چشم انداز استراتژیک شما مفهومی از آینده شرکت شما است که می توانید برای شکل دادن به استراتژی کسب و کار خود از آن استفاده کنید. بیانیه های چشم انداز برای هر شرکتی مفید است، به ویژه برای هدایت مشاغل کوچک یا جدید در مسیر درست. با این حال، داشتن یک چشم انداز کمک چندانی نخواهد کرد، اگر برنامه ای برای واقعی کردن چشم انداز ایجاد نکنید.
بیانیه چشم انداز شما بیان می کند که تصور می کنید شرکت خود چه خواهد شد: رشد آینده شما، کالیبر کارکنان و ارزش های شرکت شما. چشم انداز باید اهداف بلندمدت و بلندپروازانه باشد. مثالها میتواند این باشد: تبدیل شدن به یکی از سه شرکت برتر در صنعت، پیشی گرفتن از رهبر فعلی صنعت یا پیادهسازی فناوری سبز در تمام تولیدات خود. داشتن چشماندازی که مطمئن نیستید به آن دست خواهید یافت، خوب است، اما دستکم باید برای شرکت شما امکانپذیر باشد.
چشم انداز استراتژیک شما به شرکت شما مقصد می دهد، اما این برنامه استراتژیک شما است که نحوه رسیدن به آنجا را ترسیم می کند. برای ترسیم نقشه، باید بدانید از کجا شروع می کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید در بین سه شرکت برتر طراحی وب سایت خود رتبه بندی کنید و در حال حاضر در رتبه بیستم هستید، به برنامه ای نیاز دارید که به رشد شما کمک کند. اگر وبسایتهای ضعیفی میسازید و چشمانداز شما کسب جوایز برای کارهای گرافیکی است، برنامه شما باید بر بهبود مهارتهای طراحی خود تأکید کند.
وقتی فهمیدید کجا هستید، کجا می روید و کجا باید پیشرفت کنید، کار را روی برنامه خود شروع کنید. یک برنامه استراتژیک خوب شامل اهداف مشخص و کوتاه مدت است که تمام زمینه هایی را که برای دستیابی به چشم انداز خود نیاز به بهبود دارند، پوشش می دهد. اهداف باید قابل اندازه گیری و مشخص باشند: "فروش اقلام بیشتر" بسیار گسترده است. "افزایش کسب و کار تکراری تا 50 درصد در شش ماه" هدف بهتری است. برنامه استراتژیک شما باید مسئولیت هر هدف را به یک فرد خاص در شرکت شما محول کند.
تعیین مسئولیت برای طرح خود به این معنی نیست که می توانید آن را از ذهن خود دور کنید. شما باید نقاط عطفی را در مسیر چشم انداز خود ایجاد کنید، مراحلی که کارکنان شما باید در یک مهلت تعیین شده به آن برسند. اگر شما یا کارکنانتان نقطه عطفی را از دست دادید، پیشرفت شرکت را بررسی کنید و متوجه شوید که چه چیزی اشتباه بوده است. حتی اگر همه چیز به آرامی پیش می رود، برنامه و چشم انداز خود را به طور منظم مرور کنید. تغییرات در محیط شما، مانند یک رقیب جدید، ممکن است شما را مجبور به تجدید نظر در دیدگاه خود کند. تغییرات در فناوری یا کارکنان ممکن است نیاز به تغییر برنامه خود داشته باشد.
یک طرح کسب و کار می تواند به شما کمک کند تا استراتژی خود را در ابتدای راه ثبت کنید تا همه اعضای تیم در مورد اولویت ها و اهداف اصلی کسب و کار شما یکسان باشند. این ابزار می تواند به شما کمک کند تا استراتژی خود را با سرمایه گذاران یا ذینفعان کلیدی مستندسازی کرده و با راه اندازی کسب و کار خود به اشتراک بگذارید.
شما باید یک طرح تجاری ایجاد کنید زمانی که:
اگر کسب و کار شما از قبل تاسیس شده است، به جای طرح تجاری، یک برنامه استراتژیک ایجاد کنید. حتی اگر در یک شرکت نسبتاً جوان کار میکنید، برنامه استراتژیک شما میتواند بر اساس برنامه کسبوکار شما باشد تا به شما کمک کند در مسیر درست حرکت کنید. در طول فرآیند برنامه ریزی استراتژیک، از بسیاری از عناصر اساسی کسب و کار که در ابتدا برای ایجاد استراتژی خود برای سه تا پنج سال آینده ساخته اید، استفاده خواهید کرد.
نکته کلیدی: یک طرح کسب و کار برای کسب و کارهای جدید یا بازسازی های بزرگ سازمانی کار می کند. برنامه های استراتژیک برای کسب و کارهای مستقر بهتر است.
شما باید بسته به سرعت رشد سازمان خود، هر سه تا پنج سال یکبار یک برنامه استراتژیک ایجاد کنید. همانطور که گفته شد، اگر سازمان شما به سرعت حرکت می کند، به جای آن هر دو تا سه سال یک بار ایجاد کنید. کسب و کارهای کوچک ممکن است نیاز به ایجاد برنامه های استراتژیک بیشتر داشته باشند، زیرا نیازهای آنها تغییر می کند.
از آنجایی که هدف یک برنامه استراتژیک ترسیم کردن اهداف بلندمدت و نحوه رسیدن به آن است، باید زمانی که اکثر یا همه آنها را برآورده کردید، یک برنامه استراتژیک ایجاد کنید. همچنین باید هر زمان که می خواهید در ماموریت سازمان خود یک محور بزرگ ایجاد کنید یا وارد بازارهای جدید شوید، یک برنامه استراتژیک ایجاد کنید.
برنامه ریزی استراتژیک می تواند به هدف گذاری کمک کند و به شما امکان می دهد توضیح دهید که چگونه شرکت شما در سه تا پنج سال آینده به سمت مأموریت و بیانیه چشم انداز شما حرکت می کند. اگر مسیر شرکت خود را به عنوان یک خط روی نقشه در نظر می گیرید، یک برنامه استراتژیک می تواند به شما کمک کند تا نحوه رسیدن شما از نقطه A (جایی که اکنون هستید) به نقطه B (جایی که می خواهید چند سال دیگر باشید) به شما کمک کند. .
هنگامی که یک برنامه استراتژیک روشن ایجاد می کنید و با تیم خود به اشتراک می گذارید، می توانید:
برای تبدیل استراتژی شرکت خود به یک برنامه - و در نهایت تاثیر - مطمئن شوید که به طور فعال اهداف شرکت را به کار روزانه متصل می کنید. وقتی میتوانید این ارتباط را روشن کنید، به اعضای تیم خود زمینهای را میدهید که برای انجام بهترین کارشان نیاز دارند.
با اولویتهای مشخص، اعضای تیم میتوانند بر روی ابتکاراتی تمرکز کنند که بیشترین تأثیر را برای شرکت دارند - و احتمالاً در حین انجام این کار مشارکت بیشتری خواهند داشت.