نسخه بعدی Mass Effect توسط BioWare در حال ساخت است و بعد از مدت انتظار طولانی برای طرفداران، قرار است شاهد نسخه بعدی از زمان عرضه Mass Effect: Andromeda باشیم. هنوز هیچ اطلاعات قطعی در مورد بازی و نامش نداریم و تنها چیزی که از بازی می دانیم، این است که در دسامبر 2020 ساخت نسخه بعدی اش اعلام شده بود. نسخه ریمستر سگانه بازی پارسال عرضه شد و شاهد بازخوردهای خوبی از طرف بازیکنان و منتقدان بودیم. تیزر تریلر نمایش داده شده از این بازی بازگشت لیارا را نمایش می دهد اما اطلاعات زیاد دیگری از آن در دسترس نیست و در همین حال طرفداران در حال ایده پردازی برای نسخه بعدی هستند.
نسخه بعدی باید نژادهای مختلف بازی های قبلی را برگرداند و حتی آنها را گسترش دهد. نژادهایی نظیر توریان های نظامی گرا و آساری های با طول عمر بالا توسط طرفداران مورد استقبال قرار گرفته اند و این نژادها، ارزش های متفاوت آنها و روابط بین این نژادهای مختلف همواره اتفاقات جالبی را در نسخه های قبلی رقم زده است و چه به عنوان دوست و چه به عنوان دشمن، باید به آنها به عنوان کاراکترهای فرعی توجه شود. همچنین بسیاری از نژادهای مس افکت طول عمر بالایی دارد، مثلا آساری و کروگان بیش از هزاران سال زندگی می کنند و این یک فرصت برای بازگرداندن کاراکترهای قدیمی است. این بازی پر از NPC و کاراکترهای فرعی و اصلی دوست داشتنی است که بازگشت آنها می تواند مورد استقبال قرار گیرد.
یکی از ویژگی های اصلی سری مس افکت قابلیت های متعدد برای شخصی سازی کاراکترها می باشد و حتی پیش زمینه آنها را هم می توان تعیین کرد. کاراکترها از شخصی سازی فرمانده شپرد و مسیریاب رایدر لذت بردند و بسیار بعید است که چنین قابلیتی در نسخه بعدی هم وجود نداشته باشد. اما می توان عمق بیشتری به آن اضافه کرد و گزینه های بیشتری در اختیار بازیکنان گذاشت. خیلی وقت است که طرفداران می خواهند نژادهای مختلف قابل بازی باشند و در واقع بتوان نژاد مورد علاقه خود را برای کاراکتر اصلی برگزید. این تفاوت نژاد نه تنها باعث فرق در ظاهر کاراکترها می شود، بلکه می تواند امتیازات متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند؛ مثلا کروگان می تواند امتیاز در مبارزه داشته باشد و سالارین با توجه به سریع حرف زدنشان گزینه های دیالوگ جذاب تری داشته باشند.
هرچند اندرومدا به اندازه نسخه های اصلی مورد استقبال قرار نگرفت، اما ویژگی های خوبی هم داشت که می تواند در نسخه بعدی مورد استفاده قرار بگیرد. به لطف المان عمودی، مبارزات بازی جذاب تر شده بود و با استفاده از یک جت پک میشد در میدان مبارزه راحت تر جابجا شد و موقعیت بهتری پیدا کرد. چنین ویژگی ای می تواند در نسخه بعدی جای گرفته و اجازه دهد در مبارزه با دشمنان زیاد دست بالاتر را داشت. گشت و گذار در اندرومدا محبوب نبود، چون محیط آن تکراری بود اما در نسخه جدید می توان محیط بهتری طراحی کرد و موقعیت های مکانی پرباری افزود تا به یک نکته مثبت در مورد بازی تبدیل شود. هرچند یک جهان کاملا باز شاید نتواند چاره کار بازی باشد با توجه به طبیعت بازی که در چندین سیاره مختلف رخ می دهد، اما می توان چندین موقعیت مخصوص برای گشت و گذار در بازی افزود.
یکی از ویژگی های تعجب آور نسخه سوم بخش مولتی پلیر بود که البته خیلی هم محبوب شد. بازیکنان می توانستند با همکاری یکدیگر در مقابل موج دشمنان ایستادگی کرده و با آنها بجنگند. هرچند این بخش از Mass Effect Legendary Edition حذف شد، اما نسخه بعدی می تواند مولتی پلیر را به این سری بازگرداند و حتی مبارزات PvP را هم برای جذابیت بیشتر به آن اضافه کند تا بازیکنان مختلف مهارت خود را بسنجند!
استودیو بایوویر هم اکنون در حال ساخت نسخه بعدی Dragon Age با پسوند Dreadwolf نیز می باشد که در سریع ترین حالت در سال 2023 عرضه خواهد شد، پس برای شنیدن اخبار جدید از مس افکت باید مدت زیادی منتظر بمانیم. اما هر چقدر هم ساخت آن طول بکشد، مس افکت یک نام بزرگ در صنعت گیمینگ است و اشتباهات رخ داده در اندرومدا نباید در نسخه بعدی تکرار شوند. چنین ویژگی های نامبرده می تواند به موفقیت بازی کمک کنند.