بالاخره پارسال بود که استودیوی Remedy Entertainment بازگشت یکی از محبوب ترین بازی هایش به نام Alan Wake را اعلام کرد. استودیو رمدی یکی از بهترین سازندگان در جهان های خاص و ایمرسیو است. بازی های ایمرسیو بازی هایی هستتد که به اصطلاح بازیکن را درون خود غرق می کند و در واقع تعاملات بازیکن با محیط و دیگر افراد در طول بازی تماما در روند آن تاثیرگذار است. به رمدی برگردیم؛ این استودیو که در سال 2019 بازی کنترل را هم عرضه کرد، اعلام کرد دنیای این بازی و الن ویک در یک جهان رخ می دهد و در واقع حتی خود الن ویک توسط اداره کنترل مورد تحقیق قرار گرفته است! پس از این اتفاق بود که طرفداران کنجکاو بودند ببینند قرار است چه آشی برای آنها در الن ویک 2 پخته شود و هرچند نمی توان به طور قطعی نظر داد، اما با توجه به زمینه فراطبیعی بازی می توان انتظار رخ دادن هر اتفاقی را داشت. اما در هر حال طرفداران دوست دارند ویژگی هایی در این بازی ببینند که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.
درست است که اکثر بازی های رمدی فضایی تاریک و عجیب دارند، اما تا زمان الن ویک این استودیو سراغ به بازی های اتمسفریک ترسناک نپرداخته بود. الن ویک اول نه تنها به خاطر داستان جذابش مورد استقبال قرار گرفت، بلکه در کوهستان های Bright Falls شاهد فضایی ترسناک هم بودیم. الن ویک در کوهستانی گیر افتاده بود که راه فراری نداشت و این فضاسازی در نسخه اول خیلی خوب طراحی شده بود. در تریلر نسخه دوم هم شاهد چنین موضوعی بودیم و به نظر شاهد بازی ترسناک دیگری خواهیم بود، برخلاف اسپین آف این سری با نام Alan Wake's American Nightmare.
یکی دیگر از دلایلی که باعث شد نسخه اول خاص تلقی شود، نحوه جالب روایت داستان آن بود. با اینکه بازی به صورت کامل منتشر شد، اما بازی به مانند نمایش های تلویزیونی به اپیزودها و قسمت ها تقسیم شده بود و حتی شاهد یک بخش "آنچه گذشت" هم بودیم. الن ویک از کارهای دیوید لینچ و سریال Twin Peaks اقتباس گرفته بود و این الهام گیری باعث خلق آثاری شده است که هنوز هم حس خوبش را به بازیکن منتقل می کند. بازی اول دیوار چهارم را هم شکست و به بازیکنان داستان سرایی غیرقابل اعتماد ارائه می کرد و حتی وجودیت قهرمان بازی را هم زیر سوال می برد! طرفداران انتظار دارند در نسخه دوم هم شاهد روایت داستانی مشابهی باشیم.
درست است که نسخه اول داستان و روایت بسیار جالبی داشت، اما در عین حال اکثر منتقدان و بازیکنان از شوتینگ ضعیف بازی و گیم پلی نه چندان قوی از بازی شکایت کردند. مکانیزم چراغ قوه که برای ضعیف کردن نیروهای تاریکی بازی استفاده میشد برای خیلی از افراد تکراری شد و نحوه راه رفتن الن ویک خشک و سنگین بود و چنین موردی حتی در ریمستر بازی اول که به تازگی منتشر شده است هم به چشم می خورد. اما در عین حال نباید فراموش کرد این بازی در سال 2010 منتشر شده بود و از آن زمان رمدی در حال بهتر کردن سیستم های خودش است، امری که در کنترل هم به چشم می خورد و شاهد گیم پلی خوبی بودیم. می توان انتظار داشت این پیشرفت و تکامل در نسخه دوم الن ویک هم ادامه داشته باشد و در کنار یک داستان منسجم، یک گیم پلی قوی را هم شاهد باشیم.
پس از اینکه اعلام شد الن ویک و کنترل در یک دنیای یکسان رخ می دهند، طرفداران در حال فرضیه پردازی هستند که بازی های بعدی رمدی به چه شکل خواهند بود. در کنترل مشخص شد که تجربه ویک با نیروهای تاریکی ( Dark Presence ) توسط اداره کنترل به عنوان یک رویداد دگرگون شده ( Altered Event ) در نظر گرفته شده است و آنها حتی خواهان بازجویی از ویک هستند. بسته الحاقی دوم کنترل با نام AWE هم بازجویی و تحقیق اداره کنترل را در وقایع Bright Falls بست داد و حتی در سکانس های روایی این بسته الحاقی شاهد خود الن ویک هم بودیم. طبیعتا رمدی تنها برای خوشحالی طرفداران این جهان را معرفی نکرده است و برای آن برنامه ریزی کرده است. پتانسیل یک کراس اور بین جسی فیدن و الن ویک در حالی که آنها با نیروهای تاریکی می جنگند می تواند بسیار جذاب باشد و می توان امیدوار بود چنین اتفاقی رخ بدهد.
به صورت کلی الن ویک 2 پتانسیل های زیادی برای پیشرفت دارد و طرفداران امیدوارند المان های محبوب نسخه اول در کنار پیشرفت های نسخه دوم سبب عرضه یکی از بهترین شوترهای نسل نهم کنسول ها شود و بار دیگر شاهد خلق یک دنیای خاص باشیم که تنها رمدی از پس ساخت آن بربیاید.