با تشدید مسائل زیست محیطی و اجتماعی، کانون توجه کسب و کارها برای رسیدگی به نگرانی های رو به رشد جهانی است. این نه تنها از نظر مالی عملکرد یک کسب و کار مهم است، بلکه نحوه عملکرد آن و چیستی آن اهمیت دارد.
اگر پورتفولیوهای سرمایه گذاری را مدیریت می کنید، می توانید در شرکت هایی با رتبه های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) بالا سرمایه گذاری کنید تا تأثیر مثبتی بر جهان داشته باشید و در عین حال بازدهی را برای شرکت و مشتریان خود به حداکثر برسانید.
در اینجا مقدمه ای در مورد نقش معیارهای ESG در فضای سرمایه گذاری و هفت استراتژی برای تصمیم گیری هدفمند وجود دارد.
شما می توانید از عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) برای ارزیابی میزان تأثیرگذاری یک شرکت – و بنابراین، سرمایه گذاری در آن شرکت – بر هر یک از سه حوزه استفاده کنید.
محیطزیست به تأثیر یک شرکت بر محیطزیست، از جمله مشارکت آن در تغییرات آب و هوایی، ردپای کربن، استفاده از آب، حفاظت از منابع، آلایندهها و استفاده از فناوری پاک اشاره دارد.
اجتماعی به روابط یک شرکت با کارمندان، تامین کنندگان، مشتریان و جوامع، و همچنین مشارکت آن در جهت خیر اجتماعی - به عنوان مثال، حقوق بشر، شیوه های مختلف استخدام، ایمنی محل کار، شیوه های کار، امنیت داده ها، و مشارکت کارکنان و جامعه اشاره دارد.
حکمرانی به ساختار، اخلاق و مدیریت یک سازمان اشاره دارد که شامل تنوع و استقلال هیئت مدیره، جبران خسارت اجرایی، سیاست های شفافیت و مبارزه با فساد و حقوق سهامداران است.
تحقیقات انجام شده توسط پروفسور دانشکده بازرگانی هاروارد، جورج سرافیم، بیان می کند که کسب و کارها در معیارهای ESG و عملکرد مالی زمانی بیشترین موفقیت را دارند که تلاش ها برای تمرکز تنها بر عواملی متمرکز شوند که مستقیماً بر نحوه عملکرد یک شرکت تأثیر می گذارند. سرافیم به عنوان عوامل ESG مادی.
به عنوان مثال، اگر صاحب یک شرکت فناوری کوچک با 10 کارمند هستید، امنیت داده ها به عنوان یک مشکل مهم ESG در نظر گرفته می شود زیرا کسب و کار شما داده های کاربر را مدیریت می کند. سایر عوامل، مانند شیوههای کار، برای کسبوکار شما در مرحله راهاندازی فعلی آن بیاهمیت تلقی میشوند و ارزش زمان، تلاش و بودجه شما را برای پیگیری ندارند.
پروفسور شاون کول، پروفسور HBS می گوید: «با محبوبیت روزافزون استفاده از معیارهای ESG در فرآیند تصمیم گیری، سرمایه گذاران پایدار درخواست رتبه بندی های معتبرتر و قابل مقایسه ESG می کنند تا به آنها در درک بهتر عملکرد ESG شرکت کمک کند.
به گفته کول، تنها حدود 30 شرکت در سراسر جهان تحقیقاتی را برای ارائه رتبهبندی جامع ESG انجام میدهند. رهبران این حوزه عبارتند از Morgan Stanley Capital International (MSCI)، Sustainalytics و Thomson Reuters. اگرچه هر شرکتی مدل پردازش داده و سیستم طبقهبندی خاص خود را دارد، معیارهای ESG میتواند برای سرمایهگذارانی که هم تأثیر مثبتی بر جهان داشته باشند و هم بازدهی قوی در سرمایهگذاریهایشان بسیار مفید باشد.
تا زمانی که از معیارهای یکسانی در سراسر صفحه استفاده میکنید - برای مثال، به طور مداوم به رتبهبندی MSCI ارجاع میدهید، میتوانید مستقیماً عملکرد ESG شرکتها را مقایسه کنید و تصمیم بگیرید که کدام سرمایهگذاریها را در سبد سهام خود یا مشتریانتان بگنجانید.
هنگام ساختن یک پورتفولیو با در نظر گرفتن عوامل ESG، هفت استراتژی کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. از آنجایی که سرمایهگذاری پایدار نسبتاً جدید است، هنوز استانداردهای رسمی برای نحوه گنجاندن این عوامل در تصمیمگیری وجود ندارد، بنابراین بهترین گزینه را انتخاب کنید که با انگیزهها، اهداف و فرآیندهای موجود شما مطابقت دارد.
1. غربالگری منفی
غربالگری منفی که غربالگری استثنایی نیز نامیده می شود، فرآیند حذف شرکت ها یا بخش های خاص از یک صندوق یا پورتفولیو است. این با تعیین معیارهای حذف از قبل بر اساس یک هدف خاص انجام می شود.
به عنوان مثال، اگر هدف کاهش تأثیر تغییرات آب و هوایی باشد، ممکن است تمام شرکت های سوخت فسیلی را از مجموعه خود حذف کنید.
2. غربالگری مثبت
غربالگری مثبت که بهترین غربالگری در کلاس نیز نامیده می شود، فرآیند انتخاب زیرمجموعه ای از شرکت های با عملکرد برتر از یک صنعت تعریف شده و مجموعه ای از ویژگی ها برای سرمایه گذاری است.
این را می توان برعکس غربالگری منفی در نظر گرفت. بهجای تعیین معیارهایی که شرکتها را حذف کنید، از قبل تعیین میکنید که از کدام معیارهای عملکردی برای انتخاب افراد برتر استفاده کنید.
به عنوان مثال، ممکن است در 10 شرکت پوشاک با کمترین میزان کربن یا پنج شرکت لوازم خانگی با متنوع ترین هیئت مدیره سرمایه گذاری کنید.
3. نمونه کارها شیب
استراتژی شیب پورتفولیو استراتژی است که در آن سرمایهگذار درصد سرمایهگذاریهای ESG در یک سبد را بیشتر از سرمایهگذاریهای غیر ESG میکند و در عین حال وزنهای بخش را مطابق با شاخص هدف حفظ میکند.
شما می توانید این گزینه را به عنوان یک استراتژی سرمایه گذاری نسبتا کم خطر انتخاب کنید که همچنان اهداف ESG را در اولویت قرار می دهد. غربالگری مثبت و منفی - در حالی که در هدف قرار دادن اهداف ESG بسیار موثر است - طیف گسترده ای از صنعت را ارائه نمی دهد و به طور طبیعی ریسک بیشتری را نشان می دهد.
4. یکپارچه سازی ESG
ادغام ESG یک لنز استراتژیک است که شرکتهایی را با رتبهبندی مواد ESG بالا به عنوان فرصتهای سرمایهگذاری که میتواند بازده پورتفولیو را افزایش دهد، قرار میدهد. این استراتژی به جای تعریف مجموعه خاصی از الزامات - مانند غربالگری مثبت و منفی - ملاحظات ESG را در فرآیند سرمایه گذاری موجود شرکت گنجانده است. این عامل دیگری است که به ارائه بازده کمک می کند.
برای اجرای این استراتژی ممکن است لازم باشد رویه ها را به روز کنید تا عوامل ESG را در نظر بگیرید.
5. اقدام سهامداران
اقدام سهامداران، که به آن تعامل نیز می گویند، زمانی است که سرمایه گذاران از قدرت خود برای تشویق شرکت هایی که در آنها سرمایه گذاری می کنند برای پیگیری فرصت های ESG مادی استفاده می کنند.
بر اساس تحقیقات انجمن دانشکده حقوق هاروارد در مورد حاکمیت شرکتی، سرمایه گذاران به طور فزاینده ای توجه شرکت به مسائل ESG را ارتباط نزدیکی با انعطاف پذیری کسب و کار، قدرت رقابتی و عملکرد مالی می دانند. اگر در یک شرکت سرمایه گذاری می کنید، حمایت از ابتکارات ESG مادی نه تنها می تواند مفید باشد، بلکه بازدهی شما را نیز افزایش می دهد.
6. سرمایه گذاری فعال
سرمایهگذاری فعال زمانی است که یک سرمایهگذار سهام یک شرکت را میخرد تا نحوه عملکرد آن را تغییر دهد و بر آن تأثیر بگذارد تا ابتکارات ESG را دنبال کند. این استراتژی ارتباط نزدیکی با اقدام سهامداران دارد. این دو اصطلاح گاهی اوقات با "فعالیت سهامداران" ترکیب می شوند. با این حال، یک تمایز کلیدی وجود دارد: اقدام سهامداران زمانی اتفاق میافتد که سرمایهگذار از قبل مالک سهام یک شرکت باشد و سرمایهگذاری فعال شامل جستجوی سرمایهگذاری برای تأثیرگذاری بر استراتژی ESG شرکت است.
اگر متوجه شدید که شرکتی از یک فرصت عمده ESG چشم پوشی می کند، ممکن است تصمیم بگیرید که این کار را دنبال کنید. اکنون با خرید سهام در آن، میتوانید بر ساختار و برنامههای آن برای نزدیک شدن به ESG تأثیر بگذارید و امیدواریم زمانی که استراتژی جدید نتیجه داد، بازدهی بزرگی را مشاهده کنید.
7. سرمایه گذاری با موضوع پایداری
در نهایت، سرمایهگذاری با مضمون پایداری، استراتژی است که در آن سرمایهگذاران یک موضوع مرتبط با پایداری را شناسایی کرده و در شاخصهای شرکتهایی سرمایهگذاری میکنند که به آن توجه میکنند.
به عنوان مثال، اگر به طور خاص به مدیریت پسماند علاقه مند هستید، زیرا به سلامت کره زمین مربوط می شود، فهرستی از شرکت ها با مدیریت استثنایی زباله در مجموعه ای از بخش ها و سطوح ریسک تهیه کنید.
این استراتژی مشابه غربالگری مثبت است، اما به جای انتخاب شرکت های با عملکرد برتر، یک شاخص ایجاد می شود. علاوه بر این، غربالگری مثبت میتواند برای هر عامل ESG اعمال شود، در حالی که سرمایهگذاری با مضمون پایداری به مسائل مربوط به محیط زیست اختصاص دارد.