یکی از بزرگترین موانع نوآوری، از خود راضی بودن است – انجام آنچه میدانید راحتتر از سرمایهگذاری در ناشناختهها است. رهبران کسب و کار می توانند با بسیج اعضای تیم خلاق و فراهم کردن فضایی برای نوآوری بر این مانع غلبه کنند.
چندین ابزار وجود دارد که می توانید برای تشویق خلاقیت در محل کار استفاده کنید. حل خلاقانه مسئله یکی از آنهاست که توسعه راه حل های نوآورانه برای مشکلات دشوار را تسهیل می کند.
در اینجا مروری بر حل خلاقانه مشکل و چرایی اهمیت آن در تجارت را دنبال خواهیم کرد.
تحقیق در هنگام حل یک مسئله ضروری است. اما شرایطی وجود دارد که مشخص کردن علت خاص یک مشکل دشوار است. می تواند زمانی رخ دهد که وقت کافی برای محدود کردن منبع مشکل وجود نداشته باشد یا نظرات متفاوتی در مورد علت اصلی آن وجود داشته باشد.
در چنین مواردی، میتوانید از حل خلاقانه مسئله استفاده کنید، که به شما امکان میدهد راهحلهای بالقوه را بدون توجه به اینکه مشکلی تعریف شده است، کشف کنید.
حل خلاقانه مسئله نسبت به سایر فرآیندهای نوآوری ساختار کمتری دارد و کاوش راه حل های باز را تشویق می کند. همچنین بر توسعه دیدگاه های جدید و پرورش خلاقیت در محل کار تمرکز دارد.
حل خلاقانه از دو ابزار اصلی برای یافتن راه حل استفاده می کند: واگرایی و همگرایی. واگرایی ایده هایی را در پاسخ به یک مشکل ایجاد می کند، در حالی که همگرایی آنها را به فهرست کوتاه محدود می کند. این دو عمل را متعادل می کند و ایده ها را به راه حل های ملموس تبدیل می کند.
با قالب بندی مسائل به عنوان سؤال، از تمرکز بر موانع به راه حل ها تغییر می کنید. این آزادی ایدههای بالقوه را فراهم میکند.
هنگام طوفان فکری، رد یا پذیرش فوری ایده ها می تواند طبیعی باشد. با این حال، قضاوت های فوری در فرآیند تولید ایده دخالت می کند. حتی ایدههایی که غیرقابل قبول به نظر میرسند میتوانند پس از کاوش و توسعه بیشتر به نوآوریهای برجسته تبدیل شوند.
استفاده از کلمات منفی مانند "نه" باعث کاهش تفکر خلاق می شود. در عوض، از زبان مثبت برای ساختن و حفظ محیطی استفاده کنید که توسعه ایدههای خلاقانه و نوآورانه را تقویت میکند.
در حالی که حل خلاقانه مسئله، توسعه ایدههای نوآورانه را از طریق جریان کاری کمتر ساختارمند تسهیل میکند، تفکر طراحی رویکردی بسیار سازمانیافتهتر دارد.
تفکر طراحی یک فرآیند انسان محور و مبتنی بر راه حل است که ایده پردازی و توسعه راه حل ها را تقویت می کند. در دوره آنلاین طراحی تفکر و نوآوری، رئیس دانشکده بازرگانی هاروارد Srikant Datar از یک چارچوب چهار مرحله ای برای توضیح تفکر طراحی استفاده می کند. (در مورد تفکر طراحی در مسائل مالی بیشتر بخوانید)
در حالی که ابزارهای مفید زیادی در فرآیند حل خلاقانه مسئله وجود دارد، در اینجا سه مورد وجود دارد که باید بدانید:
یکی از راههای نوآوری، ایجاد داستانی در مورد یک مشکل است تا بفهمید که چگونه بر کاربران تأثیر میگذارد و چه راهحلهایی به بهترین وجه با نیازهای آنها مطابقت دارد. برای استفاده صحیح از این ابزار باید مراحلی را طی کنید.
1. یک UDP را شناسایی کنید
یک داستان مشکل برای شناسایی پدیده های نامطلوب (UDP) ایجاد کنید. به عنوان مثال، شرکتی را در نظر بگیرید که چاپگرهایی تولید می کند که بیش از حد گرم می شوند. در این مورد، UDP «پرینترهای ما بیش از حد گرم می شوند».
2. در زمان به جلو حرکت کنید
برای حرکت به جلو در زمان، بپرسید: "چرا این یک مشکل است؟" به عنوان مثال، آسیب جزئی می تواند یکی از نتایج داغ شدن بیش از حد ماشین ها باشد. در موارد شدیدتر، چاپگرها ممکن است آتش بگیرند. اگر به بیش از یک UDP فکر می کنید از ایجاد چندین داستان مشکل نترسید.
3. حرکت به عقب در زمان
برای حرکت به عقب در زمان، بپرسید: "چه چیزی باعث این UDP شده است؟" اگر نمی توانید مشکل اصلی را شناسایی کنید، به این فکر کنید که معمولاً چه چیزی باعث ایجاد UDP می شود. برای پرینترهایی که بیش از حد گرم می شوند، استفاده بیش از حد می تواند دلیلی باشد.
پیروی از چارچوب سه مرحلهای بالا به توضیح یک داستان مشکل کمک میکند:
4. زنجیرها را بشکنید
در این مرحله، چندین خط داستانی UDP خواهید داشت. دو مورد مشابه را در نظر بگیرید و روی شکستن زنجیرهای متصل کننده آنها تمرکز کنید. این را می توان از طریق وارونگی یا خنثی سازی انجام داد.
طوفان فکری ابزاری است که زمانی می تواند بسیار مؤثر باشد که با کیفیت های تکراری فرآیند تفکر طراحی هدایت شود. این شامل بحث و گفتگوی آزاد درباره ایده ها و موضوعات در یک محیط گروهی است. این امر تولید ایده و کاوش را تسهیل می کند زیرا اعضای تیم مختلف یک مفهوم را از منظرهای مختلف در نظر می گیرند.
.
هنگام در نظر گرفتن و تحقیق در مورد جهان های جایگزین خلاق باشید. هدف این نیست که فوراً راه حلی بیابید، بلکه ادامه روند ایده پردازی از طریق واگرایی و کاوش ایده ها است.فرقی نمیکند کارآفرین، بازاریاب یا رهبر کسبوکار باشید، یادگیری مهارتهای تفکر طراحی میتواند راهی مؤثر برای ایجاد مهارتهای شما و پرورش خلاقیت و نوآوری در هر محیطی باشد.