چگونه یک برنامه کسب و کار بنویسیم؟

2022-02-11T07:17:00Z موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ زمان مطالعه 6 دقیقهدرجه کیفی A

چگونه یک برنامه کسب و کار بنویسیم؟

با راهنمای گام به گام، یاد بگیرید که چگونه یک طرح کسب و کار حرفه ای را به خوبی بنویسید که می تواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را با موفقیت شروع کنید، درخواست کمک مالی کنید و رشد کنید.

طرح کسب و کار چیزی بیش از یک پلن است. درواقع راهنمایی است که به شما کمک می کند اهداف خود را ترسیم کنید و به آنها برسید. همچنین یک ابزار مدیریتی است که به شما امکان می دهد نتایج را تجزیه و تحلیل کنید، تصمیمات استراتژیک بگیرید و نحوه عملکرد و رشد کسب و کارتان را به نمایش بگذارید. به طور خلاصه، اگر به فکر راه اندازی یک کسب و کار هستید یا قصد دارید کسب و کار خود را به سرمایه گذاران معرفی کنید، نوشتن یک طرح تجاری می تواند شانس موفقیت شما را افزایش دهد.

نوشتن یک طرح تجاری نباید پیچیده باشد. برای تنظیم یک طرح تجاری قابل اجرا، نیازی به داشتن مدرک تجاری یا حسابداری ندارید. در عوض، این راهنما به شما نشان می دهد که چگونه برنامه خود را بدون هیچ گونه پیچیدگی یا ناامیدی انجام دهید.

طرح کسب و کار شامل چه مواردی است:

1. خلاصه اجرایی


خلاصه اجرایی یک نمای کلی از کسب و کار و برنامه های شما است. در حالت ایده آل فقط یک تا دو صفحه است. اگرچه اکثر مردم آن را آخرین بار می نویسند ولی باید در ابتدا انجام شود.

در حالت ایده آل، خلاصه اجرایی می تواند به عنوان یک سند مستقل عمل کند که نکات برجسته طرح تفصیلی شما را پوشش می دهد. در واقع، زمانی که سرمایه گذاران در حال ارزیابی کسب و کار شما هستند، شاید فقط خلاصه اجرایی را بخواهند. اگر آنچه را که در خلاصه اجرایی می بینند دوست داشته باشند، اغلب با درخواست یک طرح کامل، ارائه طرح و اطلاعات مالی دقیق تر، پیگیری می کنند.

خلاصه اجرایی شما باید شامل خلاصه ای از مشکلی باشد که در حال حل آن هستید، شرحی از محصول یا خدمات شما، یک نمای کلی از بازار هدف شما، یک توضیح مختصر از تیم شما، خلاصه ای از وضعیت مالی شما و نیازهای مالی شما (اگر هستید). جمع آوری پول).

2. محصولات و خدمات


این قسمت شامل اطلاعاتی در مورد مشکلی است که شما در حال حل آن هستید، راه حل شما، و اینکه چگونه محصول یا خدمات شما با چشم انداز رقابتی موجود مطابقت دارد.فصل محصولات و خدمات را با توضیح مشکلی که برای مشتریان خود حل می کنید و راه حل شما چیست، شروع کنید.

بعد، شما باید رقابت خود را مشخص کنید.

  • چه کسی راه‌حل‌هایی ارائه می‌کند که سعی در حل مشکلات مشتریان شما دارد؟
  • مزیت های رقابتی شما نسبت به سایر مشاغل چیست؟

اگر هر گونه مزیت رقابتی دارید، مانند مالکیت معنوی خاص یا حق ثبت اختراع که از محصول شما محافظت می کند - این فصل مکانی عالی برای صحبت در مورد آن چیزها است.

در نهایت، نقاط عطف و معیارهای خود را مرور کنید. در واقع این یک نمای کلی از مراحل بعدی شما است که باید انجام دهید تا محصول یا خدمات خود را برای فروش آماده کنید. اگر قبلاً به برخی از نقاط عطف کلیدی دست یافته اید، مانند جذب یک مشتری مهم یا پیش خرید، در این قسمت درباره آن صحبت کنید.

3. تحلیل بازار


این بخش جایی است که شما تمام اطلاعات مربوط به مشتریان بالقوه خود را به نمایش می گذارید. شما بازار هدف خود و همچنین اطلاعاتی در مورد رشد بازار و صنعت خود را پوشش خواهید داد.

ابتدا بازار هدف خود را شرح دهید. بازار هدف شما گروهی از افرادی است که قصد دارید به آنها بفروشید. سعی کنید تا حد ممکن مشخص شود. با یک بازار هدف مستحکم، ایجاد یک برنامه فروش و بازاریابی که به مشتریان شما برسد، آسان تر خواهد بود.

در مرحله بعد، هر تحلیل بازار و تحقیقات بازاری که دارید ارائه دهید. شما می خواهید توضیح دهید که چگونه بازار شما در طول زمان در حال رشد است و همچنین توضیح دهید که چگونه کسب و کار شما برای استفاده از تغییرات مورد انتظار در صنعت شما قرار گرفته است.

4. بازاریابی و فروش


بخش برنامه بازاریابی و فروش در طرح کسب و کار شما به جزئیات نحوه برنامه ریزی شما برای دستیابی به بخش های بازار هدف (که بازاریابی هدف نیز گفته می شود)، نحوه برنامه ریزی شما برای فروش به آن بازارهای هدف، برنامه قیمت گذاری شما و انواع فعالیت ها و مشارکت ها را توضیح می دهد.

فصل بازاریابی و فروش طرح کسب و کار شما نیز می تواند مکان خوبی برای گنجاندن تجزیه و تحلیل باشد. همچنین می‌تواند راه خوبی برای توضیح چگونگی موقعیت محصولات و خدمات شما برای مقابله با تهدیدهای رقابتی و استفاده از فرصت‌ها باشد.

5. سازمان و تیم مدیریت شرکت


سرمایه گذاران علاوه بر ایده های عالی به دنبال تیم های حرفه ای نیز هستند. از این فصل برای توصیف تیم فعلی خود و افرادی که باید استخدام کنید استفاده کنید. همچنین اگر در حال اجرا هستید، یک مرور سریع از ساختار قانونی، موقعیت مکانی و تاریخچه خود ارائه می دهید.

شامل بیوگرافی مختصری که تجربیات مربوط به هر یک از اعضای اصلی تیم را برجسته می کند. در اینجا مهم است که این موضوع را مطرح کنیم که چرا تیم تیم مناسبی برای تبدیل یک ایده به واقعیت است.

  • آیا آنها تجربه و پیشینه صنعت مناسبی دارند؟
  • آیا اعضای تیم قبلاً موفقیت های کارآفرینی داشته اند؟


حتماً مروری نیز درباره نحوه مالکیت کسب و کار ارائه دهید.

  • آیا هر یک از شرکای تجاری دارای بخش مساوی از تجارت هستند؟
  • مالکیت چگونه تقسیم می شود؟

سرمایه گذاران بالقوه می خواهند قبل از اینکه وام یا سرمایه گذاری را در نظر بگیرند، ساختار کسب و کار را بدانند.

6. پیش بینی های مالی


آخرین فصل برنامه مالی شماست. همان چیزی است که کارآفرینان اغلب دلهره‌آور می‌بینند، اما نباید آنقدر که به نظر می‌رسد ترسناک باشد. مسائل مالی کسب و کار برای اکثر استارت آپ ها کمتر از آن چیزی است که فکر می کنید، و مطمئناً مدرک کسب و کار برای ایجاد یک پیش بینی مالی قوی لازم نیست. گفته می شود، اگر به کمک بیشتری نیاز دارید، ابزارها و منابع زیادی برای کمک به شما در ایجاد یک برنامه مالی قوی وجود دارد.

یک برنامه مالی معمولی شامل موارد زیر خواهد بود:

پیش بینی فروش و درآمد

پیش بینی فروش و درآمد ماهانه برای 12 ماه اول و سپس پیش بینی سالانه برای سه تا پنج سال باقی مانده. پیش‌بینی‌های سه ساله معمولاً کافی هستند، اما برخی از سرمایه‌گذاران پیش‌بینی پنج ساله را درخواست می‌کنند.

صورت سود و زیان

صورت سود، که به عنوان سود و زیان (یا P&L) نیز شناخته می شود، جایی است که اعداد شما با هم جمع می شوند و نشان می دهند که آیا سود می کنید یا ضرر می کنید. شما می توانید یک نمونه رایگان از صورت درآمد را از اینجا دانلود کنید.

صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان نقدی در حالی که صورت سود و زیان سود و زیان شما را محاسبه می کند، میزان وجه نقد (پول در بانک) شما را در هر نقطه مشخصی پیگیری می کند. نمونه ای از صورت جریان نقدی را در اینجا دریافت کنید.

ترازنامه

ترازنامه دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت شما را فهرست می کند. به طور خلاصه، یک نمای کلی از سلامت مالی کسب و کار شما ارائه می دهد.

در نهایت در برنامه کسب و کار، در مورد هر گونه فرضیات و خطرات مهم برای تجارت خود صحبت کنید. دانستن مفروضات شما هنگام راه اندازی یک کسب و کار می تواند تفاوت بین موفقیت کسب و کار و شکست کسب و کار را ایجاد کند. هنگامی که مفروضات خود را تشخیص دادید، می توانید تلاش کنید تا درستی فرضیات خود را ثابت کنید. هر چه بیشتر بتوانید فرضیات خود را به حد متناسب برسانید، احتمال موفقیت کسب و کار شما بیشتر خواهد بود.

مطالب مشابه

چگونگی بهبود رضایت مشتری در کسب و کار
چگونگی بهبود رضایت مشتری در کسب و کار
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل شکست و سود بردن از شکست ها در کسب و کار
دلایل شکست و سود بردن از شکست ها در کسب و کار
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 6 دقیقه
افزایش فالوور در اینستاگرام
افزایش فالوور در اینستاگرام
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 6 دقیقه
اصول دستیابی به اهداف کسب و کارتان
اصول دستیابی به اهداف کسب و کارتان
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 5 دقیقه