مزیت های مختلف اقتصادی و اجتماعی تبلیغات را می توان از دیدگاه های مختلف به دسته های زیر طبقه بندی کرد:
مزایای تبلیغات برای تولید کنندگان
مزایای تبلیغات برای عمده فروشان
مزایای تبلیغات برای خرده فروشان
مزایای تبلیغات برای فروشندگان
مزایای تبلیغات برای مصرف کنندگان
مزایای تبلیغات برای جامعه به طور کلی
1. تبلیغات باعث ایجاد تقاضا برای محصولات جدید معرفی شده تولیدکنندگان می شود.
2. به تولیدکنندگان کمک می کند تا بازار موجود برای کالاهای خود را حفظ کنند.
3. به تولیدکنندگان کمک می کند تا بازار کالاهای خود را گسترش دهند.
4. به تولیدکنندگان کمک می کند تا با تأکید بر ویژگی های مختلف محصولات خود، بر رقابت غلبه کنند.
5. تبلیغات به تولیدکنندگان کمک می کند تا با تشریح دقیق ویژگی های خاص محصول خود، مردم را از محصولات تقلبی مشابه اگاه کنند.
6. تبلیغات مستمر باعث محبوبیت یک محصول و ایجاد شهرت و حسن نیت برای تولیدکنندگان می شود.
7. به تولیدکنندگان کمک می کند تا مستقیماً با مردم ارتباط بگیرند. چنین تماس مستقیم بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان منجر به حذف واسطه ها می شود. حذف واسطه ها به تولیدکنندگان کمک می کند تا هزینه های فروش خود را تا حدودی کاهش دهند.
8. تولیدکنندگان با تبلیغات مداوم می توانند کنترل موثری بر قیمت عمده فروشی و خرده فروشی محصولات خود داشته باشند.
9. تبلیغات به تولیدکنندگان کمک می کند تا با اجتناب از نوسانات فصلی تقاضا، تقاضای ثابتی برای محصولات خود حفظ کنند. به طور خلاصه باعث تثبیت حجم فروش می شود.
10. نرخ گردش سهام را افزایش می دهد.
1. تبلیغات فروش آسان محصول را تسهیل می کند، زیرا ویژگی های متمایز محصولات قبلاً توسط تولیدکننده از طریق تبلیغات به اطلاع مصرف کنندگان می رسد. به طور خلاصه، تلاش های فروش و هزینه های فروش عمده فروشان را کاهش می دهد.
2. نرخ گردش سهام عمده فروشان را افزایش می دهد.
3. شهرت محصولی که تولید کننده از طریق تبلیغات ایجاد می کند، توسط عمده فروشان به اشتراک گذاشته می شود.
1. تبلیغات تلاش های فروش و هزینه های فروش خرده فروشان را کاهش می دهد، زیرا مصرف کنندگان از قبل از ویژگی های محصولات تبلیغ شده آگاه هستند.
2. به بالا بردن حجم فروش کمک می کند.
3. نرخ گردش سهام خرده فروشان را افزایش می دهد.
4. شهرت محصول از طریق تبلیغات توسط خرده فروشان به اشتراک گذاشته می شود.
5. خرده فروشان را قادر می سازد تا اطلاعات محصول را داشته باشند.
6. تبلیغات باعث ایجاد اعتبار برای مغازه های خرده فروشان می شود.
7. قیمت ها را تثبیت می کند و در نتیجه از خرده فروشان در برابر هرگونه ضرر ناشی از نوسانات قیمت محافظت می کند.
8. یک خردهفروش کوچک نمیتواند فروشندههایی را برای جستجو برای دریافت سفارش استخدام کند. اما به دلیل تبلیغات درج شده توسط سازنده، می تواند به راحتی سفارش بگیرد.
تبلیغات از چند جهت برای فروشندگان مفید است. مزایای مهم تبلیغات برای فروشندگان عبارتند از:
1. تبلیغات زمینه کار را برای فروشندگان آماده می کند. یعنی کار فروشندگان را کم می کند، چون بخشی از کارشان قبلاً با تبلیغات برایشان انجام شده است.
2. به فروشندگان کمک می کند تا با آشنایی بیشتر افراد فروش بیشتری را تضمین کنند.
3. به فروشندگان اطمینان می دهد که تلاش های تبلیغاتی خود را به طور مؤثر انجام دهند.
مزایای تبلیغات برای مصرف کنندگان
1. استاندارد زندگی مصرف کنندگان را با برانگیختن تمایل آنها به انواع محصولات جدید بالا می برد.
2. محافظت در برابر فریب را فراهم می کند، زیرا محصولات تبلیغاتی، به طور کلی، کیفیت خوبی دارند.
3. باعث صرفه جویی در زمان، تلاش و هزینه مصرف کنندگان در به دست آوردن اطلاعات در مورد محصول می شود.
4. تبلیغات با تشویق افزایش فروش و تولید به کاهش قیمت فروش کالا برای مصرف کنندگان کمک می کند.
5. تبلیغات با ارائه اطلاعات در مورد شایستگی نسبی کالاهای مختلف موجود در بازار، به مصرف کنندگان در خرید هوشمند کمک می کند.
6. قیمت کالاهای درج شده برای مصرف کنندگان مشخص است. به این ترتیب، مصرفکنندگان میتوانند کالاها را با قیمتهای خردهفروشی اعلام شده دریافت کنند.
7. تبلیغات مدرن بسیار آموزنده است. از طریق آن، مصرف کنندگان می توانند کاربردهای متنوع محصولات را بدانند.
1. تبلیغات با برانگیختن تمایل مردم به انواع محصولات جدید، سطح زندگی مردم را بالا می برد.
2. به عموم مردم آموزش می دهد. حقایق، ارقام، شعارها، داستان ها و ... که در تبلیغات استفاده می شود به افراد جامعه کمک می کند تا دانش خود را ارتقا دهند.
3. با ارتقای فروش و افزایش تولید، فرصت های شغلی ایجاد می کند. علاوه بر این، بسیاری از افراد به عنوان هنرمند، عکاس و غیره مستقیماً درگیر فرآیند تبلیغات هستند.
4. با دادن فرصت به هنرمندان برای انجام کارهای خلاقانه در تهیه نسخه تبلیغاتی، باعث ارتقای هنر و استعداد می شود.
5. با تأمین درآمد از طریق آگهی های منتشر شده، قیمت فروش روزنامه و مجلات را کاهش می دهد.
6. تبلیغات به مردم کمک می کند تا ولادت، فوت، ازدواج و ... را به نفع سایر افراد جامعه اعلام کنند.
7. فرهنگ یک ملت را متحول می کند.
8. تولید ملی را تثبیت می کند.
9. سطح قیمت ها را تثبیت می کند و از نوسانات قیمت ها جلوگیری یا به حداقل می رساند.