همه چیز درمورد ترک سیگار

2022-08-24T18:08:00Z موضوع پزشکی ورزشی تغذیه زمان مطالعه 6 دقیقهدرجه کیفی A

همه چیز درمورد ترک سیگار

زمانی که نوبت به ترک سیگار می رسد، کمی آمادگی کمک زیادی می کند. این شما را به طرز فکر ترک سیگار راهنمایی می کند و به شما کمک می کند تا برای روزی که آخرین سیگار خود را خواهید کشید آماده باشید.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید به خودتان قدرت دهید تا سیگار را ترک کنید و برای چالش های ترک سیگار آماده شوید.

از قبل برنامه ریزی کنید (اما نه خیلی دور)

تاریخ ترک خود را بیش از یک یا دو هفته قبل از زمان "برنامه ریزی" کنید. اگر بخواهید بیشتر از آن برنامه ریزی کنید، احتمالاً شتاب خود را از دست خواهید داد.در حالی که نمی توانید آینده را پیش بینی کنید، سعی کنید روزی را انتخاب کنید که به احتمال زیاد استرس زا نباشد (برای مثال، ممکن است بخواهید در همان روزی که باید یک سخنرانی بزرگ در محل کار ارائه دهید، از ترک سیگار خودداری کنید).

طبق گفته انجمن ریه آمریکا، هفته اول تا 10 روز پس از مصرف آخرین سیگار احتمالا سخت ترین خواهد بود.

بهترین طرح را برای خود انتخاب کنید

قبل از شروع برنامه ریزی برای ترک، باید بدانید هیچ برنامه ای وجود ندارد که برای همه کارساز باشد. چیزی که ممکن است برای یک دوست یا یکی از عزیزانی که ترک کرده اند موثر بوده باشد، ممکن است برای شما کارساز نباشد.

یکی از اولین تصمیماتی که باید بگیرید این است که چگونه می خواهید سیگار را ترک کنید. در حالی که برخی از افراد ترجیح می دهند به "مرکز ترک" بروند و سیگار را به طور کامل ترک کنند، برخی دیگر متوجه می شوند که یک رویکرد تدریجی تر (مانند کشیدن سیگار کمتر در روز). یا( نکشیدن یک سیگار کامل) برای آنها بهتر است.

در حالی که ممکن است هنگام بررسی گزینه های خود احساس ناامیدی و غرق شدن کنید، در مورد واقعیت خود باز و صادق باشید. چیزی که برای ترک موفقیت آمیز نیاز دارید، ممکن است چیزی نباشد که دیگران به آن نیاز دارند. به عنوان مثال، فقط به این دلیل که بهترین دوست شما از پچ برای کمک به ترک استفاده نکرده است، به این معنی نیست که ممکن است برای شما مفید نباشد. شما احتمالاً به همان دلایلی که سیگار کشیدن را شروع نکرده اید و ممکن است انگیزه های متفاوتی برای ترک سیگار داشته باشید. نیازهای شما در طول مسیر نیز منحصر به فرد خواهد بود.

 

تحصیل کنید

ترک یک فرد تحصیلکرده یک ترک موفق است، بنابراین در مورد اعتیاد به نیکوتین مطالعه کنید. دانش بخش مهمی از برنامه موفقیت آمیز ترک است - از تأثیر سیگار بر سلامت شما تا آنچه در هنگام بهبودی باید انتظار داشته باشید.

بسیاری از سیگاری ها واقعیت خطرات سیگار را نادیده می گیرند (که گاهی اوقات به عنوان انکار سیگاری شناخته می شود). یادگیری حقایق شما را مجبور می کند که چشم انداز را بردارید.هرچه زودتر بتوانید نگاهی صادقانه به اعتیاد خود بیندازید، سریعتر می توانید مسیر بهبودی را شروع کنید.


محرک های خود را شناسایی کنید

نگاه کردن به عادت سیگار کشیدن شما باید بخشی از آموزش کلی شما در مورد سیگار کشیدن باشد. درک اینکه چه چیزی شما را به سیگار کشیدن وادار می کند (یا باعث می شود احساس کنید به سیگار نیاز دارید) بخش مهمی از آماده سازی خود برای ترک و رهایی از سیگار است. هر سیگاری محرک های خاص خود را دارد، اما برخی از آنها رایج هستند.

محرک های رایج برای افراد سیگاری

  • الکل، کافئین و سایر داروها
  • کافه‌ها، رستوران‌ها یا سایر مکان‌های عمومی که در آن‌ها سیگار کشیدن مجاز است
  • سایر افراد سیگاری
  • لوازم سیگار کشیدن (فندک، زیرسیگاری)
  • استرس، خستگی بیش از حد و سایر محرک های عاطفی یا فیزیکی


همچنین ممکن است جنبه هایی از برنامه روزانه شما وجود داشته باشد که به شدت با کشیدن سیگار مرتبط شده اید، مانند رانندگی به سمت محل کار یا ناهار. بعید نیست که بتوانید به طور کامل از این محرک های موقعیتی اجتناب کنید، اما می توانید راه هایی برای مقابله با آنها پیدا کنید.

برای مثال، ممکن است سعی کنید مسیری را که برای رسیدن به محل کار طی می‌کنید تغییر دهید یا با یک همکار غیرسیگاری همراه شوید. همچنین می توانید در زمان استراحت ناهار خود قدم بزنید، کتاب بخوانید یا با تلفن خود یک بازی پازل انجام دهید.(بهترین  بازی های سرگرم کننده و آرامش بخش)

پشتیبانی برای خود بیابید

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، انجمن حمایت از ترک سیگار می تواند کمک بزرگی باشد. می توانید با افرادی که در تمام مراحل بهبودی هستند ارتباط برقرار کنید. بسیاری مایل خواهند بود تجربیات، خرد و توصیه های خود را با شما در میان بگذارند.

اگر گوشی هوشمند دارید، برنامه های زیادی را خواهید دید که برای حمایت از کاربران در فرآیند ترک سیگار طراحی شده اند. همچنین می‌توانید برای دریافت کمک با خطوط تلفن پشتیبانی تماس بگیرید، پیام ارسال کنید .

یک دفتر ترک تهیه کنید

دفتر ترک سیگار می تواند یک کمک عالی برای ترک باشد. می‌توانید برای اولین بار فهرستی از دلایلی که می‌خواهید سیگار را ترک کنید، تهیه کنید. همانطور که پیشرفت می کنید، می توانید از دفتر خود برای ثبت پیشرفت روزانه خود استفاده کنید. سعی کنید هر شب قبل از رفتن به رختخواب چند جمله در مورد روز خود یادداشت کنید.

ممکن است هفته‌های بعد یک روز تعطیل داشته باشید، در حالی که به نظر می‌رسد سیگار تنها چیزی است که می‌توانید به آن فکر کنید. نگاهی به گذشته در دفتر خاطرات خود به اولین روزهای بدون سیگار می تواند چشم اندازی از پیشرفت شما به شما بدهد. ممکن است پس از اینکه در مورد اینکه چقدر پیشرفت کرده اید فکر می کنید کمتر احساس ناراحتی در مورد داشتن یک روز بد داشته باشید.

 

با انگیزه  و خلاق شوید

همانطور که انگیزه شما برای ترک سیگار با افراد دیگر متفاوت خواهد بود، چیزهایی که انگیزه شما را حفظ می کند و به شما کمک می کند سیگار نکشید منحصر به شما خواهد بود.

دفتر ترک سیگار شما همچنین می‌تواند مکان خوبی برای نگه‌داشتن فهرستی از پاداش‌ها و فعالیت‌های «انگیزه آور» باشد.

پاداش. جوایز کوچک برای گذراندن آن در طول روز بدون سیگار، راه خوبی برای تقویت تعهد شما به ترک سیگار است.این کار ها همچنین می توانند به جبران رضایت آنی که هر بار که سیگار می کشیدید، کمک کنند. پاداش شما می تواند چیزهای ساده ای مانند یک حمام طولانی و داغ یا بیرون رفتن برای غذا خوردن باشد. سعی کنید آنها را سرگرم کننده و آرامش بخش یا تجدید قوا کنید.
این کارها  فهرستی از فعالیت‌هایی که می‌توانید در یک لحظه زمانی که میل به سیگار کشیدن روی سطح شما ظاهر می‌شود، انجام دهید. ایده این است که با تغییر فعالیت خود، به سرعت خود را از الگوی افکار منفی ناشی از هوس خارج کنید. پنج دقیقه برای از بین بردن هوس کافی است و داشتن یک لیست مفید از فعالیت ها به شما کمک می کند تا سریع کنترل کنید.
برای برخی افراد، بخشی از جذابیت سیگار به سادگی این است که کاری با دهان و دستان شما انجام می شود. فعالیت‌هایی مانند جویدن آدامس یا استفاده از اسباب‌بازی دستی گزینه‌هایی هستند که می‌توانید جایگزین «احساس» برداشتن، در دست گرفتن و کشیدن سیگار کنید.

مراقب ذهن و بدن خود باشید

ترک سیگار می تواند برای بدن و ذهن شما سخت باشد. قبل از شروع ترک سیگار، برنامه ریزی کنید که چگونه از نظر جسمی و روحی از خود مراقبت می کنید.

ورزش منظم، خواب کافی، رژیم غذایی مغذی، راهبردهای مقابله ای سالم، و افرادی در زندگی خود که می توانید برای حمایت به آنها مراجعه کنید همگی برای روند بهبودی ضروری هستند.

اگر این اولین باری است که سعی می کنید سیگار را ترک کنید، در صورت عدم موفقیت ممکن است احساس ناامیدی کنید. سعی کنید زیاد به خودتان سخت نگیرید. به گفته سازمان غذا و دارو، اغلب افراد برای ترک سیگار برای همیشه به تلاش های متعدد نیاز دارند.

 

این گام‌های ساده شما را به طرز عملی در مورد ترک آماده می‌کند.از آنها بهره گرفته و درمورد سلامتی خود گام مهم و ارزشمندی را بردارید.

مطالب مشابه

چگونه سیگار می تواند به پوست آسیب برساند؟
چگونه سیگار می تواند به پوست آسیب برساند؟
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 7 دقیقه
اضطراب و افسردگی بعد از زایمان چیست؟
اضطراب و افسردگی بعد از زایمان چیست؟
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 7 دقیقه
بهترین حالت های یوگا برای آرامش
بهترین حالت های یوگا برای آرامش
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 7 دقیقه
نکاتی برای تعریق کمتر در تابستان
نکاتی برای تعریق کمتر در تابستان
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 4 دقیقه