سبک های متداول رهبری در کسب و کار

2023-02-19T13:50:00Z موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ زمان مطالعه 5 دقیقهدرجه کیفی A

سبک های متداول رهبری در کسب و کار

رهبری یک مهارت ضروری است که می تواند باعث پیشرفت شغلی شود. بر اساس نظرسنجی اخیر انجمن ملی کالج ها و کارفرمایان، رهبری یکی از مهمترین ویژگی هایی است که مدیران در رزومه کاری جویندگان به دنبال آن هستند.

رهبری موثر می تواند به موفقیت سازمانی نیز منجر شود. یک گزارش اخیر توسط شرکت مشاوره جهانی DDI نشان داد که شرکت‌هایی که متعهد به توسعه کارکنان با پتانسیل رهبری بالا هستند، چهار برابر بیشتر از شرکت‌هایی که این کار را انجام نمی‌دهند، از نظر مالی بهتر عمل می‌کنند.

برای به عهده گرفتن مسئولیت توسعه حرفه ای خود و افزایش عملکرد در سازمان، بسیار مهم است که یک سبک رهبری شخصی ایجاد کنید که نحوه برخورد با موقعیت های سخت و ایجاد انگیزه در همکاران را نشان دهد.(چگونه رهبری کنیم؟)

قبل از بررسی برخی از راه‌هایی که می‌توانید رویکرد رهبری خود را شناسایی و توسعه دهید، مهم است که بدانیم اصطلاح «سبک رهبری» به چه معناست.

سبک رهبری چیست؟

سبک رهبری مستلزم الگوهای رفتاری است که در نحوه تصمیم گیری، تعامل با دیگران و استفاده از زمان شما سازگار است. همچنین مشخص می شود که همکاران شما چگونه رابطه کاری خود را با شما توصیف می کنند.

سبک رهبری شما را می توان از طریق سه چارچوب بررسی کرد:

  • نکته: روشی که توسط کسانی که با آنها کار می کنید و رهبری می کنید تجربه می کنید
  • توابع: شیوه هایی که برای بسیج همکاران و انجام کارها به کار می برید
  • انگیزه‌ها: میل، محرک یا انگیزه‌ای که شما را به انجام یک اقدام خاص سوق می‌دهد


با استفاده از این چارچوب ها می توانید سبک شخصی خود را تقویت کنید و در نقش خود موثرتر شوید. اما ابتدا، در اینجا نگاهی به سه سبک رایج رهبری می‌اندازیم که می‌تواند نحوه مشخص کردن رویکردی را که برای شما بهترین کار را انجام می‌دهد، تعیین کند.

3 سبک متداول رهبری

نقش رهبری، یکی از اصول کلیدی سبک رهبری، را می توان در هفت بعد ترسیم کرد و در سه گروه اصلی ادغام کرد. آن گروه ها عبارتند از:

1. قابلیت نزدیک شدن

دسترسی پذیری از صحت و صمیمیت تشکیل شده است - ویژگی هایی که به شما کمک می کند ارتباطات عمیق تری با هم تیمی ها ایجاد کنید. یک رهبر قابل نزدیک بودن به معنای ابراز صراحت و نشان دادن همدلی در تعاملات شماست.

این سبک رهبری به هوش هیجانی بالایی یا توانایی درک و مدیریت احساسات خود و دیگران نیاز دارد. طبق گفته TalentSmart ارائه‌دهنده EQ، هوش هیجانی بالاترین پیش‌بینی‌کننده عملکرد محل کار است، که نشان می‌دهد چقدر برای شما مهم است که این مهارت بسیار ارزشمند را تقویت کنید.

 

2. اعتبار

اعتبار شامل شایستگی، فروتنی و عزم است. این سبک رهبری دانش و اقتدار را منتقل می کند. یک رهبر معتبر می تواند برنامه ای تنظیم کند و دیگران را در مسیر درست هدایت کند.

این سبک رهبری شامل اعتماد زیادی بین شما و کارمندانتان است و نیاز به مهارت‌های تصمیم‌گیری قوی دارد، حتی زمانی که با انتخاب‌های دشوار مواجه می‌شوید. تشدید توانایی خود برای برقراری تماس های سخت نه تنها می تواند شما را قادر سازد رهبر موثرتری شوید، بلکه به تیم شما کمک می کند تا انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد.

 

3. آرمان

آرمان ترکیبی از دو نقش رهبری است: تعالی و ایمان. بالا بردن به توانایی ایجاد انتظارات بالا اشاره دارد که دیگران برای دنبال کردن آن انگیزه دارند، در حالی که ایمان ظرفیت ایجاد حس باور و اطمینان در مورد آنچه می‌توان به دست آورد است.

یک رهبر آرزومند بهترین ها را هم در خود و هم دیگران به نمایش می گذارد. از طریق توانمندسازی کارکنان و پرورش رشد آنها، می‌توانید تیمی با عملکرد بالا که برای دستیابی به اهداف سازمانی هدایت می‌شوند، پرورش دهید.

چگونه سبک رهبری خود را شناسایی کنید

درک سبک‌های رهبری رایج و آثاری که از آن‌ها تشکیل شده‌اند، تنها بخشی از توسعه رویکرد شخصی شماست. در اینجا سه راه وجود دارد که می توانید آن دانش را گسترش دهید و دانش خود را شناسایی کنید.

1. ایجاد خودآگاهی
رهبر موثر بودن با شناخت خود شروع می شود. از طریق تفکر صادقانه و ارزیابی خود - با استفاده از ابزارهایی مانند آزمون مایرز-بریگز یا منابع مشابه - می توانید درک عمیق تری از نقاط قوت و ضعف خود به دست آورید و خودآگاهی بیشتری ایجاد کنید.

تحقیقات نشان می دهد که رهبران با درجات بالای خودآگاهی در نقش های خود مؤثرتر هستند، روابط کاری بهتری دارند و سطوح پایین تری از استرس را گزارش می دهند.

برای بازخورد به همکاران خود نگاه کنید. به دیدگاه آنها در مورد تمایلات رهبری خود باز باشید تا بتوانید زمینه های بهبود و رشد را شناسایی کنید.

 

2. وظایف اصلی خود را به عنوان یک رهبر در نظر بگیرید

بررسی عملکردهای رهبری شما دومین چارچوب از سه چارچوب برای توسعه سبک شخصی شما است. در اصول رهبری، دو مجموعه از شیوه ها بررسی می شود:

  • ساختار و جهت: رفتارهایی که برای بسیج کردن دیگران و بیان شفاف وظایفی که باید انجام شوند به کار می‌برید.
  • حمایت و هدایت: رفتارهایی که برای جمع کردن دیگران و ارائه راهنمایی های آموزشی از خود نشان می دهید


مهم است که از خودارزیابی برای تعیین اینکه در طیف بین این دو مجموعه تمرین قرار می گیرید، استفاده کنید. این دانش می تواند شما را قادر سازد تا رویکرد رهبری خود را با چالش های مختلف کسب و کار تطبیق دهید و بفهمید که کدام عملکرد را باید تقویت کنید تا در نقش خود مؤثرتر باشید.

 

3. انگیزه های خود را درک کنید

ایجاد انگیزه در اعضای تیم و تجهیز آنها به منابع برای موفقیت یکی از وظایف کلیدی شما به عنوان یک رهبر است. اما مهم است که بدانید چه چیزی شما را برای انجام بهترین کار الهام می‌دهد.

در بررسی انگیزه های خود به عنوان یک رهبر، در نظر بگیرید که چه پاداش های بیرونی شما را تحریک می کند، مانند حقوق و مزایا. اشکال ناملموس انگیزه را نیز در نظر بگیرید، مانند احساس تعلق به سازمان یا فرصت کار روی پروژه های جدید و هیجان انگیز.

با درک ذاتی از آنچه شما را به بهترین عملکرد سوق می دهد، به نوبه خود می توانید این پتانسیل را در دیگران آزاد کنید و آنها را قادر به توسعه و ارائه در مواجهه با چالش های سازمانی کنید.

شناسایی و اصلاح سبک رهبری شخصی شما یک فرآیند است. با درک رویکردهای رایج برای رهبری، تمرین خود ارزیابی و کسب بازخورد از همکاران، می توانید خودآگاهی خود را افزایش دهید و پایه ای بسازید که بر اساس آن می توانید به یادگیری و رشد ادامه دهید.

مطالب مشابه

مارپیچ دوگانه رهبری: چگونه به طور مؤثر رهبری کنیم؟
مارپیچ دوگانه رهبری: چگونه به طور مؤثر رهبری کنیم؟
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 6 دقیقه
6 مهارت کسب و کار که هر مهندس به آن نیاز دارد
6 مهارت کسب و کار که هر مهندس به آن نیاز دارد
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 5 دقیقه
مهارت های رهبری سازمانی
مهارت های رهبری سازمانی
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 4 دقیقه
بهترین مهارت های رزومه کاری برای تایید کارفرمایان(بخش اول)
بهترین مهارت های رزومه کاری برای تایید کارفرمایان(بخش اول)
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 5 دقیقه