ویژگی های مهم رهبری

2022-11-09T05:46:00Z موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ زمان مطالعه 4 دقیقهدرجه کیفی A

ویژگی های مهم رهبری

ویژگی های رهبری چیست؟

ویژگی های رهبری به ویژگی های شخصی اشاره دارد که رهبران موثر را تعریف می کند. رهبری به توانایی یک فرد یا یک سازمان برای هدایت افراد، تیم ها یا سازمان ها به سمت تحقق اهداف و مقاصد اشاره دارد. نقش مهمی در مدیریت ایفا می کند، زیرا به به حداکثر رساندن کارایی و دستیابی به اهداف استراتژیک و سازمانی کمک می کند. رهبران به ایجاد انگیزه در دیگران، ارائه راهنمایی، ایجاد روحیه، بهبود محیط کار و شروع عمل کمک می کنند.

فهرست ویژگی های رهبری موثر

یک تصور غلط رایج این است که افراد به طور طبیعی دارای استعدادهای رهبری هستند. حقیقت این است که ویژگی های رهبری مانند سایر مهارت ها را می توان با زمان و تمرین به دست آورد. در زیر به هفت ویژگی یک رهبر مؤثر اشاره شده است:

1. ارتباطات موثر
رهبران ارتباطات عالی هستند، قادر به توضیح واضح و مختصر مشکلات و راه حل ها هستند. رهبران می دانند چه زمانی صحبت کنند و چه زمانی گوش دهند. علاوه بر این، رهبران قادر به برقراری ارتباط در سطوح مختلف هستند: یک به یک، از طریق تلفن، ایمیل و غیره.

2. پاسخگو و مسئولیت پذیر
رهبران خود را مسئول می دانند و مسئولیت هر اشتباهی را بر عهده می گیرند. رهبران ضمن رعایت ساختار سازمانی، قوانین و خط مشی هایی که باید دنبال شوند، از فردیت حمایت و تشویق می کنند.

3. متفکران بلندمدت
رهبران رویاپرداز هستند. این ویژگی رهبری توانایی برنامه ریزی برای آینده از طریق اهداف مشخص و قابل اندازه گیری است. آنها نیاز به تغییر مداوم را درک می کنند و آماده هستند تا رویکردهای جدید را برای حل مشکلات یا بهبود فرآیندها امتحان کنند.

4. خود انگیزه
رهبران خودانگیخته هستند و می توانند به راه خود ادامه دهند و علیرغم ناکامی ها به اهداف برسند. علاوه بر این، رهبران خوب تمام تلاش خود را می کنند تا از انتظارات فراتر بروند، نه فقط برآورده کنند.

5. اعتماد به نفس
تقریباً همه رهبران خوب ویژگی رهبری اعتماد به نفس را دارند. آنها می توانند تصمیمات سخت بگیرند و با اقتدار رهبری کنند. با اعتماد به نفس، رهبران می توانند به دیگران اطمینان و الهام بخشند، ارتباطات باز برقرار کنند و کار گروهی را تشویق کنند.

6. مردم مدار
رهبران معمولاً افراد محور و بازیکنان تیم هستند. آنها می توانند فرهنگ تیمی را تقویت کنند، دیگران را در تصمیم گیری مشارکت دهند و نسبت به هر یک از اعضای تیم ابراز نگرانی کنند. رهبران با مردم مدار بودن می توانند به دیگران انرژی و انگیزه بدهند. با ایجاد احساس مهم و حیاتی برای هر فرد در موفقیت تیم، آنها بهترین تلاش را از هر یک از اعضای تیم تضمین می کنند.

7. ثبات عاطفی
رهبران کنترل و تنظیم خوبی بر رفتار خود اعمال می کنند و می توانند ناامیدی و استرس را تحمل کنند. رهبران بدون داشتن واکنش عاطفی شدید قادر به مقابله با تغییرات در یک محیط هستند.

ویژگی های یک رهبر نامناسب

در زیر ویژگی هایی که رهبران بد معمولا نشان می دهند ذکر شده است:

  • خیلی رئیس بودن
  • ترس از تغییر
  • نمی‌خواهد یا قادر به برقراری ارتباط مؤثر نیست
  • نادیده انگاشتن عقایدی غیر از خود
  • عدم همدلی
  • ناسازگار
  • مستعد سرزنش دیگران به جای پذیرش مسئولیت خود هستند
  • بلاتکلیف

 دو ویژگی های قدرتمند رهبران موفق

1. خود مدیریتی

اگر نتوانید خودتان را مدیریت کنید، مدیریت موثر دیگران سخت است. خود مدیریتی یعنی اینکه بتوانید اهداف خود را اولویت بندی کنید و مسئولیت دستیابی به آن اهداف را داشته باشید. به عنوان یک رهبر کارآمد، باید بتوانید زمان، توجه و احساسات خود را تنظیم کنید و در عین حال از نقاط قوت، ضعف و منابع بالقوه سوگیری خود آگاه باشید.

رهبران استثنایی در مدیریت استرس و ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و حرفه ای خود مهارت دارند. اما باید اهمیت شفقت را نیز به خاطر بسپارید و بتوانید به افراد و رویدادها به شیوه ای مناسب پاسخ دهید. به یاد داشته باشید که در اعمال خود کنترل و انضباط را حفظ کنید، اگرچه باید از محتاط شدن یا انعطاف ناپذیر شدن بیش از حد خودداری کنید.

 

2. اقدام استراتژیک

یک رویکرد آینده نگر و روشن فکر برای رهبران امروزی ضروری است. رهبران باید همیشه آماده باشند تا استراتژی های خود را برای تصرف فرصت های در حال ظهور یا مقابله با چالش های غیر منتظره تنظیم کنند." تفکر استراتژیک یک فرآیند مداوم است که شامل ارزیابی محیط کسب و کار شما می شود. شما می توانید تفکر استراتژیک را با موارد زیر پرورش دهید:

• کنجکاو بودن و علاقه واقعی به شرکت و محیط تجاری گسترده تر،

• در طرز فکر خود انعطاف پذیر باشید و رویکردها و ایده های جدید را امتحان کنید،

• تمرکز بر آینده و فکر کردن در مورد شرایط عملیاتی شرکت شما،

• حفظ دیدگاه مثبت.

تست های شخصیتی ویژگی های رهبری

چندین تست برای کمک به تعیین شخصیت، نقاط قوت و ویژگی های شما در دسترس است. این تست ها شامل موارد زیر است:


شاخص تیپ مایرز بریگز یکی از معتبرترین و پرکاربردترین ابزارهای ارزیابی تیپ شخصیتی است. نشانگر نوع Myers Briggs می تواند به عنوان یک راهنما برای کمک به شناسایی نقاط قوت، ضعف و نحوه درک و پردازش اطلاعات استفاده شود. در واقع، بیش از 80 درصد از 100 شرکت فورچون برای کمک به ایجاد یک سازمان مؤثر و سالم، به آزمایشاتی مانند مایرز بریگز متکی هستند.

مطالب مشابه

چه چیزی یک کسب و کار موفق را تعریف می کند؟
چه چیزی یک کسب و کار موفق را تعریف می کند؟
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه در اینترنت به دنبال شغل باشیم؟
چگونه در اینترنت به دنبال شغل باشیم؟
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 4 دقیقه
استراتژی بازاریابی در کسب و کار
استراتژی بازاریابی در کسب و کار
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 7 دقیقه
راهنمای بسیار کاربردی طراحی کسب و کار
راهنمای بسیار کاربردی طراحی کسب و کار
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 7 دقیقه