علائم، انواع و درمان فوبیا

2022-09-11T09:30:00Z موضوع پزشکی ورزشی تغذیه زمان مطالعه 5 دقیقهدرجه کیفی A

علائم، انواع و درمان فوبیا

طبق گفته انجمن روانپزشکی آمریکا، فوبیا ترس غیرمنطقی و بیش از حد از یک شی یا موقعیت است. در بیشتر موارد، فوبیا شامل احساس خطر یا ترس از آسیب است. به عنوان مثال، مبتلایان به آگورافوبیا می ترسند در مکان یا موقعیتی غیرقابل گریز به دام افتاده باشند.

 

علائم فوبیا

علائم فوبیک می تواند از طریق قرار گرفتن در معرض جسم یا موقعیت ترسناک یا گاهی اوقات صرفاً از طریق فکر کردن در مورد شیء مورد ترس رخ دهد. علائم معمول مرتبط با فوبیا عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • سرگیجه، لرزش و افزایش ضربان قلب
  • ترس از مردن
  • حالت تهوع
  • مشغولیت با شیء ترسناک
  • حس غیر واقعی بودن


در برخی موارد، این علائم ممکن است به یک حمله اضطراب در مقیاس کامل تبدیل شود.

در پاسخ به این علائم، برخی از افراد ممکن است به اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) مبتلا شوند - که قبلاً به عنوان فوبیای اجتماعی شناخته می شد - و شروع به منزوی شدن می کنند که منجر به مشکلات شدید در عملکرد زندگی روزمره و حفظ روابط می شود.

در موارد دیگر، مانند هیپوکندریازیس، فرد ممکن است به دلیل نگرانی دائمی در مورد بیماری های خیالی یا مرگ قریب الوقوع به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

انواع فوبیا

انجمن روانپزشکی آمریکا فوبیا را به عنوان اختلالات اضطرابی تعریف می کند و آنها را به سه نوع مختلف طبقه بندی می کند:

آگورافوبیا: ترس از گرفتار شدن در یک مکان یا موقعیت اجتناب ناپذیر را توصیف می کند. در نتیجه، فرد فوبیک ممکن است شروع به اجتناب از چنین موقعیت هایی کند. در برخی موارد، این ترس می تواند آنقدر فراگیر و طاقت فرسا شود که فرد حتی از ترک خانه خود بیم داشته باشد.


فوبیای خاص: ترس از یک شی خاص (مانند مارها یا پروانه ها) را شامل می شود. چنین فوبیایی معمولاً در یکی از چهار دسته مختلف قرار می گیرند: موقعیتی، حیوانات، پزشکی یا محیطی. چند نمونه از اشیاء ترس رایج عبارتند از عنکبوت، سگ، سوزن، بلایای طبیعی، ارتفاع، و پرواز.


فوبیای اجتماعی: ترس از موقعیت های اجتماعی شامل ترس شدید و فراگیر از موقعیت های اجتماعی است. در برخی موارد، این ترس ممکن است بر نوع بسیار خاصی از موقعیت اجتماعی مانند سخنرانی در جمع متمرکز شود. در موارد دیگر، افراد ممکن است از انجام هر کاری در مقابل افراد دیگر بترسند، از ترس اینکه به نوعی شرمنده شوند.


نمونه های بیشتری از چهار نوع اصلی فوبیای خاص عبارتند از:

  • حیوان: ترس از مارها، جوندگان، گربه ها یا پرندگان.
  • پزشکی: ترس از دیدن خون یا مراجعه به پزشک.
  • محیط طبیعی: ترس از رعد و برق، آب، طوفان، طوفان، گردباد یا رانش گل.
  • موقعیتی: ترس از پل، ترک خانه یا رانندگی.


درمان های فوبیا

چندین روش درمانی برای فوبیا وجود دارد و اثربخشی هر رویکرد به فرد و نوع فوبیای او بستگی دارد.

در درمان های مواجهه، فرد به طور استراتژیک در معرض شیء مورد ترس خود قرار می گیرد تا به او کمک کند بر ترس خود غلبه کند. یکی از انواع درمان قرار گرفتن در معرض سیل موضوع مورد نظر است که در آن بیمار برای مدت طولانی بدون فرصتی برای فرار با جسم مورد ترس مواجه می شود. هدف  این است که به فرد کمک کند با ترس خود روبرو شود و متوجه شود که شیء مورد ترس به او آسیبی نمی رساند.

 

روش دیگری که اغلب در درمان فوبیا استفاده می شود، شرطی سازی متقابل است. در این روش به فرد پاسخ جدیدی به شیء مورد ترس آموزش داده می شود. به جای وحشت در مواجهه با شی یا موقعیت مورد ترس، فرد تکنیک های آرام سازی را برای جایگزینی اضطراب و ترس می آموزد.

این رفتار جدید با پاسخ هراس قبلی ناسازگار است، بنابراین واکنش فوبی به تدریج کاهش می یابد.

در نهایت، هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان مبتلا به فوبیای اجتماعی، دارویی مانند دوز پایین بنزودیازپین یا به طور بالقوه یک داروی ضد افسردگی (مانند یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRI) در ترکیب با درمان شناختی-رفتاری می تواند مفید باشد.

 

گزینه های مختلف درمانی موجود برای فوبیا

دارو

مدل پزشکی بر مؤلفه‌های شیمی ژنتیکی و مغزی فوبیا تأکید دارد. داروها برای کاهش علائم مرتبط با فوبیا تجویز می شوند. مطالعات نشان می‌دهد که در فوبیا، رویکردهای شناختی رفتاری در درازمدت مؤثرتر از رویکردهای دارویی هستند.

بسیاری از افرادی که با فوبیا زندگی می کنند بهتر است با ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی درمان شوند.

 

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) اغلب اولین خط درمان برای فوبیا است. می‌تواند به شما کمک کند بر افکار خودکار منفی که منجر به واکنش‌های فوبیا می‌شوند غلبه کنید و به شما یاد می‌دهد که به تدریج طرز فکرتان را تغییر دهید تا به شما در غلبه بر ترس کمک کند.

 

درمان از طریق مواجهه

همانطور که از نامش پیداست، مواجهه درمانی به تدریج شما را در معرض موقعیت هایی قرار می دهد که از آن می ترسید با هدف حساسیت زدایی و کاهش اضطراب. مواجهه درمانی اغلب بخشی از یک برنامه درمان شناختی رفتاری است، اما می تواند در زندگی روزمره شما نیز گنجانده شود.

قبل از شروع فرآیند قرار گرفتن در معرض، افراد ابتدا تکنیک‌های آرام‌سازی را یاد می‌گیرند تا هنگام مواجهه با ترس‌هایشان آرام بمانند، از جمله تنفس عمیق، آرام‌سازی پیشرونده عضلانی، تجسم و تصویرسازی هدایت‌شده. گام بعدی تمرین استفاده از این راهبردهای تمدد اعصاب است که به تدریج و به تدریج در مواجهه با شی یا موقعیت مورد ترس قرار می گیرند.

به عنوان مثال، اگر فوبیا از سخنرانی در جمع دارید، درمانگرتان ممکن است به شما کمک کند به تدریج با سناریوهای سخنرانی در جمع دشوار غلبه کنید تا بر ترس‌های خود غلبه کنید، شاید با خواندن متنی با صدای بلند برای یک دوست شروع شود و با ارائه عمومی پایان یابد.

 

درمان های جایگزین

متخصصان سلامت روان و بیماران به طور فزاینده ای به درمان های جایگزین برای تقویت روش های سنتی درمان فوبیا روی می آورند، اما این گزینه ها درمان های خط اول محسوب نمی شوند و اغلب با مجموعه ای از عوارض جانبی خاص خود همراه هستند. برخی از درمان های جایگزین عبارتند از:

  • هیپنوتیزم درمانی
  • هومیوپاتی
  • داروهای گیاهی


اگرچه این درمان‌ها تحت آزمایش‌های دقیق و کنترل‌شده لازم برای تأیید توسط جامعه پزشکی جریان اصلی قرار نگرفته‌اند، بسیاری از مردم علائم را از طریق کانال‌های جایگزین تسکین می‌یابند. البته، هر نوع درمان جایگزین فقط باید با راهنمایی یک متخصص بهداشت روان انجام شود.

اگر فکر می کنید ممکن است فوبیا داشته باشید، لطفاً از یک درمانگر، روانشناس یا روانپزشک دارای مجوز برای درمان خود استفاده کنید. شما شایسته کنترل این ترس هستید و با درمان مناسب می توانید.

مطالب مشابه

داروهای روانگردان چیست؟
داروهای روانگردان چیست؟
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 4 دقیقه
هر آنچه باید در مورد هورمون استرس بدانیم
هر آنچه باید در مورد هورمون استرس بدانیم
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز درمورد ترک سیگار
همه چیز درمورد ترک سیگار
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه سیگار می تواند به پوست آسیب برساند؟
چگونه سیگار می تواند به پوست آسیب برساند؟
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 7 دقیقه