حل خلاقانه مشکل مالی چیست و چرا مهم است؟

2022-02-18T12:13:00Z موضوع اقتصاد مالی سرمایه گذاری زمان مطالعه 6 دقیقهدرجه کیفی A

حل خلاقانه مشکل مالی چیست و چرا مهم است؟

یکی از بزرگ‌ترین موانع نوآوری، از خود راضی بودن است – انجام آنچه می‌دانید راحت‌تر از سرمایه‌گذاری در ناشناخته‌ها است. رهبران کسب و کار می توانند با بسیج اعضای تیم خلاق و فراهم کردن فضایی برای نوآوری بر این مانع غلبه کنند.

چندین ابزار وجود دارد که می توانید برای تشویق خلاقیت در محل کار استفاده کنید. حل خلاقانه مسئله یکی از آنهاست که توسعه راه حل های نوآورانه برای مشکلات دشوار را تسهیل می کند.

در اینجا مروری بر حل خلاقانه مشکل و چرایی اهمیت آن در تجارت را دنبال خواهیم کرد.

حل خلاقانه مشکل چیست؟


تحقیق در هنگام حل یک مسئله ضروری است. اما شرایطی وجود دارد که مشخص کردن علت خاص یک مشکل دشوار است. می تواند زمانی رخ دهد که وقت کافی برای محدود کردن منبع مشکل وجود نداشته باشد یا نظرات متفاوتی در مورد علت اصلی آن وجود داشته باشد.

در چنین مواردی، می‌توانید از حل خلاقانه مسئله استفاده کنید، که به شما امکان می‌دهد راه‌حل‌های بالقوه را بدون توجه به اینکه مشکلی تعریف شده است، کشف کنید.

حل خلاقانه مسئله نسبت به سایر فرآیندهای نوآوری ساختار کمتری دارد و کاوش راه حل های باز را تشویق می کند. همچنین بر توسعه دیدگاه های جدید و پرورش خلاقیت در محل کار تمرکز دارد.

مزایای آن عبارتند از:

  • یافتن راه حل های خلاقانه برای مشکلات پیچیده: تحقیقات کاربر می تواند پیچیدگی یک موقعیت را به اندازه کافی نشان دهد. در حالی که سایر فرآیندهای نوآوری بر این اطلاعات متکی هستند، حل خلاقانه مسئله می تواند راه حل هایی را بدون آن ارائه دهد.
  • انطباق با تغییر: کسب و کار دائما در حال تغییر است و رهبران کسب و کار باید خود را با آنها وفق دهند. حل خلاقانه مسئله به غلبه بر چالش های پیش بینی نشده و یافتن راه حل برای مشکلات غیر متعارف کمک می کند.
  • تقویت نوآوری و رشد: علاوه بر راه حل ها، حل خلاقانه مسئله می تواند جرقه ایده های نوآورانه ای را ایجاد کند که باعث رشد شرکت می شود. این ایده‌ها می‌توانند به خطوط تولید، خدمات یا ساختار عملیاتی اصلاح‌شده منجر شوند که کارایی را بهبود می‌بخشد.

حل خلاقانه مسئله به طور ابتدایی مبتنی بر اصول کلیدی زیر است:

1. تعادل تفکر واگرا و همگرا

حل خلاقانه از دو ابزار اصلی برای یافتن راه حل استفاده می کند: واگرایی و همگرایی. واگرایی ایده هایی را در پاسخ به یک مشکل ایجاد می کند، در حالی که همگرایی آنها را به فهرست کوتاه محدود می کند. این دو عمل را متعادل می کند و ایده ها را به راه حل های ملموس تبدیل می کند.

2. مسائل را به عنوان سؤال مجدداً در نظر بگیرید

با قالب بندی مسائل به عنوان سؤال، از تمرکز بر موانع به راه حل ها تغییر می کنید. این آزادی ایده‌های بالقوه را فراهم می‌کند.

3. قضاوت ایده ها را به تعویق بیندازید

هنگام طوفان فکری، رد یا پذیرش فوری ایده ها می تواند طبیعی باشد. با این حال، قضاوت های فوری در فرآیند تولید ایده دخالت می کند. حتی ایده‌هایی که غیرقابل قبول به نظر می‌رسند می‌توانند پس از کاوش و توسعه بیشتر به نوآوری‌های برجسته تبدیل شوند.

4. به جای «نه، اما» روی «بله، و» تمرکز کنید

استفاده از کلمات منفی مانند "نه" باعث کاهش تفکر خلاق می شود. در عوض، از زبان مثبت برای ساختن و حفظ محیطی استفاده کنید که توسعه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه را تقویت می‌کند.

حل مسئله خلاق و تفکر طراحی


در حالی که حل خلاقانه مسئله، توسعه ایده‌های نوآورانه را از طریق جریان کاری کمتر ساختارمند تسهیل می‌کند، تفکر طراحی رویکردی بسیار سازمان‌یافته‌تر دارد.

تفکر طراحی یک فرآیند انسان محور و مبتنی بر راه حل است که ایده پردازی و توسعه راه حل ها را تقویت می کند. در دوره آنلاین طراحی تفکر و نوآوری، رئیس دانشکده بازرگانی هاروارد Srikant Datar از یک چارچوب چهار مرحله ای برای توضیح تفکر طراحی استفاده می کند. (در مورد تفکر طراحی در مسائل مالی بیشتر بخوانید)

ابزارهای خلاقانه حل مسئله


در حالی که ابزارهای مفید زیادی در فرآیند حل خلاقانه مسئله وجود دارد، در اینجا سه ​​مورد وجود دارد که باید بدانید:

ایجاد یک داستان مشکل

یکی از راه‌های نوآوری، ایجاد داستانی در مورد یک مشکل است تا بفهمید که چگونه بر کاربران تأثیر می‌گذارد و چه راه‌حل‌هایی به بهترین وجه با نیازهای آن‌ها مطابقت دارد. برای استفاده صحیح از این ابزار باید مراحلی را طی کنید.

1. یک UDP را شناسایی کنید
یک داستان مشکل برای شناسایی پدیده های نامطلوب (UDP) ایجاد کنید. به عنوان مثال، شرکتی را در نظر بگیرید که چاپگرهایی تولید می کند که بیش از حد گرم می شوند. در این مورد، UDP «پرینترهای ما بیش از حد گرم می شوند».

2. در زمان به جلو حرکت کنید
برای حرکت به جلو در زمان، بپرسید: "چرا این یک مشکل است؟" به عنوان مثال، آسیب جزئی می تواند یکی از نتایج داغ شدن بیش از حد ماشین ها باشد. در موارد شدیدتر، چاپگرها ممکن است آتش بگیرند. اگر به بیش از یک UDP فکر می کنید از ایجاد چندین داستان مشکل نترسید.

3. حرکت به عقب در زمان
برای حرکت به عقب در زمان، بپرسید: "چه چیزی باعث این UDP شده است؟" اگر نمی توانید مشکل اصلی را شناسایی کنید، به این فکر کنید که معمولاً چه چیزی باعث ایجاد UDP می شود. برای پرینترهایی که بیش از حد گرم می شوند، استفاده بیش از حد می تواند دلیلی باشد.

پیروی از چارچوب سه مرحله‌ای بالا به توضیح یک داستان مشکل کمک می‌کند:

  • چاپگر بیش از حد استفاده شده است.
  • چاپگر بیش از حد گرم می شود.
  • چاپگر خراب می شود.
    اگر به روابط علت و معلولی اضافی فکر می کنید، می توانید داستان مشکل را در هر جهت گسترش دهید.

4. زنجیرها را بشکنید
در این مرحله، چندین خط داستانی UDP خواهید داشت. دو مورد مشابه را در نظر بگیرید و روی شکستن زنجیرهای متصل کننده آنها تمرکز کنید. این را می توان از طریق وارونگی یا خنثی سازی انجام داد.

  • وارونگی: وارونگی رابطه بین دو UDP را تغییر می‌دهد، بنابراین علت یکسان است اما اثر برعکس است. به عنوان مثال، اگر UDP "هرچه X بیشتر اتفاق بیفتد، احتمال وقوع Y بیشتر است"، وارونگی معادله را به "هرچه X بیشتر اتفاق بیفتد، احتمال وقوع Y کمتر است." با استفاده از مثال چاپگر، وارونگی این را در نظر می گیرد: "اگر هر چه چاپگر بیشتر استفاده شود، احتمال داغ شدن بیش از حد آن کمتر است؟" نوآوری نیاز به یک ذهن باز دارد. فقط به این دلیل که یک راه حل در ابتدا بعید به نظر می رسد به این معنی نیست که نمی توان آن را بیشتر دنبال کرد یا جرقه ایده های اضافی را برانگیخت.
  • خنثی سازی: خنثی سازی رابطه علت و معلولی بین X و Y را به طور کامل حذف می کند. این معادله بالا را به "کم و بیش X اتفاق می افتد هیچ تاثیری بر Y ندارد" تغییر می دهد. در مورد چاپگرها، خنثی سازی این رابطه را به این صورت بیان می کند که "هرچه کم و بیش از چاپگر استفاده شود تاثیری بر داغ شدن بیش از حد آن ندارد."
    حتی اگر ایجاد یک داستان مشکل راه حلی ارائه نکند، می تواند زمینه مفیدی را برای مشکلات کاربران و ایده های اضافی برای بررسی ارائه دهد. با توجه به اینکه واگرایی یکی از شیوه های اساسی حل خلاقانه مسئله است، ایده خوبی است که آن را در هر ابزاری که استفاده می کنید بگنجانید.

طوفان فکری

طوفان فکری ابزاری است که زمانی می تواند بسیار مؤثر باشد که با کیفیت های تکراری فرآیند تفکر طراحی هدایت شود. این شامل بحث و گفتگوی آزاد درباره ایده ها و موضوعات در یک محیط گروهی است. این امر تولید ایده و کاوش را تسهیل می کند زیرا اعضای تیم مختلف یک مفهوم را از منظرهای مختلف در نظر می گیرند.

.

هنگام در نظر گرفتن و تحقیق در مورد جهان های جایگزین خلاق باشید. هدف این نیست که فوراً راه حلی بیابید، بلکه ادامه روند ایده پردازی از طریق واگرایی و کاوش ایده ها است.فرقی نمی‌کند کارآفرین، بازاریاب یا رهبر کسب‌وکار باشید، یادگیری مهارت‌های تفکر طراحی می‌تواند راهی مؤثر برای ایجاد مهارت‌های شما و پرورش خلاقیت و نوآوری در هر محیطی باشد.

مطالب مشابه

4 مرحله از  طراحی تفکر مالی
4 مرحله از طراحی تفکر مالی
Alternate Text Nazila77
موضوع اقتصاد مالی سرمایه گذاری|زمان مطالعه 4 دقیقه
شش نکته در مورد ارزهای دیجیتال و پنج اشتباهی که باید از آنها اجتناب کنید
شش نکته در مورد ارزهای دیجیتال و پنج اشتباهی که باید از آنها اجتناب کنید
Alternate Text دلارام
موضوع اقتصاد مالی سرمایه گذاری|زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با انواع روش های رایج کلاهبرداری در دنیای کریپتو
آشنایی با انواع روش های رایج کلاهبرداری در دنیای کریپتو
Alternate Text دلارام
موضوع اقتصاد مالی سرمایه گذاری|زمان مطالعه 4 دقیقه
سرمایه گذاری پایدار چیست؟
سرمایه گذاری پایدار چیست؟
Alternate Text Nazila77
موضوع اقتصاد مالی سرمایه گذاری|زمان مطالعه 5 دقیقه