انیمه Sailor Moon یکی از بهترین و تاثیرگذار ترین انیمه های تاریخ محسوب می شود که از همان شروعش در دهه 90 میلادی توانست طوفانی به پا کند و هم در انیمه های ژانر دختر جادویی ( Magical Girl ) و هم صنعت انیمه به صورت کلی تاثیر بالایی داشته باشد و در واقع نقطه الهامی برای بسیاری از انیمه های دیگر شود. و حتی اگر انیمه های دیگر این ژانر به صورت مستقیم از Sailor Moon الهام نگیرند، به صورت غیر مستقیم زیر دین آن هستند چون این انیمه توانست ژانر دختر جادویی را به اوج برساند و این ژانر طرفدارهای مختلفی پیدا کند. و مهم تر از همه این انیمه توانست مُد های مختلفی در صنعت ایجاد کند که هنوز هم در بسیاری از انیمه های مدرن از آن استفاده می شود. این شما و این پنج مد مهمی که این انیمه به راه انداخت:
در ابتدای شروع به کار ژانر دختر جادویی، این دختران معمولا یک دشمن شیطانی نداشتند که با آن مبارزه کنند و بیشتر لباس های زیبا، جذاب و رنگارنگ پوشیده و به ماجراجویی های دوست داشتنی با دوستان خود می رفتند. البته این قضیه بدین معنا نیست که پیش از این انیمه، کاراکترهای هیچ انیمه دیگری قصد نجات جهان را نداشتند اما پس از آمدن اوساگی و دوستانش بود که این جنگ با شیاطین به محبوبیت رسید. قبل از آن نجات جهان اکثرا بدین معنا بود که دختران جادویی از رویاهای دیگران محافظت می کردند یا اشیا جادویی را جمع می کردند، بدون اینکه دشمن مهمی در کار باشد.
قبل از پخش این انیمه، بیشتر انیمه های ژانر دختران جادویی جذاب و مهربان بودند اما با پخش سیلر مون بود که تغییرات اساسی در این ژانر پیدا شد و شاید بارزترین تغییر این ژانر، داستان های تاریک تر و جدی تر شدند. و پس از این انیمه مدتی طول کشید تا سری دوست داشتنی Madoka Magica این تغییرات را یک پله جلوتر ببرد و خود مادوکا منبع الهامی برای دیگر انیمه ها شود. شاید Sailor Moon اولین انیمه این ژانر نباشد که فضای تاریکی داشت، اما پس از این انیمه بود که فضاهای تاریک شناخته تر شدند و طرفداران شروع به علاقه مندی به این موارد کردند.
پیش از این انیمه معمولا مرز مشخصی بین شوجو ( انیمه هایی که مخاطب آنها دختران نوجوان است ) با ژانر شونن ( انیمه هایی که مخاطب آنها پسران نوجوان است ) برپا بود. اما با گذشت زمان این مورد دست خوش تغییر شد و الان ارتباطات بیشتری بین این دو ژانر می بینیم. در حالی که این انیمه ویژگی های انیمه های شوجو ( مثل کاراکترهای دوست داشتنی که اکثرا مونث هستند ) را داشت، اکشن و مبارزات ژانر شونن را هم با خود آورد و پس از این قضیه، بسیاری از انیمه های دیگر هم به تبعیت از SM پرداختند و این دو ژانر را با هم ترکیب کردند که نتیجه امر، انیمه های دوست داشتنی بود.
قبلا در انیمه های ژانر دختران جادویی، بیشتر این دختران به صورت تنهایی به نجات جهان می پرداختند، اما این SM بود که مبارزات گروهی و همکاری بین این دختران را عادی ساخت. در حالی که هنوز هم انیمه هایی از این ژانر پیدا می شود که قهرمان یک دختر جادویی تنهاست، اما اکثرا به صورت تیمی به فعالیت و مبارزه می پردازند. از انیمه هایی نظیر Madoka Magica گرفته تا PreCure هنوز از این قاعده مبارزات گروهی استفاده می شود و در واقع این تغییر ناگهانی در SM حالا به یک باید در ژانر دختر جادویی تبدیل شده است.
امروزه انیمه های زیادی وجود دارند که یک حیوان سخنگو به کاراکترهای اصلی راهنمایی کرده و در واقع راه و چاه را به آنها نشان می دهد و در بسیاری از ژانر ها، حتی ژانر شونن هم شاهد چنین چیزی هستیم. لونا و آرتمیس یکی از اولین مثال ها در این زمینه بودند که در انیمه SM ظاهر شدند که به کمک اوساگی و دیگر مبارزان می آیند. امروزه این حیوانات دوست داشتنی در بسیاری از انیمه ها به چشم می خورند و حتی به نوعی نماد آنها هم محسوب می شوند، و حتی در بسیاری از آنها این حیوانات به شکل دشمن نیز در می آیند!