تقاضا برای متخصصان مهندسی همچنان در حال افزایش است: طبق آمار اداره کار، انتظار میرود تا سال 2026 نزدیک به 140000 شغل جدید مهندسی ظاهر شود. با این حال، با ورود مهندسان بیشتر به این حوزه و پیشرفت صنعت، فرصتهای شغلی و نیازهای کارفرمایان نیز افزایش مییابد.
برای رقابتی ماندن در بازار کار، مهندسان مشتاق و کسانی که می خواهند پیشرفت کنند، به مجموعه ای قوی و متنوع از مهارت ها نیاز دارند. اگرچه مهارت های خاص مورد نیاز بر اساس نوع مهندسی متفاوت است، شایستگی های اصلی در بین رشته ها مشابه هستند.
بر اساس تجزیه و تحلیل آنلاین دانشکده بازرگانی هاروارد از داده های آگهی های شغلی از Lightcast، مهارت های مورد تقاضا در صنعت مهندسی عبارتند از:
دادهها نشان میدهد که مهندسان برای رقابت و پیشرفت شغلی خود به مهارتهای نرم افزاری مختلف - علاوه بر دانش فنی بالا - نیاز دارند. برای پاسخگویی به تقاضای شغل، آنها باید تجربیات خود را تکمیل کنند و اصول کسب و کار را به مجموعه مهارت های خود اضافه کنند.
برای ایجاد یک حرفه مهندسی موفق بیشتر از مهارت های فنی وجود دارد - مهندسی جنبه تجاری نیز دارد. همانطور که مهندسان به سمت های ارشد پیش می روند، مسئولیت هایی مانند مدیریت تیم ها، پروژه ها و بودجه را به دست می آورند. برای رسیدن به آن موقعیت ها و انجام وظایف خود به طور موثر، آنها باید مهارت های تجاری قوی داشته باشند.
بر اساس تجزیه و تحلیل HBS Online از دادههای آگهیهای شغلی Lightcast، مهارتهای تجاری نه تنها در آگهیهای شغلی مهندسی گنجانده شدهاند، بلکه از شایستگیهای فنی متنوعتر هستند. به عنوان مثال، مهارت های علوم کامپیوتر تنها در 16 درصد از آگهی های شغلی مهندسی ظاهر می شود، در حالی که مهارت های ارتباطی در 34 درصد و تخصص مدیریت در 24 درصد ظاهر می شوند.
کایل روزنمایر، مهندس که قبل از تبدیل شدن به نقشی در شرکت خدمات فنی حرفه ای جاکوبز، برای شهر بویز کار می کرد، می گوید: «زمانی که چند سال کار می کردم، متوجه شدم که بسیاری از مشاغل در نهایت به مجموعه مهارت های تجاری نیاز دارند. "اگر مهندس فارغ التحصیل از کالج از یک موقعیت ابتدایی به مدیر عاملی ارتقا یابد، با هر ترفیع، از مهارت های مهندسی کمتر و مهارت های تجاری بیشتر استفاده می کند."
در حالی که مدرک مهندسی برای موفقیت بسیار مهم است، بسیاری از مشاغل علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) برای اجرای مسئولیتهای روزانه به مهارتهای تجاری متکی هستند.
از درک اصول مالی گرفته تا درگیر شدن در حل خلاقانه مشکلات، در اینجا مهارتهای تجاری برای هر مهندس نیاز است.
مهارت های کسب و کار که هر مهندس نیاز دارد
از آنجایی که کار مهندسی بسیار فنی است، درک تأثیر آنها برای سایر بخشها اغلب دشوار است. هرچه بیشتر در بین تیمها برای دستیابی به اهداف تجاری کار کنند و در فرآیند تصمیمگیری مشارکت کنند، به مهارتهای ارتباطی بیشتر نیاز دارند.
مهندسان علاوه بر درک چگونگی ترجمه موضوعات فنی به اصطلاحات ساده شده، باید مهارت های مذاکره را نیز در نظر بگیرند، که می تواند به آنها در فروش ایده ها و خرید در سازمان ها کمک کند. این شامل شناسایی اهداف ذینفعان، ایجاد اعتماد در بین تصمیم گیرندگان، هدایت موفقیت آمیز احساساتی است که به طور اجتناب ناپذیری در طول مکالمات ظاهر می شود، و دانستن اینکه چگونه حداکثر ارزش را تضمین کنید.
برای مدیران مهندسی آینده نگر، داشتن درک اصول مدیریت مهم است. درک آنچه که همکاران را برمی انگیزد و دانستن نحوه اعمال نفوذ، اجرای موثر استراتژی ها، و توسعه ابتکارات یادگیری که به سازمان آنها کمک می کند تا نوآوری کنند، مهارت هایی هستند که می توانند حرفه آنها را به سطح بالاتری ببرند.
مهارت های مدیریت با توجه به پتانسیل درآمد مهندسان حیاتی است. طبق گزارش Lightcast، متوسط حقوق سالانه آگهی شده متخصصان مهندسی 110528 دلار است و بسیاری از نقش های مدیریتی بیش از 165000 دلار در سال درآمد دارند. بنابراین، کسب تخصص مدیریت می تواند به طور قابل توجهی عاملیت و درآمد مهندسان را افزایش دهد.
مسئولیت های روزانه یک مهندس معمولاً حول حل مسائل پیچیده می چرخد. وقتی روی مسائل پیچیده کار می کنید، گاهی اوقات به راحتی می توان در جزئیات گم شد و مهارت های خلاقانه حل مسئله را کنار گذاشت.
خلاقیت در کسب و کار مفید است زیرا:
با این حال، با وجود مزایای درک شده، 61 درصد از رهبران شرکت خود را خلاق نمیدانند. در نتیجه، مهندسان با طرز فکر طراحی می توانند مزیت رقابتی در تجارت داشته باشند.
تفکر طراحی رویکردی برای حل مسئله و نوآوری است که حول طراحی انسان محور است. استفاده از مهارت های تفکر طراحی برای دنبال کردن نوآوری نه تنها به متخصصان کمک می کند تا راه حل های خلاقانه پیدا کنند، بلکه فرصت های تجاری را شناسایی کرده، نیازهای بازار را ارزیابی کرده و محصولات و خدمات جدید را طراحی کنند.
عملیات تجاری یک اصطلاح گسترده است که به هر کاری که یک شرکت انجام می دهد تا سودآور بماند اشاره دارد. مهندسانی که می خواهند به این تلاش ها کمک کنند باید چندین مهارت اساسی را توسعه دهند.
به عنوان مثال، درک اولیه از حسابداری مالی و امور مالی کسب و کار می تواند راه درازی برای مهندسان داشته باشد. این دانش میتواند به آنها کمک کند تأثیر کارشان بر درآمد را اندازهگیری کنند، هزینههای پروژه را کنترل کنند و بودجه کلی سازمان خود را بهتر درک کنند.
همانطور که فناوری همچنان صنایع را مختل می کند، مهندسانی که پیشرفت خواهند کرد کسانی هستند که می دانند چگونه فرصت های در حال ظهور را شناسایی کرده و ایده های خود را تایید کنند. در یک محیط تجاری جهانی که به طور فزاینده پیچیدهتر میشود، شرکتها نمیتوانند به مسائل یکسان برخورد کنند. مهندسان نقش محوری در تحقیق و شناسایی استراتژی های کسب و کار جدید دارند.
مهندسان باید در نظر بگیرند: چه چالشهای جدیدی هنوز ظهور نکردهاند که یافتن راهحل برای آنها مهم است؟ مهار اختلالات احتمالی در صنعت می تواند به موقعیت سازمان ها برای فرصت های رشد جدید کمک کند.
رهبری یک مهارت تجاری ضروری برای مهندسان سطح بالا است. این امر به ویژه با توجه به ظهور هوش مصنوعی در بخش فناوری، که منجر به افزایش تعداد سؤالات اخلاقی پیچیده برای رهبری مهندسی شده است، مهم است، مانند: چه سوگیری هایی در الگوریتم ها وجود دارد، و چقدر شفاف هستند؟یا اینکه چگونه رهبری کنیم؟
مهندسان محصولات و خدماتی را می سازند که می توانند به طور مستقیم بر جامعه تأثیر بگذارند. در نتیجه، رهبران مهندسی باید مفاهیم اخلاقی در صنعت را به وضوح درک کنند. آنها باید با صداقت به هر مشکلی برخورد کنند و آنچه را که برای کسب و کارشان مناسب است انجام دهند. این امر مستلزم مهارتهای رهبری و یک روش رهبری چابک است که به آنها اجازه میدهد تا سریع و کارآمد خود را با یک چشمانداز دائماً در حال تغییر وفق دهند.
علاوه بر مسئولیت های اخلاقی، توسعه یک سبک رهبری قوی برای رهبری موثر بسیار مهم است. برای حفظ کارکنان، جلب رضایت مشتریان و بهبود بهرهوری، رهبران مهندسی باید دیدگاههای شرکت خود را به اشتراک بگذارند، تیمها را راهنمایی کنند و بر مدیریت تغییر تأثیر بگذارند.