چرا احساسات بسیار مهم هستند؟

2022-08-17T07:00:00Z موضوع علم دانش تکنولوژی زمان مطالعه 5 دقیقهدرجه کیفی A

چرا احساسات بسیار مهم هستند؟

احساسات می توانند نقش مهمی در نحوه تفکر و رفتار شما داشته باشند. احساساتی که هر روز دارید می توانند شما را وادار کنند که دست به عمل بزنید و بر تصمیماتی که در مورد زندگی خود می گیرید، چه بزرگ و چه کوچک، تأثیر بگذارد.

عواطف می توانند کوتاه مدت باشند، مانند ناگهانی عصبانیت در یک کار، یا طولانی مدت، مانند تحمل غم و اندوه به دلیل از دست دادن یک رابطه. اما چرا ما دقیقاً احساسات را تجربه می کنیم؟ چه نقشی دارند؟

 

احساسات از کجا می آیند؟

احساسات تحت تأثیر شبکه ای از ساختارهای به هم پیوسته در مغز هستند که سیستم لیمبیک را تشکیل می دهند. ساختارهای کلیدی از جمله هیپوتالاموس، هیپوکامپ، آمیگدال و قشر لیمبیک نقش اساسی در احساسات و پاسخ های رفتاری دارند.

 

سه جزء احساسات

برای درک واقعی احساسات، درک سه جزء حیاتی یک احساس مهم است. هر عنصر می تواند در عملکرد و هدف پاسخ های احساسی شما نقش داشته باشد.

  1. جزء ذهنی: چگونه احساس را تجربه می کنید
  2. جزء فیزیولوژیکی: چگونه بدن شما به احساسات واکنش نشان می دهد
  3. مؤلفه بیانگر: چگونه در پاسخ به احساسات رفتار می کنید

 

احساسات می توانند شما را تشویق به عمل کنند

هنگامی که با یک امتحان اعصاب خردکن روبرو می شوید، ممکن است در مورد اینکه آیا عملکرد خوبی خواهید داشت یا خیر و اینکه آزمون چگونه نمره نهایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، اضطراب زیادی داشته باشید. به دلیل این واکنش های عاطفی، ممکن است احتمال بیشتری برای مطالعه داشته باشید.

از آنجایی که احساس خاصی را تجربه کردید، انگیزه لازم برای انجام کاری و انجام کارهای مثبت برای بهبود شانس خود را برای گرفتن نمره خوب داشتید.

شما همچنین تمایل به انجام اقدامات خاصی برای تجربه احساسات مثبت و به حداقل رساندن احتمال احساسات منفی دارید. برای مثال، ممکن است به دنبال فعالیت‌های اجتماعی یا سرگرمی‌هایی باشید که احساس شادی، رضایت و هیجان را برای شما به ارمغان می‌آورد. از سوی دیگر، احتمالاً از موقعیت هایی که ممکن است منجر به کسالت، غم و اندوه یا اضطراب شود، اجتناب می کنید.

احساسات احتمال اینکه اقدامی را انجام دهید افزایش می دهد. هنگامی که عصبانی هستید، احتمالاً با منبع تحریک خود مواجه خواهید شد. وقتی ترس را تجربه می کنید، احتمال فرار از تهدید بیشتر است. وقتی احساس عشق می کنید، ممکن است به دنبال یک شریک عاطفی باشید.

احساسات به شما کمک می کند از خطر جلوگیری کنید

چارلز داروین طبیعت شناس یکی از اولین محققانی بود که به طور علمی احساسات را مطالعه کرد. او معتقد بود که احساسات سازگاری هایی هستند که به انسان ها و حیوانات اجازه زنده ماندن و تولید مثل را می دهند.

او پیشنهاد کرد که نمایش های احساسی نیز می تواند نقش مهمی در ایمنی و بقا داشته باشد. اگر با حیوانی که خش خش یا تف می کند مواجه شدید، به وضوح نشان می دهد که موجودی عصبانی و تدافعی است، که منجر به عقب نشینی و اجتناب از خطر احتمالی می شود.

احساسات همچنین می توانند بدن را برای اقدام آماده کنند. آمیگدال، به ویژه، مسئول تحریک واکنش های احساسی است که بدن شما را برای مقابله با چیزهایی مانند ترس و خشم آماده می کند.

گاهی اوقات این ترس می‌تواند واکنش جنگ یا گریز بدن را تحریک کند، که منجر به تعدادی واکنش‌های فیزیولوژیکی می‌شود که بدن را برای ماندن و مواجهه با خطر یا فرار به سمت امن آماده می‌کند.

احساسات با تشویق شما به عمل سریع و انجام اقداماتی که شانس بقا و موفقیت شما را به حداکثر می‌رساند، نقش انطباقی را ایفا می‌کنند.

احساسات می توانند به شما در تصمیم گیری کمک کنند

احساسات شما تأثیر زیادی بر تصمیماتی که می گیرید دارد، از آنچه برای صبحانه می خورید تا نامزدهایی که در انتخابات سیاسی به آنها رأی می دهید.محققان همچنین دریافته‌اند که افراد مبتلا به انواع خاصی از آسیب‌های مغزی که بر توانایی آنها در تجربه احساسات تأثیر می‌گذارد، توانایی تصمیم‌گیری خوب نیز کاهش می‌یابد.

حتی در شرایطی که فکر می‌کنید تصمیمات شما صرفاً بر اساس منطق و عقلانیت هدایت می‌شوند، احساسات نقش کلیدی دارند. هوش عاطفی یا توانایی شما در درک و مدیریت احساسات، نقش مهمی در تصمیم گیری ایفا می کند.

تحقیقات نشان داده است که تجربه ترس درک خطر را افزایش می دهد، احساس انزجار باعث می شود افراد تمایل بیشتری به دور انداختن وسایل خود داشته باشند و احساس شادی یا خشم باعث می شود که افراد وارد عمل شوند.

احساسات به دیگران کمک می کند تا شما را بهتر درک کنند

هنگامی که با افراد دیگر در تعامل هستید، مهم است که سرنخ هایی ارائه دهید تا به آنها کمک کنید که احساس شما را درک کنند. این نشانه‌ها ممکن است شامل بیان عاطفی از طریق زبان بدن باشد، مانند حالات مختلف چهره مرتبط با احساسات خاصی که تجربه می‌کنید.

در موارد دیگر، ممکن است مستلزم بیان مستقیم احساستان باشد. وقتی به دوستان یا اعضای خانواده می‌گویید که احساس شادی، غم، هیجان یا ترس می‌کنید، اطلاعات مهمی به آنها می‌دهید که می‌توانند از آن برای اقدام استفاده کنند.

تحقیقات نشان می دهد که افراد 2.5 برابر بیشتر از احساسات منفی احساسات مثبت را تجربه می کنند.

احساسات به شما امکان می دهد دیگران را درک کنید

همانطور که احساسات شما اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دیگران قرار می دهد، ابراز عاطفی اطرافیان شما نیز اطلاعات اجتماعی زیادی به شما می دهد. ارتباطات اجتماعی بخش مهمی از زندگی روزمره و روابط شما است و توانایی تفسیر و واکنش به احساسات دیگران ضروری است.

این به شما امکان می دهد به طور مناسب پاسخ دهید و روابط عمیق تر و معنی داری با دوستان، خانواده و عزیزان خود ایجاد کنید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که در موقعیت‌های اجتماعی مختلف، از برخورد با یک مشتری عصبانی گرفته تا مدیریت یک کارمند سر گرم، به طور موثر ارتباط برقرار کنید.

درک نمایش عاطفی دیگران به ما اطلاعات روشنی در مورد نحوه پاسخگویی در یک موقعیت خاص به ما می دهد.

سوالات متداول در حیطه احساسات


کدام بخش از مغز احساسات را پردازش می کند؟
شبکه پردازش هیجانی گروهی از نواحی و ساختارهای مغز است که مسئول پردازش احساسات هستند. بخش هایی از مغز که در این فرآیند دخیل هستند عبارتند از آمیگدال، هیپوکامپ، قشر جلوی مغز و قشر سینگولیت.

چرا احساسات بخش مهمی از تصمیم گیری هستند؟
احساسات می توانند به تصمیم گیرنده کمک کنند تا مشخص کند کدام جنبه از یک تصمیم با موقعیت خاص آنها مرتبط است. آنها همچنین ممکن است به مردم در تصمیم گیری سریعتر کمک کنند

نظریه ارزیابی احساسات چیست؟
این نظریه نشان می‌دهد که احساسات از ارزیابی‌های شناختی که افراد درباره رویدادهای خاص انجام می‌دهند، نشأت می‌گیرد. به عبارت دیگر، به این معناست که افراد باید قبل از داشتن یک واکنش عاطفی در مورد یک موقعیت فکر کنند.

 

همانطور که آموخته اید، احساسات ما اهداف مختلفی را دنبال می کنند. احساسات می توانند زودگذر، پایدار، قدرتمند، پیچیده و حتی زندگی را تغییر دهند. آن‌ها می‌توانند به ما انگیزه دهند تا به روش‌های خاصی عمل کنیم و ابزارها و منابعی را که برای تعامل معنادار در دنیای اجتماعی‌مان نیاز داریم، در اختیار ما قرار دهند.

مطالب مشابه

چگونه ورزش به میگرن کمک می کند؟
چگونه ورزش به میگرن کمک می کند؟
Alternate Text Nazila77
موضوع علم دانش تکنولوژی|زمان مطالعه 6 دقیقه
بررسی علمی استرس روانی و سرطان
بررسی علمی استرس روانی و سرطان
Alternate Text Nazila77
موضوع علم دانش تکنولوژی|زمان مطالعه 5 دقیقه
ابتکار برنامه ریزی موفق
ابتکار برنامه ریزی موفق
Alternate Text Nazila77
موضوع علم دانش تکنولوژی|زمان مطالعه 4 دقیقه
بهترین نرم افزارها برای ساخت اپلیکیشن موبایل (راهنمای مبتدی و رایگان)
بهترین نرم افزارها برای ساخت اپلیکیشن موبایل (راهنمای مبتدی و رایگان)
Alternate Text Nazila77
موضوع علم دانش تکنولوژی|زمان مطالعه 6 دقیقه