هنگام ایجاد یا رشد یک کسب و کار، داشتن یک برنامه روشن برای چگونگی دستیابی به اهدافتان بسیار مهم است. درک چگونگی بهبود رشد شرکت می تواند به آن کمک کند تا کارآمد و مولد عمل کند.
در این مطلب توسعه استراتژی را تعریف می کنیم و مراحل و مثال هایی را برای کمک به توسعه استراتژی خود ارائه می دهیم.
توسعه استراتژی برنامه یک شرکت برای دستیابی به رشد مداوم است. این تکنیک داده ها و اهداف دقیقی را فهرست می کند که نحوه برنامه ریزی تیم شما برای دستیابی به هر هدف را توصیف می کند. همچنین چشم انداز و ماموریت شرکت را در استراتژی خود فهرست می کنید تا اطمینان حاصل کنید که هر یک از اعضای تیم در جهت اهداف یکسانی کار می کنند. ممکن است برای دستیابی به ایدههای جدید تحقیقات کامل لازم باشد و کل فرآیند ممکن است چندین ماه طول بکشد.
هنگام مدیریت یک شرکت، اغلب لازم است رویکردهای خود را نسبت به محصولات و خدمات مورد ارزیابی مجدد قرار دهید. چه در یک کسب و کار کوچک یا یک شرکت بزرگ باشید، رشد سازمان شما برای به روز ماندن از روندهای بازار و خدمات رقبای شما بستگی دارد. شما همچنین می خواهید وضعیت فعلی شرکت خود، نحوه رشد آن و اینکه چقدر به بیانیه ماموریت شما پایبند است را بررسی کنید. هنگامی که همه این اطلاعات را در اختیار دارید، یک استراتژی برای رشد بیشتر ایجاد کنید که تضمین می کند کسب و کار شما با پتانسیل کامل خود عمل می کند.
در اینجا چندین مرحله برای ایجاد یک استراتژی وجود دارد:
1. بیانیه چشم انداز ایجاد کنید
یکی از اولین قدم هایی که باید بردارید این است که یک بیانیه چشم انداز ایجاد کنید که ارزش ها و اهداف شرکت شما را مشخص کند. بیانیه چشم انداز شما باید اهداف نهایی شما را بیان کند و آنها را به وضوح برای اعضای تیم بیان کند. به عنوان مثال، بیانیه چشم انداز شما می تواند بیان کند که می خواهید در سه سال پیشروترین خرده فروش الکترونیک منطقه خود باشید.
2. به تجربیات گذشته نگاه کنید
یکی از بهترین راهها برای بهبود شرکت، مشاهده پروژههای قبلی است. تیم شما میتواند فهرستی از موفقترین پروژهها و آنچه آنها را تا این حد مؤثر کرده است، تهیه کند. توجه به این عوامل می تواند به برنامه ریزی پروژه های آینده کمک کند. همچنین باید پروژه هایی را که نتیجه مطلوبی نداشتند بررسی کنید و مواردی را که دفعه بعد بهبود می دهید فهرست کنید.
3. ماموریت خود را مشخص کنید
بیانیه ماموریت یک شرکت، هدف اصلی آن را معمولاً با جزئیات بیشتر از بیانیه چشم انداز تعریف می کند. برای رسیدن به اهداف اصلی خود می توانید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد کنید. برای مثال، میتوانید ارزشی را که ارائه میدهید، مخاطبان هدف و قدمهایی که باید برای رسیدن به اهداف خود بردارید، توصیف کنید. در نظر بگیرید که اینها را تا جایی که ممکن است به تفصیل بسازید تا متوجه شوید دقیقاً برای چه چیزی تلاش می کنید.
4. در مورد رقابت تحقیق کنید
یکی از راه های رسیدن به یک استراتژی کسب و کار این است که به رقابت خود نگاه کنید. فهرستی از رقبای برتر خود تهیه کنید و آنچه را که فکر می کنید منجر به موفقیت آنها می شود، بنویسید. استراتژی خود را بر این اساس قرار دهید تا مطمئن شوید که رقابتی خواهید بود. اگر در زمینه رقابتی کار می کنید، می توانید با معرفی محصول یا خدمات جدیدی که در حال حاضر هیچ کس دیگری ارائه نمی دهد، به برند خود ارزش بیافزایید.
5. نقش کارکنان را تعریف کنید
هر یک از کارمندان تیم شما باید در رسیدن به اهداف شرکت سهیم باشند. تعیین وظایف خاص به هر فرد تضمین می کند که همه انتظارات عملکرد خود را می دانند. به عنوان مثال، می توانید به یکی از کارمندان بگویید که مایلید او یک گزارش مالی ماهانه در اول هر ماه تهیه کند. ممکن است بخواهید چندین بار برنامه استراتژیک را مرور کنید تا مطمئن شوید که هیچ کار تعیین نشده ای وجود ندارد.
در اینجا دو نمونه از توسعه استراتژی آورده شده است:
فروش شرکت خود را افزایش دهید
توسعه استراتژی زمانی مفید است که می خواهید یک رهبر فروش شوید. یکی از اولین گامها، بررسی روند دادههای تاریخی برای یافتن بهترین زمان سال برای فروش است. همچنین میتوانید استراتژیهای بازاریابی قبلی را مرور کنید تا ببینید چقدر مؤثر بودهاند. هنگامی که این داده ها را در اختیار دارید، ممکن است درک بهتری از آنچه در گذشته به خوبی کار می کرد و آنچه می توانید بهبود بخشید داشته باشید.
سپس شرکت شما می تواند اهداف استراتژیک خود را تعیین کند، اهداف خاص اغلب قابل دستیابی تر هستند، زیرا می توانید یک استراتژی با گام های فردی واضح ایجاد کنید.
بازخورد خدمات مشتری را بهبود بخشید
یکی دیگر از اهداف توسعه استراتژی ممکن است بهبود رتبهبندی مشتریان شما به بخش خدمات مشتری باشد. تمام بازخوردهای دریافتی در دو سال گذشته را جمع آوری کرده و در نمودارها قرار دهید. بازخوردها را با رتبه بندی های کلی و نظرات دقیق جدا کنید. نظرات مشتریان ممکن است بیشتر طول بکشد، بنابراین کارمندانی را برای کمک به آنها در نظر بگیرید.
برای مثال، اگر متوجه شدید که تعداد زیادی از مشتریان میگویند که احساس میکنند مشکلشان حل نشده است، با ارائه آموزشهای اضافی، یک استراتژی برای بهبود این رتبهبندیها ایجاد کنید. همچنین میتوانید با ارائه مشوقهای کارکنان برای بررسیهای برجسته مشتریان، استراتژی برای حفظ بازخورد مثبت ایجاد کنید.