انگیزه بخشی ضروری از هر محیط کاری است، با این حال همیشه کار کردن تیم شما آسان نیست. به عنوان یک مدیر، مهم است که بتوانید به تیم خود به روشی درست انگیزه دهید تا آنها بتوانند به اهداف خود برسند. اگر برای پیشبرد تیم خود در تلاش هستید، در اینجا چند تکنیک ایجاد انگیزه در محل کار وجود دارد که به شما در رسیدن به موفقیت کمک می کند. با استفاده از این تکنیک ها، می توانید تیم خود را در مسیر درست حرکت دهید و سریعتر به اهداف خود برسید.
تعاریف مختلفی از انگیزه وجود دارد، اما همه آنها یک چیز مشترک دارند: میل به رسیدن به یک هدف. برخی از افراد ممکن است با چالش یک کار جدید انگیزه داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با احساس رقابت هدایت شوند. با این حال، دیگران ممکن است با آرزوهای شغلی یا خواسته هایی که برای خود دارند انگیزه داشته باشند.
مهم نیست که چگونه آن را تعریف کنید، انگیزه در کار چیزی است که به ما در رسیدن به اهدافمان کمک می کند. می تواند از درون یا از منابع بیرونی باشد، اما همیشه انرژی لازم برای اقدام را فراهم می کند. این سوخت است که ما را نگه می دارد. یکی از مهمترین تفاوتها بین کسانی که موفق میشوند و کسانی که موفق نمیشوند، میزان انگیزه آنهاست.
در محل کار، انگیزه را می توان اینگونه تعریف کرد: «شیوه ای که مدیران کارکنان را وادار می کنند تا کارهای محول شده را به موقع و مؤثر انجام دهند». مدیریت انگیزه در محل کار یکی از مسائل مهم مدیران است. هر پروژه ای که نیاز به کار تیمی، همکاری و تعهد دارد، به سطوح انگیزه کارکنانی که روی آن کار می کنند بستگی دارد. مدیریت یک کسب و کار، سازماندهی جلسات یا ایجاد فرهنگ سازمانی بدون اطلاع مدیران از تکنیک های انگیزش کارکنان، مطمئناً کار آسانی نیست.
دو نوع انگیزه وجود دارد: درونی و بیرونی. انگیزه درونی، از درون فرد می آید، در حالی که انگیزه بیرونی، از عوامل بیرونی ناشی می شود.
انگیزه درونی مطلوب تر است زیرا خود هدایتی است. همچنین نگهداری آن آسان تر است زیرا تحت تأثیر عوامل خارجی قرار نمی گیرد. هنگامی که کارکنان انگیزه ذاتی داشته باشند، خود را به سمت رسیدن به اهداف خود سوق می دهند، فقط به خاطر دستیابی به اهداف خود بدون هیچ گونه پاداش خارجی. نمونه ای از انگیزه درونی می تواند این باشد که یک کارمند کارهای اضافی انجام می دهد زیرا از آن لذت می برد.
از طرف دیگر انگیزه بیرونی چندان مطلوب نیست زیرا می تواند زودگذر باشد. بر این اساس است که مدیران با استفاده از پاداشهای بیرونی مانند پاداشهای مالی یا شهرت یا موقعیت بهتر در سازمان، به کارکنان انگیزه میدهند. این شامل انجام اقدام در پاسخ به پاداش یا پیامدهای آن عمل است. این پاداش ها در ابتدا می توانند انگیزه دهنده باشند اما در نهایت جذابیت خود را از دست می دهند. نمونه ای از انگیزه بیرونی می تواند کارمندی باشد که کار اضافی انجام می دهد تا پاداش را به دست آورد.
شناخت هر نوع عمل کلامی یا رویداد نمادینی است که مدیر برای تصدیق تلاش، کیفیت کار و مهارت کارمند ایجاد می کند. اگر کارمندی کار خود را به خوبی انجام دهد، مناسب است که از مدیر خود قدردانی دریافت کند. مدیران می توانند از طریق جوایز، بازخوردهای مثبت و سایر ابراز قدردانی، از کارمندان قدردانی کنند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که تشخیص خاص و متناسب با دستاوردهای هر کارمند است. نکته کلیدی دیگری که باید به آن توجه کرد این است که همیشه در جمع، یعنی در مقابل دیگران، به رسمیت شناخته شود. این ارزش شناختی را که شما ارائه کردید افزایش می دهد.
این به مدیرانی اشاره دارد که همدلی عمیقی نسبت به کارمندان خود نشان می دهند، مطمئناً به مدیر کمک می کند تا محیطی را ایجاد کند که برای ایجاد انگیزه در محل کار در بین کارکنان خود مفید باشد. ارائه حمایت عاطفی می تواند راهی قدرتمند برای مدیران برای ایجاد انگیزه در کارکنان، به ویژه در زمان های سخت باشد. این نوع تشویق باید بر ایجاد درک، همدلی و اطمینان خاطر برای افراد متمرکز باشد.
تشویق ابزار قدرتمندی است که می تواند به کارکنان کمک کند بر اشتباهات و شکست های خود غلبه کنند و بر کار خود تمرکز کنند. همچنین میتواند با تشویق کارکنان در زمانهای دشوار که کارها طبق برنامه پیش نمیرود، در ایجاد یک ذهنیت مثبت و تصمیم به مولد بودن در کار کمک کند. برای تشویق کارمندان، مدیر می تواند یک ایمیل تشویقی اولیه بفرستد یا فقط به کارمندان بگوید که به آنها اعتماد دارد.
بازخورد به غیر از کمک به مدیران برای هدایت تیم هایشان، یک تکنیک انگیزشی عالی برای کارکنان است. بازخورد به بازتاب یا بازبینی مدیر از عملکرد یک کارمند یا تیم اشاره دارد. کارکنان برای بهبود عملکرد خود به بازخورد نیاز دارند. ارائه بازخورد سازنده یکی از بهترین راه ها برای ایجاد انگیزه در افراد است. با این حال، مدیران باید مطمئن باشند که اطلاعات دقیق و به موقع ارائه می دهند تا کارکنان بتوانند از اشتباهات خود درس بگیرند.
ایجاد یک تجربه خوب برای کارمندان، تلاش یک مدیر در راه اندازی فعالیت هایی است که کارکنان را تشویق می کند تا کار خود را با اشتیاق بیشتری انجام دهند. چنین تلاشی می تواند با ایجاد انگیزه در کارکنان و رهایی از کسالت در بین کارگران، عملکرد آنها را بهبود بخشد. همچنین می تواند محیط کاری دلپذیری را برای آنها فراهم کند. داشتن یک تجربه خوب در کار می تواند یک کارمند را به سمت مشارکت بیشتر کارکنان و رضایت شغلی سوق دهد.
افزودن هدف به شغل به معنای افزودن هدف اصلی برای دستیابی کارکنان است. به عنوان یک مدیر، اگر بتوانید پاسخی برای «چرا اینجا کار میکنم» را بیابید، آن را حل کردهاید. همچنین کارکنان را قادر می سازد تا با تلاش کامل کار کنند. با داشتن هدف در شغل، کارکنان مشتاق، مبتکر و متعهد به انجام کار سخت، گوش دادن به مدیران خود و تلاش در جهت تکمیل این هدف خواهند بود. این هدف همچنین برای مدیران در تنظیم یک فرهنگ محیط کار که منجر به رشد می شود، مفید خواهد بود.
راه دیگر برای ایجاد انگیزه در کارکنان، تأکید بر فرصت های رشد شغلی در شرکت است. ارتقای فرصت های توسعه حرفه ای به کارمندان نشان می دهد که شما روی آینده آنها سرمایه گذاری کرده اید و آنها را به عنوان بخش مهمی از تیم می بینید. این به کارمند نشان می دهد که مدیر من روی رشد من سرمایه گذاری کرده است و از این رو باید در موفقیت شرکت سرمایه گذاری کنم. برای تسهیل این فرصت های رشد، مدیران می توانند برنامه های مربیگری یا آموزشی را برای تیم نمایش خود امتحان کنند.
منظور اطمینان از اینکه کارکنان شما به خوبی از استراتژی ها، برنامه ها و اهداف سازمان مطلع هستند. این یکی از بهترین راه ها برای ایجاد انگیزه در کارکنان است زیرا باعث ایجاد حس غرور در کارکنان می شود. اگر کارکنان به خوبی آگاه باشند، انگیزه و بهره وری بیشتری خواهند داشت. آنها احساس مالکیت بیشتری بر سازمان دارند.
برای نتیجه گیری، ایجاد انگیزه در کارکنان بخش مهمی از اجرای یک کسب و کار موفق است. می تواند به مدیران برای دستیابی به اهداف خود و حفظ اوج عملکرد کمک کند. هنگامی که به درستی انجام شود، انگیزه در محل کار می تواند به پویایی و بهره وری بهتر تیم منجر شود. متأسفانه، ایجاد انگیزه در کارکنان می تواند یک کار چالش برانگیز باشد، به خصوص زمانی که با شرایط ناامید کننده مواجه می شوید.