پس از چند ماه حدس و گمان طرفداران، جزئیات از مدل جدید سرویس پلی استیشن پلاس منتشر شدند و بالاخره تاریخ عرضه آن هم مشخص شده است. قرار است این سرویس از 23 می برابر دوم خرداد در آسیا منتشر شد و بعد از آن کاربران دو کنسول پلی استیشن فور و فایو می توانند تا ماه ژوئن توقع داشته باشند که نوع جدید سرویس در مناطق دیگر هم عرضه شود. هرچند هنوز بازی های این کنسول به جز تعداد محدودی مشخص نشده اند، برخی رتبه بندی ها در کشورهای مختلف باعث شده اند شایعاتی مبنی بر بازی های موجود در این سرویس به چشم بخورد، مثلا وبسایت رده بندی سنی کره جنوبی خبر از بازگشت سری محبوب Syphon Filter داده اند. همچنین سونی اعلام کرده بود که بالاترین نوع سرویس پلاس جدید شامل نسخه های آزمایشی ( Game Trial ) از بازی های مختلف خواهد شد.
هرچند هنوز سونی توضیح مشخصی در مورد این نسخه های آزمایشی یا دمو نداده است، اما طبق شایعه جدیدی، هر بازی که قیمتی بیشتر از 34 دلار داشته باشد چنین نسخه ای دریافت خواهد کرد که حداقل تا دو ساعت اجازه تجربه بازی را بازیکنان می دهد و کار ساخت این دمو هم بر عهده خود سونی می باشد تا به استودیوهای سازنده فشار مضاعفی وارد نشود. در ادامه شایعه گفته می شود این دموها تا سه ماه پس از عرضه بازی در دسترس خواهد بود. اما چیزی که قطعی می باشد این است که دموها برای کاربران سطح پرمیوم در دسترس خواهند بود و به کاربر اجازه خواهد داد به خوبی با بازی مورد نظر آشنا شده و تصمیم خود برای خریدن آن را به راحتی بگیرد. این نسخه های آزمایشی از این جهت می توانند مثبت باشند چون به صورت رایگان برای کاربران این سرویس در دسترس هستند و بازیکن مطمئن می شود که پول خود را دور نریخته است و به بازی مورد نظر علاقه دارد! البته باید این را در نظر داشت که این نسخه های دمو احتمال زیاد برای عناوین قدیمی تر و بازی های هدست واقعیت مجازی PS VR در دسترس نخواهند بود.
این ایده پیشتر هم برای بازی های پلی استیشن فور و فایو در نظر گرفته شده بود و نسخه های آزمایشی ای منتشر می شدند که به شما اجازه می دادند تا زمان مشخصی یا در محدوده ساعتی خاصی بازی را تجربه کنید، نظیر اتفاقی که برای دمو های Resident Evil Village رخ داد. نکته جالب تر اینکه نسخه های آزمایشی پیشتر و در اولین معرفی سرویس پلاس در سال 2010 برای کنسول پلی استیشن 3 هم حضور داشتند، هرچند طبیعتا ایده این نسخه ها برای سرویس جدید خیلی غنی تر خواهد بود.
هرچند چنین مقایسه ای از اساس درست نیست و خود سونی هم اذعان دارد پلاس جدید رقیب گیم پس نیست، اما ناخواسته ذهن ها به سمت مقایسه می رود و این دو سرویس با یکدیگر مقایسه می شوند. سرویس گیم پس از زمان عرضه موفقیت بالایی را کسب کرده است و به محبوبیت بالایی بین بازیکنان رسیده است. یکی از نقاط برتری پلاس در برابر این رقیب می تواند تاریخچه غنی تر کنسول های سونی نسبت به اکس باکس باشد و بازی های کنسول های قدیمی سونی مثل پلی استیشن 2 و 1 بسیار غنی تر از اولین کنسول اکس باکس هستند و احتمالا برای همین هم هست که سونی قصد دارد عناوین قدیمی را به سرویسش اضافه کند، هرچند بازی های کنسول پلی استیشن 3 تنها به صورت ابری در دسترس خواهند بود و قابل دانلود نیستند که بسیاری دلیل آن را معماری عجیب این کنسول می دانند. اما سونی تنها نباید به این عناوین قدیمی تکیه کرده و باید به بازی های تازه عرضه شده یا در دست انتشار هم توجه کند، جایی که گیم پس فوق العاده عمل کرده است و بازی های زیادی نظیر Forza Horizon 5 و Halo 6 از زمان عرضه برروی این سرویس قرار گرفته اند. و در واقع این یکی از مشکلات سرویس PS Now بود، جایی که به عناوین قدیمی توجه بیشتری داشت و همین باعث شد از یاد ها برود.
اضافه کردن نسخه های آزمایشی بازی ها ایده خوبیست، اما در کنارش باید بازی های خوبی هم اضافه شوند تا بتواند طرفداران را جذب کند، هرچند احتمال خیلی زیاد سونی نمی تواند به مانند مایکروسافت عمل کند چون گیم پس چندین سال است که عرضه شده و اکنون در مرحله سوددهی است و علاوه بر آن، پیشینه مالی شرکت مایکروسافت چندین برابر بیشتر از سونی است. به همین دلیل سونی می تواند این ضعف خود را با عرضه نسخه های آزمایشی تا حدی بپوشاند و به بازیکنان اجازه دهد حداقل کار راحت تری برای خرید داشته باشند تا شاید روزی این شرکت قابلیت رقابت با سرویس گیم پس را داشته باشد.
به لطف این نسخه های آزمایشی، میزان بازی های سرویس پلاس می تواند افزایش زیادی داشته باشد. پیشتر گفته شده بود این سرویس در زمان عرضه 700 بازی در بالاترین سطح خواهد داشت، هرچند مشخص نیست این دموها هم جزو این 700 عنوان خواهند بود یا خیر. اما به فرض اینکه نباشند، می توانند کمک بزرگی به گسترش محتوای این سرویس داشته باشند و شاید حتی خود بتوانند دلیلی برای خرید بالاترین سطح برای کاربران باشند، همانگونه که در زمان عرضه پلی استیشن فور برای تجربه بازی آنلاین باید پلاس خریداری می کردید و بسیاری تنها به همین دلیل سرویس نامبرده را می خریدند.
همچنین امروزه که به صورت هفتگی ( برروی رایانه های شخصی روزانه و حتی ساعتی! ) شاهد عرضه بازی های جدیدی هستیم، پلاس می تواند هفتگی بازی های خود را عوض کند و عناوین جدیدی را به آن اضافه و جایگزین عناوین قبلی کند. عرضه چنین نسخه های آزمایشی تا حد زیادی گیمرهای قدیمی را به یاد عرضه دیسک های دمو در دهه 90 میلادی می اندازد، جایی که این دیسک ها به شکل های مختلفی در دسترس کاربران قرار می گرفتند تا آنها را ترغیب به خرید بازی کنند، از عرضه در مجله های گیمینگ گرفته تا سفارش پیتزا! به هر صورت سونی امیدوار است این نسخه های آزمایشی بتوانند کمک بزرگی به محبوبیت هرچه بیشتر سرویس پلاس کنند.