راه های ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

2022-07-12T15:07:00Z موضوع پزشکی ورزشی تغذیه زمان مطالعه 4 دقیقهدرجه کیفی A

راه های ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مکمل ها و محصولات زیادی وجود دارد که ادعا می کنند به تقویت ایمنی کمک می کنند. اما حمایت از یک سیستم ایمنی سالم پیچیده‌تر از مصرف ترکیبی از ویتامین‌ها، گیاهان و مواد معدنی بسته‌بندی تولیدکنندگان در قرص‌ها است.
سیستم ایمنی بدن در یک تعادل ظریف عمل می کند. از سرماخوردگی گرفته تا آنفولانزا و کووید-19، باید به اندازه کافی قوی و پیچیده باشد تا بتواند با انواع بیماری ها و عفونت ها مبارزه کند، اما نه آنقدر قوی که بیش از حد واکنش نشان دهد - و باعث ایجاد اختلالات خود ایمنی شود.
برای رسیدن به این هدف، به شدت توسط ورودی‌های بسیاری و در پاسخ به آنچه واقعاً در داخل بدن شما اتفاق می‌افتد، کنترل می‌شود.
با این حال، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید که در صورت نیاز  عملکرد مطلوب را داشته باشد.


 پنج روش علمی برای ایجاد و حفظ یک سیستم ایمنی قوی و سالم:

 

1. در مورد واکسن های توصیه شده به روز باشید

یک سیستم ایمنی قوی به معنای استفاده از بهترین حالتی است که برای محافظت از خود در برابر بیماری های مضر داریم: واکسن ها.
سیستم ایمنی شما باهوش است، اما واکسن‌ها آن را آموزش می‌دهند تا حتی باهوش‌تر باشد - به سیستم ایمنی کمک می‌کنند تا یاد بگیرد چگونه برخی بیماری‌های بیماری‌زا را تشخیص دهد و با آن مبارزه کند. یادگیری از طریق واکسیناسیون برای سیستم ایمنی شما بسیار ایمن تر از عفونت با این میکروب های مضر است.
دقت کنید که باید درباره واکسیناسیون‌های توصیه‌شده، به‌ویژه واکسن  COVID-19 و همچنین واکسن سالانه آنفولانزایتان اطلاعات به‌روز داشته باشید.

2. رژیم غذایی سالم را حفظ کنید

مانند بسیاری از چیزهایی که در بدن شما وجود دارد، یک رژیم غذایی سالم کلید یک سیستم ایمنی قوی است. این بدان معناست که در رژیم غذایی مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم مصرف کنید.
علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز سیستم ایمنی بدن، یک رژیم غذایی سالم می تواند  کمک کند که مقادیر کافی از ریزمغذی هایی را که در حفظ سیستم ایمنی شما نقش دارند، دریافت کنید، از جمله:

  • ویتامین B6 موجود در مرغ، سالمون، ماهی تن، موز، سبزیجات سبز و سیب زمینی (با پوست)
  • ویتامین C موجود در مرکبات از جمله پرتقال و توت فرنگی و همچنین گوجه فرنگی، کلم بروکلی و اسفناج
  • ویتامین E موجود در بادام، روغن آفتابگردان و گلرنگ، تخمه آفتابگردان، کره بادام زمینی و اسفناج

از آنجایی که متخصصان بر این باورند که بدن  ویتامین‌ها را به‌جای مکمل‌ها از منابع غذایی به‌طور مؤثرتری جذب می‌کند، بهترین راه برای تقویت  سیستم ایمنی بدن، داشتن یک رژیم غذایی متعادل است.

 

3. به طور منظم ورزش کنید

فعالیت بدنی فقط برای ساختن عضلات و کمک به کاهش استرس نیست، بلکه بخش مهمی از سالم بودن و حمایت از سیستم ایمنی سالم است.
یکی از راه‌هایی که ورزش می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد، تقویت گردش خون کلی شماست(بیشتر بخوانید)، که سلول‌های ایمنی و سایر مولکول‌های مبارزه کننده با عفونت را آسان‌تر می‌کند تا به راحتی در سراسر بدن حرکت کنند.
در واقع، مطالعات نشان داده اند که انجام هر روز 30 دقیقه ورزش متوسط ​​تا شدید به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

4. هیدراته نگه داشتن بدن

آب نقش های مهمی در بدن ایفا می کند، از جمله  تقویت سیستم ایمنی .
مایعی در سیستم گردش خون به نام لنف، که سلول های ایمنی مهم مبارزه کننده با عفونت را در اطراف بدن حمل می کند، عمدتاً از آب تشکیل شده است. کم آبی حرکت لنف را کند می کند و گاهی اوقات منجر به اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود.
حتی اگر ورزش نمی‌کنید یا عرق نمی‌کنید، دائماً از طریق تنفس، و همچنین از طریق ادرار و مدفوع، آب خود را از دست می‌دهید. برای کمک به حمایت از سیستم ایمنی خود، مطمئن شوید که آبی را که از دست می‌دهید با آبی که می‌توانید استفاده کنید جایگزین می‌کنید – که با دانستن میزان مصرف روزانه آب شروع می‌شود.

5. به اندازه کافی بخوابید

خواب مطمئناً یک فرآیند فعال به نظر نمی رسد، اما وقتی بیدار نیستید، چیزهای مهم زیادی در بدن شما اتفاق می افتد. به عنوان مثال، مولکول های مهم مبارزه کننده با عفونت هنگام خواب ایجاد می شوند.
مطالعات نشان داده است افرادی که خواب با کیفیت کافی ندارند، پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ها، مانند ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند.
برای اینکه به سیستم ایمنی بدن خود بهترین فرصت را برای مبارزه با عفونت و بیماری بدهید، باید بدانید هر شب چقدر  بخوابید و همچنین اقداماتی که در صورت مشکل خوابیدن باید انجام دهید.
 

 

6. استرس را به حداقل برسانید

چه به سرعت شروع شود و چه با گذشت زمان، استرس  بر سلامت شما تأثیر می گذارد - از جمله تأثیری که بر سیستم ایمنی شما می گذارد.
در طول یک دوره استرس، به ویژه استرس مزمن که مکرر و طولانی مدت است، بدن شما با شروع آنچه که پاسخ استرس نامیده می شود، پاسخ می دهد. این به شما کمک می کند تا با موقعیت های استرس زا کنار بیایید. متأسفانه، این پاسخ همچنین سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می کند - احتمال عفونت یا بیماری شما را افزایش می دهد.
استرس برای هر کسی متفاوت است و نحوه تسکین آن نیز متفاوت است. با توجه به تأثیری که می تواند بر سلامتی شما داشته باشد، مهم است که بدانید چگونه استرس را تشخیص دهید. و چه تنفس عمیق، میانجیگری، دعا یا ورزش، باید با فعالیت هایی که به کاهش استرس شما کمک می کند نیز آشنا شوید.

آخرین کلمه در مورد مکمل ها

اگر سالم هستید و مراحل بالا را انجام می‌دهید، مراقب مکمل‌هایی باشید که ادعا می‌کنند سیستم ایمنی شما را حتی بیشتر تقویت می‌کنند.
برخلاف داروها، مکمل‌ها توسط FDA تنظیم یا تأیید نشده‌اند. و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مکمل‌ها واقعاً به بهبود سیستم ایمنی یا شانس شما برای مبارزه با عفونت یا بیماری کمک می‌کنند، وجود ندارد.

مطالب مشابه

5 نوع ماده غذایی که سبب التهاب بدن می شود
5 نوع ماده غذایی که سبب التهاب بدن می شود
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 5 دقیقه
هفت اشتباه مرگبار در هنگام یاد گرفتن آشپزی
هفت اشتباه مرگبار در هنگام یاد گرفتن آشپزی
Alternate Text Mamdosein
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 4 دقیقه
راهکارهای ساده برای آبرسانی طبیعی پوست
راهکارهای ساده برای آبرسانی طبیعی پوست
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 6 دقیقه
در فصل گرما چه مواد غذایی مصرف کنیم؟
در فصل گرما چه مواد غذایی مصرف کنیم؟
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 4 دقیقه