2022-11-19T07:53:00Zموضوع علم دانش تکنولوژیزمان مطالعه 6 دقیقهدرجه کیفی A
5 ویژگی پنهان لپ تاپ که شگفت زده خواهید شد
رایانه ها روشی را که تقریباً همه چیز را انجام می دهیم متحول کردند: کار، برقراری ارتباط، خرید و لذت بردن از موسیقی و تلویزیون. اما آیا می دانستید که لپ تاپ یا رایانه شخصی شما می تواند حواس پرتی را در حین کار از بین ببرد یا فشار چشم را کاهش دهد؟
در اینجا ویژگی های مورد علاقه لپ تاپ وجود دارد که زندگی را کمی آسان تر می کند - احتمالاً در مورد آنها نمی دانید.
1. حالت تاریک را راه اندازی کنید
خیره شدن به صفحه نمایش های روشن در تمام طول روز و شب برای سلامتی شما عالی نیست. نمایشگرها می توانند چشمان شما را تحت فشار بگذارند و نور آبی باعث می شود به سختی به خواب بروید. راه حل؟ حالت تاریک را روشن کنید، که پالت رنگ صفحه را تغییر می دهد تا قسمت های روشن تیره شوند، که برای چشمان شما آسان تر است. حالت تاریک حتی می تواند عمر باتری را افزایش دهد. در اینجا نحوه روشن کردن آن آمده است:
منوی تنظیمات خود را باز کنید.
Personalization > Colors را انتخاب کنید.
بخشی با عنوان Choose your color را مشاهده خواهید کرد. (در Windows™ 11 ممکن است بگوید Choose your mode.)
Dark را انتخاب کنید. حالت تاریک اکنون آغاز شده است.
چه برای کار، بازی یا مطالعه به رایانه خود چسبیده باشید، ارزش روشن کردن حالت تاریک را دارد.
2. منوی شروع را سفارشی کنید
دکمه "شروع" را به خاطر دارید؟ خب، همه چیز بزرگ شده است، دارای قسمت های رنگارنگ و منوی گسترده تر است.
نحوه سفارشی کردن منوی استارت در ویندوز 10
Settings > Personalization > Start > انتخاب کنید کدام پوشه ها در Start ظاهر شوند.
در اینجا می توانید نمادهای زیر را روشن یا خاموش کنید: File Explorer, Settings, Documents, Downloads, Music, Pictures, Videos, Network, and Personal folder.
از تنظیمات استفاده کنید تا بفهمید کدام برنامههای اخیراً نصب شده و پرکاربرد را میخواهید نشان دهید یا پنهان کنید.
برای روشن کردن منوی شروع تمام صفحه، به Settings > Personalization > Start بروید، سپس Use Start full screen را روشن کنید.
برای تغییر رنگ منوی استارت، به Settings > Personalization > Colors بروید. در زیر هدر Start, taskbar, and action center را انتخاب کنید، سپس رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.
نحوه سفارشی کردن منوی استارت در ویندوز 11 منوی استارت جدید ویندوز 11 به اندازه نسخه قبلی خود قابل تنظیم نیست، اما هنوز راه هایی وجود دارد که می توانید آن را از آن خود کنید. برای تغییر طرح پیش فرض:
Settings > Personalization > Startکلیک کنید. در اینجا میتوانید برنامههای پرکاربرد، برنامههای اخیراً نصبشده و مواردی که اخیراً باز شدهاند پنهان شوند. البته توجه داشته باشید که با خاموش کردن هر سه دسته، یک منوی استارت خالی باقی میماند.
برای افزودن پوشهها به پایین منوی Start، روی Settings > Personalization > Start > Folders کلیک کنید، سپس سوئیچ کنار هر پوشهای را که میخواهید اضافه کنید، روشن کنید.
برای حذف برنامه های پین شده از منوی استارت، کافی است روی نماد یک برنامه خاص کلیک راست کرده، سپس بر روی Unpin from Start کلیک کنید. (هنوز در لیست برنامه ظاهر می شود.) برای معکوس کردن مسیر و افزودن یک برنامه پین شده، روی برنامه ای که در منوی Start نیست کلیک راست کرده و Pin to Start را انتخاب کنید. می توانید با کشیدن و رها کردن برنامه های پین شده ترتیب را تغییر دهید.
در ویندوز 11، دکمه Start در مرکز نوار وظیفه قرار دارد، نه در گوشه سمت چپ پایین صفحه مانند ویندوز 10. اگر روش قدیمی را ترجیح می دهید، Settings > Personalization > Taskbar > Taskbar behaviors کلیک کنید.
3. کامپیوتر خود را با یک سوایپ خاموش کنید
بسیار جالب است: می توانید یک میانبر برای خاموش کردن سریع رایانه خود با یک انگشت ایجاد کنید. شما باید کمی کدنویسی کنید، اما سخت نیست. این دستورالعمل ها را برای ویندوز 10 و 11 دنبال کنید:
روی قسمت خالی دسکتاپ خود کلیک راست کرده و New > Shortcut را انتخاب کنید.
این کد را کپی و در کادر متنی قرار دهید: %windir%\System32\SlideToShutDown.exe
Next را انتخاب کنید.
فایل را نامگذاری کنید (چیزی شبیه "SlideToShutDown")، سپس روی Finish کلیک کنید.
اکنون باید یک نماد را در صفحه اصلی خود مشاهده کنید. روی آن راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.
در زیر تب Shortcut، Change Icon > OK را انتخاب کنید.
نمادی را که احساس می کنید این میانبر را توصیف می کند انتخاب کنید، سپس روی OK > Apply > OK کلیک کنید.
اکنون که میانبر ایجاد شده است، به سادگی آیکون را باز کنید تا ویژگی خاموش کردن با کشیدن انگشت فعال شود.
4. با Nearby sharing به اشتراک بگذارید
همانند AirDrop در دستگاههای Apple، ویندوز دارای ویژگی به نام اشتراکگذاری نزدیک است که به کاربران امکان میدهد فایلها را به سرعت و به راحتی بین دستگاهها انتقال دهند.
نحوه راهاندازی اشتراکگذاری در نزدیکی در ویندوز 10
نماد action center را در انتهای سمت راست taskbar انتخاب کنید، سپس روی Nearby sharing کلیک کنید و روشن بودن آن را تأیید کنید.
روشهای کمی متفاوت برای اشتراکگذاری فایل، عکس و پیوند وجود دارد. برای اشتراک گذاری یک فایل: File Explorer را باز کنید و به دنبال فایلی که می خواهید ارسال کنید بگردید. روی تب Share کلیک کنید، اشتراک گذاری را انتخاب کنید، سپس دستگاهی را که می خواهید با آن به اشتراک بگذارید انتخاب کنید. برای اشتراکگذاری عکس: برنامه Photos را باز کرده و تصویر را انتخاب کنید.
اشتراک گذاری را انتخاب کنید، سپس نام دستگاهی را که عکس را برای آن ارسال می کنید انتخاب کنید. برای اشتراکگذاری یک وبسایت: Microsoft Edge™ را باز کنید و به صفحه وبی که میخواهید ارسال کنید بروید. Settings and more > Share را انتخاب کنید، سپس نام دستگاهی را که می خواهید با آن به اشتراک بگذارید انتخاب کنید.
هنگامی که کاربر دیگر دعوت شما را پذیرفت، می تواند ذخیره را برای ذخیره فایل در دستگاه خود انتخاب کند.
نحوه راهاندازی اشتراکگذاری در ویندوز 11
به Start بروید و سپس Settings > System > Nearby sharing را انتخاب کنید. دستگاه هایی را که می خواهید با آنها به اشتراک بگذارید انتخاب کنید. همچنین میتوانید سرویسها و برنامههایی را که به آنها اجازه دسترسی دادهاید بررسی کنید.
روشهای کمی متفاوت برای اشتراکگذاری فایل، عکس و پیوند وجود دارد. برای اشتراکگذاری یک سند: جستجو را انتخاب کنید و در کادر جستجو «File Explorer» را تایپ کنید. اکنون به دنبال سندی بگردید که میخواهید ارسال کنید. در File Explorer، به نوار ابزار بالا نگاه کنید و Share را انتخاب کنید، سپس روی سند کلیک راست کرده و انتخاب کنید. دستگاهی که آن را به آن ارسال میکنید. برای اشتراکگذاری یک عکس: Photos را باز کنید، تصویری را که میخواهید به اشتراک بگذارید، سپس اشتراکگذاری را انتخاب کنید. نام دستگاهی را که به آن ارسال میکنید انتخاب کنید. برای اشتراکگذاری پیوند: Microsoft Edge را باز کنید. و به صفحه وبی که می خواهید به اشتراک بگذارید بروید.تنظیمات و موارد بیشتر > اشتراک گذاری را انتخاب کنید، سپس دستگاهی را که با آن به اشتراک می گذارید انتخاب کنید.
در دستگاهی که سند، عکس یا پیوند را با آن به اشتراک میگذارید، اعلانی درباره اشتراکگذاری دریافت خواهید کرد. این زمانی است که Save & open یا Save را انتخاب می کنید.
5. متمرکز بمانید
اگر رسانههای اجتماعی، خرید آنلاین یا ایمیلها تمرکز شما را در طول روز کاری مختل میکنند، Focus help، حذف حواسپرتی از ویندوز را امتحان کنید. این به شما امکان می دهد انتخاب کنید کدام اعلان ها را ببینید و بشنوید و کدام برنامه ها اصلاً می توانند اعلان ها را نمایش دهند.
نحوه راه اندازی FOCUS ASSIST در ویندوز 10
روی Start > Settings > System > Focus help کلیک کنید.
بین خاموش (دریافت همه اعلانها)، اولویت فقط (فقط اعلانها را از فهرست سفارشیسازیشدهای که ایجاد میکنید ببینید)، یا فقط هشدارها (به جز هشدارها چیزی را مشاهده نکنید) را انتخاب کنید. برای سفارشی کردن برنامه هایی که اولویت در نظر گرفته می شوند یا مجاز هستند، روی سفارشی کردن لیست اولویت خود در تنظیمات فقط اولویت کلیک کنید.
همچنین میتوانید انتخاب کنید وقتی «Focus assist» به پایان میرسد، اعلان دریافت کنید تا متوجه شوید چه اعلانهایی را ندیدهاید. فقط Show me a summary of آنچه را که هنگام روشن بودن فوکوس را انتخاب کنید.
نحوه راه اندازی FOCUS ASSIST در ویندوز 11 به Start > Settings > System > Focus help بروید.
برای دیدن و شنیدن اعلانهای کمتر، فقط اولویت یا فقط هشدارها را انتخاب کنید.
با انتخاب گزینه Priority only > Customize priority list و سپس تغییر گزینه ها بر اساس نیاز خود، انتخاب کنید که کدام اعلان ها مجاز هستند.