استراتژی ها و تاکتیک ها نقش مهمی در تعیین اهداف کسب و کار و انجام کارها دارند. از آنها به درستی استفاده کنید تا یک طرح تجاری ضد شکست ایجاد کنید.ابتدا باید تفاوت بین این دو موضوع را درک کنیم.
استراتژی ها و تاکتیک ها دو تکنیک برای دستیابی به اهداف شما هستند. بسیاری از مشاغل امروزی از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما آنها یکسان نیستند.
در واقع اگر از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده کنید، دیگر نمی توانید بخش های اصلی نحوه برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف خود را تشخیص دهید.
استراتژی برنامه ای است که شما برای رسیدن به یک هدف ایجاد می کنید. اهداف شما اول هستند و استراتژی ها در درجه دوم قرار می گیرند.
تاکتیک مراحل و اقدامات فردی است که برای اجرای استراتژی باید انجام دهید.
هدف گذاری اولین بخش برنامه ریزی کسب و کار است. هدف شما توضیح می دهد که می خواهید به چه چیزی برسید.
استراتژی دومین بخش از معادله است که برای پشتیبانی از نحوه رسیدن به اهدافتان استفاده می شود. روش های سطح بالایی هستند که قصد دارید از آنها استفاده کنید.
تاکتیک ها بخش سوم برنامه ریزی کسب و کار هستند. اقدامات گام به گامی را که باید برای اجرای استراتژی خود انجام دهید را توضیح می دهد.
اهداف بدون استراتژی فقط امید و رویا هستند. استراتژی های بدون تاکتیک فاقد منبع برای رسیدن به اهداف شما هستند. تاکتیک های بدون استراتژی فقط کارهای پرکننده زمان گیر هستند.
این مؤلفه ها باید با هم کار کنند تا یک طرح تجاری کل نگر ایجاد کنند که شما را از «نقطه A» به «نقطه B» برساند.
هر استراتژی به یک اندازه ایجاد نمی شود. برای اطمینان از اینکه استراتژی شما از اهداف شما پشتیبانی می کند و اینکه تاکتیک های شما می توانند از استراتژی شما حمایت کنند، باید چند روش برتر را دنبال کنید.
هنگامی که به مرحله استراتژی رسیدید، مطمئن شوید که استراتژی های شما از اهداف شما پشتیبانی می کند.
چند سوال از خود بپرسید:
این سوالات به تمرکز استراتژی شما کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که همچنان با آنچه می خواهید انجام دهید همسو است.
اگر در تلاش برای ایجاد استراتژی هایی برای حمایت از اهداف خود هستید، ممکن است مشکل از اهداف شما باشد. سعی کنید از چارچوب تنظیم هدف OKR (اهداف و نتایج کلیدی) استفاده کنید تا از همان ابتدا در صفحه مناسب قرار بگیرید.
استراتژی هایی را تنظیم کنید که بتوانید اندازه گیری کنید. اهداف باید قابل اندازه گیری باشند، استراتژی ها باید قابل اندازه گیری باشند و تاکتیک ها باید قابل اندازه گیری باشند. اگر نتوانید آن را اندازه گیری کنید، نمی دانید موفق شده اید یا شکست خورده اید.
زمانی که استراتژی خود را قابل اندازه گیری می کنید، به اعداد، تاریخ ها و نشانه ها فکر کنید. پیوست کردن یک عدد به هر استراتژی به شما امکان می دهد پیشرفت را پیگیری کرده و موفقیت را ارزیابی کنید.
استراتژی ها برنامه هستند و تاکتیک ها اقدامات. برنامه شما باید نحوه دستیابی به هدف را مشخص کند.
اگر یک استراتژی بلندمدت نباشد، احتمالاً به تمام زمان و انرژی که برای آن صرف می کنید نیاز ندارد.
از داده ها برای پشتیبان گیری از استراتژی ها و تاکتیک های خود استفاده کنید.
داده هایی مانند این به شما کمک می کند تا استراتژی های واقع بینانه ایجاد کنید.
هیچ استراتژی یا تاکتیکی نمی تواند حجم جستجوی مصرف کننده را بدون توجه به بودجه، انرژی یا زمان تیم تغییر دهد.
بدون ارزیابی منابع و پهنای باند خود، استراتژی ایجاد نکنید. در اینجا چند سوال وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
بسته به پاسخ شما به این سؤالات، ممکن است لازم باشد استراتژی خود را مجدداً تغییر دهید. شما نمی توانید همه کارها را انجام دهید - اولویت های مشخصی را برای آنچه باید روی آن تمرکز کنید تعیین کنید.
استراتژیهای بدون تاکتیک، فقط خیال بافی هستند. تاکتیک های شما مراحل لازم برای اجرای استراتژی ها و دستیابی به اهدافتان را مشخص می کند. در اینجا نحوه تنظیم آنها به روش صحیح آمده است:
تاکتیکهایی که از استراتژیها پشتیبانی نمیکنند، زمان را تلف میکنند. شما باید به وضوح تعریف کنید که هر یک از تاکتیک های شما چگونه با استراتژی کلی شما مرتبط است. اگر نمی توانید، پس تاکتیک را کنار بگذارید و یک تاکتیک جدید پیدا کنید.
برخی از تیم ها فکر می کنند که هر چه تاکتیک های بیشتری داشته باشید، استراتژی شما بهتر است - درست نیست. استراتژی شما ممکن است به 3 تاکتیک پشتیبانی نیاز داشته باشد، یا ممکن است به 10 تاکتیک نیاز داشته باشد. تعداد آنها مهم نیست - در عوض روی کیفیت تمرکز کنید.
هر تاکتیک باید یک اقدام اجرایی باشد.والبته تاکتیک های بدون عمل تاکتیک نیستند - آنها فقط ایده هستند.
تاکتیک های کوتاه مدت از استراتژی های بلند مدت پشتیبانی می کنند. تاکتیک های خود را به عنوان چک باکس برای دستیابی به استراتژی خود در نظر بگیرید. اجرای آنها ممکن است یک ساعت یا یک روز یا یک هفته طول بکشد - صرف نظر از این، هر تاکتیک باید جزء کوچکتر یک استراتژی بزرگتر باشد.
اگر اجرای تاکتیک شما بیشتر از استراتژی کلی طول می کشد، باید در آن تجدید نظر شود.
بلندپروازی بیش از حد با تاکتیک های خود آسان است، اما یک بررسی واقعیت خوب بودجه شما است.
هنگام ایجاد تاکتیک، این سوالات را در پشت ذهن خود نگه دارید. هزینه تخمینی را در کنار هر تاکتیک قرار دهید و بازگشت سرمایه (ROI) تخمینی را ارزیابی کنید. روی کارهایی تمرکز کنید که بیشترین ارزش را برای پول شما دارند.
تاکتیک ها به ضرب الاجل نیاز دارند و این مهلت ها معمولاً باید جدا از مهلت استراتژی کلی یا هدف باشند. برای هر تاکتیک یک ضرب الاجل تعیین کنید تا مطمئن شوید که پهنای باند لازم برای انجام همه کارها را طبق برنامه دارید.
با برآوردهای خود واقع بین باشید. بهتر است به جای اینکه تیم خود را مجبور کنید که ساعت های طولانی در فصل تعطیلات کار کنند تا یک استراتژی را به پایان برسانند، زمان را بیش از حد بودجه اختصاص دهید.
کارآفرینان اغلب با استراتژی و تاکتیک های قابل قبولی که اجرا می کنند شناسایی می شوند. آنها می توانند شانس خود را در صنعت جهانی با انتخاب درست این موارد افزایش دهند.