اگر تصمیم گرفته اید کارآفرینی را دنبال کنید، اولین قدم به وجود آمدن یک ایده تجاری قابل دوام است. جالب بودن ایده شما کافی نیست، بلکه باید نیاز بازار را به روشی نوآورانه برطرف کند.
به چند محصول مورد علاقه خود فکر کنید. آنها چه نیازهایی را برآورده می کنند که محصولات رقیب برطرف نمی کنند؟ فرصتهای کارآفرینی شما در این تقاطع بین نیاز بازار و شکافهای رقبا است.
در اینجا پنج نکته برای شناسایی نیازهای ناکافی در بازار وجود دارد تا پایه ای قوی برای کسب و کار شما ایجاد شود.
یک نقطه شروع خوب برای شناسایی نیازهای کم خدمت، بررسی بازار از دریچه چارچوب کارهایی است که باید انجام شود.
این چارچوب که بر نظریه کارهایی که باید انجام شوند متمرکز شده است که توسط پروفسور کلیتون کریستنسن در مدرسه بازرگانی هاروارد ایجاد شده است، بیان میکند که مشتریان محصولات را صرفاً بر اساس ویژگیهای آنها نمیخرند، بلکه محصولات را «استخدام» میکنند تا «کارهایی» را که نیاز دارند انجام دهند.
یکی از نمونههای کاری که باید انجام شود که کریستنسن در دوره آنلاین «استراتژی مخرب» ارائه میکند، یک زنجیره فست فود فروش میلک شیک دارد. این زنجیره متوجه شد که اکثر میلک شیک های آن قبل از ساعت 8:30 صبح فروخته می شود و مشتریان معمولاً هیچ اقلام اضافی خریداری نمی کنند. این زنجیره بهجای بررسی ویژگیهای مصرفکننده برای توضیح رفتارهای خریدشان (چه چیزی در این افراد وجود دارد که باعث میشود صبحها فقط میلک شیک بخرند؟)، تمرکز زنجیرهای روی کاری بود که میلک شیکهایش برای انجام آن به کار گرفته میشدند.
پس از مصاحبه با چند مشتری میلک شیک، کار مشخص شد: مردم به چیزی نیاز داشتند که آنها را در طول رفت و آمد صبحگاهی سیر نگه دارد و سرگرم کند. آنها برای تحقق این هدف، میلک شیک انتخاب می کردند.
هنگامی که به نیازهای بازار فکر می کنید، سعی کنید به محصولاتی که مردم می خواهند فکر نکنید. در عوض، روی کارهایی که باید انجام شوند تمرکز کنید.
کارهایی را که سعی می کنید هر روز انجام دهید را مشخص کنید. این موارد میتواند از «بچههایم را از مدرسه بردارم» تا «از چسبیدن سرخکردههایم به تابه» تا «گذراندن زمان انتظار در خشکشویی» متغیر باشد. لیست شما احتمالا طولانی خواهد بود - افراد محصولات و خدمات بی شماری را برای انجام تعداد زیادی کار هر روز به کار می گیرند.
آیا کاری هست که سعی کنید انجامش دهید، اما از محصولی که برای انجام آن به کار گرفته اید راضی نیستید؟ به عنوان مثال، شاید تشکی که برای کمک به خواب شبانه شما خریده اید، کار را به خوبی انجام نمی دهد. شاید شغلی وجود داشته باشد که به دلیل پیدا نکردن محصول یا خدمات مناسب برای استخدام از آن اجتناب کرده اید.
پرسیدن از خود در مورد کارهای شخصی که باید انجام شود، می تواند پایه ای برای کشف مشاغلی که دیگران باید انجام دهند، در آینده ایجاد کند.
گام بعدی در کشف نیازهای برآورده نشده بازار، مصاحبه با افراد دیگر است. اگر از قبل ایده ای دارید، می توانید این مصاحبه ها را روی جمعیت شناسی هدف خود متمرکز کنید. اگر نه، با افراد مختلف از طیف سنی، جنسیتی، نژادی، اجتماعی-اقتصادی، و جمعیت شناسی مکان صحبت کنید تا دیدگاه های مختلف را بشنوید.
به دنبال درک وظایف مصاحبه شوندگان خود باشید که باید انجام شوند و کدام یک از آنها به خوبی انجام نمی شود. از آنها در مورد انگیزه هایشان در پس انتخاب های خاص بپرسید.
مصاحبههای شما میتواند هر فرضیهای را که در طول دروننگری به آن رسیدهاید تأیید یا رد کند و به عنوان آزمون تورنسل عمل کند. آیا شما تنها کسی هستید که کفگیرش جلوی چسبیدن سرخ کردنی به تابه را نمی گیرد؟ آیا والدین دیگری وجود دارند که به دنبال محصولی بهتر برای مشغول نگه داشتن فرزندان خود هستند؟ تا زمانی که نپرسید متوجه نخواهید شد.
پس از پرسیدن سوال از خود و دیگران، یک یا دو ایده را انتخاب کنید که امیدوارکننده به نظر می رسد. شما کاری را کشف کرده اید که باید انجام شود - اکنون زمان آن است که ببینید آیا یک شرکت موجود آن را انجام می دهد یا خیر.
درباره مشاغلی که در حال حاضر راه حل هایی برای شغلی که شما شناسایی کرده اید ارائه می دهند تحقیق کنید.
همچنین دستهای از رقبای وجود دارد که اغلب نادیده گرفته میشوند: آنهایی که میتوانند برای انجام کاری به کار گرفته شوند که با محصول شما یک به یک مطابقت ندارند. برای مثال میلک شیک، دونات، قهوه، نان شیرینی و آب نبات را به عنوان دیگر محصولاتی که میتوان برای سیر نگهداشتن و سرگرمکردن افراد در هنگام رفتوآمد صبحگاهی استفاده کرد، فهرست میکند. حتماً به کاری که باید خلاقانه انجام شود نگاه کنید و فهرستی از موارد جایگزینی را که مصرف کننده می تواند برای انجام کار استفاده کند ارائه دهید.
در مرحله بعد، نقاط قوت و ضعف هر رقیب را مورد بررسی قرار دهید، و دوباره روی اینکه آنها چقدر کار را به خوبی انجام می دهند، تمرکز کنید.
تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف رقبای شما می تواند زمانی نتیجه دهد که شکافی که آنها روی هم می گذارند آشکار شود. اینگونه است که می دانید نیاز بازار در حال حاضر برآورده نشده است و در را برای سرمایه گذاری خود برای حل آن باز می گذارید.
با حفظ دقت، میتوانید محصولات خود را با رویدادهای جاری و پیشرفتهای فنآوری مخرب سازگار کنید تا به نیازهای بازار ادامه دهید.علاوه بر این، مراقب مشاغل نوظهوری باشید که باید انجام شوند و کسب و کار شما می تواند آنها را حل کند. به عنوان مثال، همه گیری ویروس کرونا (COVID-19) را در نظر بگیرید. این رویداد جهانی باعث ایجاد مجموعهای از کارهای جدید شده است که باید انجام شود، از نیاز به تعامل با دیگران از طریق ویدیو گرفته تا نیاز به عینکی که هنگام پوشاندن صورت بخار نمیکند.
با تغییر فناوری ها و به وجود آمدن کارهای جدیدی که باید انجام شوند، مراقب باشید تا بتوانید به نیازهای مشتری پاسخ دهید.
تئوری کارهای انجام شدنی می تواند به عنوان چارچوبی مفید برای کشف نیازهای بازار که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند عمل کند. با شناسایی و تطبیق محصولات و خدمات خود بر اساس کاری که باید انجام شود، می توانید کارآفرینی موفقی را شروع کنید.