به زبان ساده، تحقیقات UX رشتهای است که تجربه کاربر یک محصول یا خدمات را با بررسی و مشاهده نحوه تعامل کاربران با آن مورد مطالعه قرار میدهد. هدف، تعریف مشکلات و یافتن راه حل هایی است که بتوان از آنها برای بهبود محصول استفاده کرد.
تحقیقات UX بسیار دور از یک حرفه جدید است، اما تنها در 10 سال گذشته یا بیشتر به جریان اصلی تبدیل شده است. اصطلاح تجربه کاربری احتمالاً به دهه 1990 و اسطوره UX، دان نورمن، برمی گردد که در اپل به عنوان معمار تجربه کاربری کار می کرد (بله، این همان نورمن است که در گروه بزرگ نیلسن نورمن که او با همکاری جاکوب نیلسن تأسیس کرد).
در مراحل اولیه توسعه محصول، هدف از تحقیقات UX این است که بفهمیم آیا به ایده شما علاقه ای وجود دارد یا خیر. بسیار آسان است که در مورد آنچه که مردم دوست دارند یا به چه چیزی نیاز دارند، حدس بزنیم. اگر به خوبی انجام شود، تحقیقات UX این قدرت را دارد که از شگفتیهای بدی که میتواند یک استارتآپ یا محصول جدید را خراب کند، جلوگیری کند.
هنگامی که نیاز محصول تأیید شد، مزایای زیادی برای تبدیل کردن تحقیقات UX به یک عادت مداوم وجود دارد. برای بررسی و آزمایش ویژگیهای جدید قبل از انتشار و همچنین برای آزمایش و بهبود محصولات موجود استفاده میشود.
تمرکز یک محقق UX بر بهبود تجربه کاربر است، اما به خوبی مستند شده است که UX بهتر می تواند تبدیل ها را افزایش دهد. بنابراین از منظر تجاری نیز منطقی است. با این حال، تحقیقات UX از پذیرش جهانی فاصله زیادی دارد.
یک محقق UX تلاش می کند تا نیازها و نکات دردناک کاربران را درک کند. بر اساس دادهها و بینشهای تحقیقاتی، آنها میتوانند بهبودهایی را در تجربه کاربر پیشنهاد دهند. محققان UX زمان زیادی را صرف تنظیم مصاحبه های کاربر، نظرسنجی ها و تست های قابلیت استفاده می کنند. آنها از نزدیک با مشتریان، طراحان و سایر ذینفعان کار می کنند و با کاربران و شرکت کنندگان در آزمون تماس مستقیم دارند. همانطور که می توانید بگویید، این یک شغل بسیار اجتماعی است که در آن با مردم تعامل زیادی دارید.
در اینجا نمونه هایی از وظایفی است که ممکن است به عنوان یک محقق UX با آنها درگیر باشید:
مرتب سازی
مرتب سازی کارت برای چیدمان عناصر روی صفحه به منطقی ترین و شهودی ترین روش استفاده می شود. به طور خلاصه، شما یک دسته کارت با دسته ها یا موضوعات مختلف ایجاد می کنید. از شرکتکنندگان بخواهید که کارتها را در گروههایی بچینند و آنها را به گونهای که برایشان منطقی است برچسبگذاری کنند.
تحقیق در مورد رقبا
چه در حال کار بر روی یک محصول جدید یا تاسیس شده باشید، بررسی رقابت بسیار مفید است. نه برای کپی کردن کاری که آنها انجام میدهند، بلکه تصمیم بگیرید که چگونه خود را از آنها متمایز کنید. چه کاری را خوب انجام می دهند؟ چه چیزی کم دارند؟ مزیت رقابتی شما چیست؟
تست قابلیت استفاده
تست قابلیت استفاده به این معنی است که شرکت کنندگان را در حین حرکت در یک رابط یا جریان کاربر مشاهده می کنید. معمولاً از آنها میخواهیم تا در مورد کار صحبت کنند و در مورد هر چیزی که عجیب یا دشوار یا نامشخص میدانند نظر دهند.
مصاحبه با کاربران و ذینفعان
آیا راهی بهتر از اینکه بنشینید و با آنها صحبت کنید، برای درک نظر و احساس مردم در مورد یک محصول وجود دارد؟ احتمالاً نه، تا زمانی که ما از تمام مشکلات آگاه باشیم: مردم مردم هستند، و در موقعیت مصاحبه تمایل داریم آنچه را *فکر می کنیم* انجام دهیم، نه آنچه را که در نهایت انجام می دهیم، آشکار کنیم. همچنین اجتناب از سوالات پیشرو بسیار مهم است، که گفتن آن آسان تر از انجام دادن است.
علاوه بر چت با کاربران، صحبت کردن با سایر ذینفعان می تواند واقعاً روشنگر باشد. بخش خدمات مشتری معمولا معدن طلایی برای شناسایی مشکلاتی است که کاربران تجربه می کنند.
اگر با افراد در گروههای [@کوچک@] مصاحبه میکنید، اغلب به آن گروه تمرکز میگویند.
نظرسنجی ها
نظرسنجی ها معمولاً یک روش تحقیق کمی در نظر گرفته می شوند و می توانند برای جمع آوری داده ها عالی باشند. اما شما همچنین می توانید سوالات باز را برای یک مطالعه کیفی بگنجانید.
تست A/B
با تست های A/B می توانید از دو نسخه از یک صفحه نمایش برای مجموعه های مختلف کاربران استفاده کنید. سپس به راحتی می توان دید که کدام نسخه بهتر از نسخه دیگر تبدیل می شود. برای آزمایش CTA عالی است—فقط به یاد داشته باشید که تست A/B هرگز به شما نمی گوید که کاربران هنگام انتخاب یک دکمه بر روی دکمه دیگر چه احساسی داشتند.
شخصیت ها
پرسوناها برای ارائه تصویری از مخاطبان هدف شما ایجاد می شوند. آنها اغلب شامل جزئیاتی مانند نام ساخته شده، تصویر، سن، درآمد، تحصیلات، حرفه، سرگرمی ها، نقاط دردناک، چالش ها و اهداف هستند. ایده این است که شرح مفصل به شما کمک می کند هنگام نوشتن کپی لحن مناسبی داشته باشید.
خوب است بدانید که پرسوناها اخیراً عملکرد بدی داشته اند. حتی برخی از مردم فکر می کنند که می توانند آسیب بیشتری نسبت به سود داشته باشند. این خطر وجود دارد که آنها به جای گفتن چیزهای مفید در مورد افرادی که واقعاً از محصول شما استفاده می کنند، کلیشه های ثابت را در مورد مشتریان ایده آل شما تقویت کنند.
در پایان، نکته مهم ایجاد همدلی عمیق با کاربران است!
استخراج مکالمه
ایده پشت مکالمه کاوی این است که انجمن های عمومی، گروه های رسانه های اجتماعی و بررسی های آنلاین را اسکن کنید تا بفهمید مردم چگونه در مورد محصول یا محصولات مشابه شما صحبت می کنند. همچنین می توانید کلمات و عباراتی را که در مصاحبه های کاربر استفاده می شود یادداشت کنید.
با توجه کردن و استفاده مجدد عاقلانه از واژگانی که آنها استفاده می کنند، می توانیم کپی ایجاد کنیم که احتمال بیشتری دارد با آنها طنین انداز شود.
با این حال، این فقط یافتن تک لاینرهای خوب نیست. همچنین روشی عالی برای درک نحوه ارتباط کاربران به صورت نوشتاری (لحن، سطح رسمیت، استفاده از ایموجی ها و غیره) به علاوه نقاط دردناک و اهداف خاص آنها. به این ترتیب، مکالمه کاوی می تواند استراتژی محتوای ما را جهت دهد.
تست های کلوز و بررسی خوانایی
تست های کلوز و بررسی خوانایی دو روش برای ارزیابی نحوه خواندن مطلب شما توسط افراد است.
آنها کاملاً متفاوت هستند: امتیاز خوانایی متن مواردی مانند ساختار (مثلاً اگر بیش از حد از صدای غیرفعال استفاده می کنید) و انتخاب کلمه (برجسته کردن کلمات دشواری که جایگزین ساده تری دارند) را نشان می دهد. ابزارهای بسیار خوبی وجود دارند که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.
از طرف دیگر یک تست کلوز بررسی می کند که آیا کپی شما قابل درک است یا خیر. به عبارت دیگر، به شما می گوید که آیا مردم به راحتی می توانند معنای کلمات شما را درک کنند.
به شرکت کنندگان آزمون متنی نشان داده می شود که در آن برخی از کلمات حذف شده اند و از آنها خواسته می شود که جاهای خالی را پر کنند.
گروه نیلسن نورمن توصیه می کند که هر ششمین کلمه متن را حذف کنید. اگر شرکت کنندگان به طور متوسط 60٪ یا بیشتر کلمات درست را حدس بزنند، می توانید فرض کنید که متن به طور منطقی قابل درک است.