاب یا احتمال ضربه حیاتی زدن به دشمنان ( Critical Hit ). این الگوریتم نقش مهمی در بازی های مدرن ایفا می کند. به عنوان مثال به دلیل همین الگوریتم است که همیشه با پوکمون های جدید روبرو می شوید، یا هرباری که آیتمی در بازی Mario Kart برمیدارید با دفعات دیگر متفاوت است و یا به صورت تصادفی لوت کمیاب در بازی Diablo 3 نصیب شما می شود. کار به شکلی است که برخی بازی ها مثل The Binding of Issac یا Minecraft بدون چنین الگوریتمی اصلا معنایی ندارند.

اما همه بازی ها هم از RNG استفاده نمی کنند که بهترین مثال های آن Dance Dance Revolution و Guitar Hero است. همچنین معمولا بازی های آنلاین رقابتی نظیر Rocket League و Mortal Kombat هم خالی از تصادفی بودن هستند. اما همه بازی های آنلاین هم بدون عنصر تصادف نیستند و مثلا Counter-Strike: Global Offensive با استفاده از همین الگوریتم مشخص می کند چگونه تیرها به دشمنان برخورد کنند و یا DOTA 2 هم با استفاده از همین الگوریتم تصمیم می گیرد قابلیت ها چه زمانی به دشمنان اثر کنند. این المان تصادفی بودن باعث غیرقابل پیش بینی بودن بازی می شود.

الگوریتم RNG بازی ها را تازه نگه می دارد

 

همین الگوریتم است که باعث می شود بازی ها خسته کننده و تکراری نشوند و باعث ایجاد کنجکاوی و ریسک می شود تا بدین شکل یکی از بهترین ابزارها برای تازه نگه داشتن بازی ها باشد. مثلا به بلوک های بازی Tetris فکر کنید. هر بلوک در این بازی تصادفی است و اگر غیر این بود بازی خسته کننده، تکراری و پیش بینی پذیر میشد و در واقع هیچ راه خلاقانه ای وجود نداشت و تنها شاهد یک راه درست بودیم و تتریس یک بازی حافظه سپاری پوچ و بی محتوا میشد.

حتی برخی بازی های رقابتی مثل Hearthstone هم از مکانیزم های مبتنی بر ریسک استفاده می کنند که بیشتر شبیه Yahtzee ( یک بازی تاسی خارجی ) است تا مورتال کامبت. و در واقع اینجاست که یکی از نکات منفی RNG مشخص می شود، جایی که در بازی های مثل بازی Hearthstone که شدیدا به الگوریتم نامبرده وابسته هستند دیگر مهارت معنایی ندارد و شانس نقش مهارت را پر می کند. حال چه می شود که این الگوریتم را به بازی هایی نظیر کانتر استرایک یا دوتا 2 اضافه کرد؟ جواب واضح است، با کلی گیمر عصبانی روبرو می شویم! با اینکه این عنصر شانس در یک بازی فایتینگ می تواند برای برخی بازیکنان عادی جذاب باشد، اما برای برخی گیمرهای اهل رقابت چنین چیزی اعصاب خردکن است. مثل اینکه به یک بازی کاملا رقابتی نظیر شطرنج یک المان قدرت تصادفی اضافه شود؛ چنین المانی برای بازیکنان حرفه ای شطرنج به معنی از بین رفتن کل معنای بازی است. در نهایت بازیکن ممکن است باخت خود را به دلیل همین الگوریتم بداند و عصبانی شود.

برخی RNG قابل دستکاری است

 

بالاتر هم گفتیم RNG یک الگوریتم است و در واقع مشکلاتی ریاضیاتی هستند که ارزش های متفاوتی را تعیین می کنند. برای اینکه الگوریتم بتواند ارزش تصادفی خلق کند، نیاز به پارامترهایی مثل X و Y دارد. حال بازی ها این پارامترها را از کجا پیدا می کنند؟ طبیعتا بازی باید به دنبال ارزش های محلی در حال تغییر باشد. این ارزش ها می تواند شامل ساعت درونی کنسول شما، تعداد اشیای درون صفحه، نام کاربری شما و حتی نحوه فشردن دکمه های شما از زمان شروع کردن به بازی باشد. در برخی موارد این اعداد قابل پیش بینی هستند و در نهایت قابل دستکاری هم می شوند.

دستکاری RNG بخشی از گیمینگ به صورت رقابتی نیست، اما بخشی از بازی های قدیمی و یا نقش آفرینی است، جایی که این الگوریتم ها خیلی ساده بودند. یک گیمر حرفه ای می تواند کاری کند یک پوکمون عالی برای خودش پیدا کرده یا به ظاهر با ضربه زدن به دکمه های تصادفی یک آیتم کمیاب در Final Fantasy بیابد.

RNG خوب است یا بد؟

برای بسیاری از افراد این الگوریتم باعث می شود بازی ها غیر قابل پیش بینی شوند و این عدد ساز تصادفی نقش مهمی در گیم پلی بازی های پازل، بازی های کارتی و بازی های نقش آفرینی ایفا می کند و حتی استفاده مثبتی از آنها در بازی های چند نفره هم صورت گرفته است. RNG می تواند خوب باشد، مثلا دوست دارید همیشه جهان ماینکرفت یک شکل باشد یا هر آیتمی که در بازی دیابلو پیدا می کنید همیشه یکسان باشد؟ پس RNG عنصر متفاوت بودن را به بازی عرضه می کند. اما بسیاری از گیمرهای حرفه ای از دست RNG نالان و گریان هستند و دلیل شکست خود را آن می دانند.

مطالب مشابه

از بازی Alan Wake 2 چه انتظاراتی وجود دارد؟
از بازی Alan Wake 2 چه انتظاراتی وجود دارد؟
Alternate Text Mamdosein
موضوع بازی تفریح سرگرمی|زمان مطالعه 4 دقیقه
مهم ترین بازی های ویدئویی که در تیر 1401 منتشر خواهند شد
مهم ترین بازی های ویدئویی که در تیر 1401 منتشر خواهند شد
Alternate Text Mamdosein
موضوع بازی تفریح سرگرمی|زمان مطالعه 4 دقیقه
شش دلیل برای خرید کنسول Wii در سال 1401!
شش دلیل برای خرید کنسول Wii در سال 1401!
Alternate Text Mamdosein
موضوع بازی تفریح سرگرمی|زمان مطالعه 4 دقیقه
اتفاق افتادن Assassin's Creed Infinity در روم باستان می تواند اتفاق مثبتی باشد
اتفاق افتادن Assassin's Creed Infinity در روم باستان می تواند اتفاق مثبتی باشد
Alternate Text Mamdosein
موضوع بازی تفریح سرگرمی|زمان مطالعه 4 دقیقه