SEO مخفف " Search Engine Optimization" است. به عبارت ساده، به معنای فرآیند بهبود سایت شما برای افزایش دید آن است، زمانی که مردم محصولات یا خدمات مرتبط با کسب و کار شما را در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو جستجو می کنند. هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر و در ابتدا دیده شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که توجه شما را به خود جلب کنید و مشتریان احتمالی را به سمت کسب و کار خود جذب کنید.
موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از ربات ها برای یافتنن صفحات در وب، رفتن از سایتی به سایت دیگر، جمع آوری اطلاعات مربوط به آن صفحات و قرار دادن آنها در فهرست استفاده می کنند. فهرست را مانند یک کتابخانه غول پیکر در نظر بگیرید که در آن یک کتابدار می تواند یک کتاب (یا یک صفحه وب) برای کمک به شما پیدا کند که دقیقاً همان چیزی را که در آن زمان به دنبال آن هستید پیدا کنید.
چیزی که بیشتر راهنماهای سئو به شما نمی گویند این است که موتورهای جستجو در واقع تفاوت چندانی با افراد ندارند. همانطور که شما به دنبال کتابها در کتابخانه میگردید، محتوای آنها را میخوانید و کیفیت آنها را قضاوت میکنید، موتورهای جستجو نیز همین کار را میکنند. فقط این فرآیند بسیار سریعتر و روشمندتر است.
موتورهای جستجو محتوای اصلی، معتبر، خوب و جذاب را دوست دارند. و آنها دوستدار وبسایتهایی هستند که بارگیری سریع، ساده و سازگار با موبایل دارند. وبسایتهایی که عناوین صفحه، آدرسهای اینترنتی و پیوندهای واضحی دارند نیز جستجوگرند. وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا سایت و محتوای آن برای مشتریان بالقوه شما ارزشمند باشد. پس از آن فقط به چند ترفند کوچک نیاز دارید تا محتوای شما قابل کشف باشد.
کلمات کلیدی کلمات یا عباراتی هستند که افراد زمانی که به دنبال چیزی هستند در کادرهای جستجو تایپ می کنند. گوگل به دنبال کلمات کلیدی در وب سایت شما می گردد و از آنها برای تصمیم گیری در مورد ارتباط محتوای شما با یک عبارت جستجوی خاص استفاده می کند. این بدان معناست که شما باید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که با محصول یا خدمات شما همخوانی داشته باشد و از آنها در سراسر سایت خود استفاده کنید. برای شناسایی کلمات کلیدی خود، در نظر بگیرید که کسب و کار شما چه چیزی ارائه می دهد و چه چیزی آن را منحصر به فرد می کند. از آنجایی که بسیاری از کسبوکارهای دیگر احتمالاً همان مشاغل را به اشتراک خواهند گذاشت، تا جایی که ممکن است کسبوکار خود را در جایگاهی خاص نگه دارید. ترفند یافتن کلمات کلیدی با رقابت کم و حجم جستجوی بالا است. ابزارهای رایگان مانند Google Keyword Planner پیشنهادهایی برای کلمات کلیدی جایگزین را به شما نشان می دهد. هنگامی که کلمات کلیدی خود را به دست آوردید، آنها را در سایت خود در توضیحات محصول، وبلاگ ها، URL ها و عنوان صفحات ادغام کنید. مطمئن شوید که فقط در جایی که منطقی است از آنها استفاده کنید. اگر صفحات خود را با کلمات کلیدی نامربوط پر کنید که جریان را مختل می کند، موتور های جستجو متوجه آن می شوند و رتبه شما را کاهش می دهند.
موتورهای جستجو می توانند به سرعت محتوایی را که برای آنها یا برای انسان نوشته شده است تشخیص دهند . به عنوان مثال، اگر از کلمات کلیدی خود بیش از حد استفاده کنید به طوری که به خوانایی لطمه وارد کند، محتوای سایت های دیگر را کپی کنید، یا مقاله هایی با تحقیق ضعیف و فاقد اعتبار داشته باشید، گوگل متوجه خواهد شد. در عوض، موتورهای جستجو، مانند انسان ها، محتوای منحصر به فرد، معتبر و متقاعد کننده را دوست دارند. در جایی که می توانید، به سایر رسانه های معتبر پیوند دهید، از منابع با کیفیت بالا استفاده کنید و به محتوای دیگر در سایت خود پیوند دهید.
نه انسان ها و نه موتورهای جستجو وب سایت های کند را دوست ندارند. در واقع، یک چهارم بازدیدکنندگان اگر سایتی بیش از چهار ثانیه طول بکشد، آن را رها می کنند. اگر فکر میکنید هر یک از صفحات شما کند کار میکند، URL را در PageSpeed Insights رها کنید تا یک تجزیه و تحلیل سریع انجام دهید و مناطقی را برای بهبود شناسایی کنید. راه های آسان زیادی برای افزایش سرعت صفحات شما وجود دارد. به عنوان مثال، اندازه تصاویر را کاهش دهید و تعداد افزونه هایی را که استفاده می کنید به حداقل برسانید.
با توجه به اینکه تقریباً نیمی از جستجوها بر روی دستگاه های تلفن همراه انجام می شود، بهینه سازی وب سایت شما به گونه ای که به خوبی کار کند و در دستگاه های تلفن همراه عالی به نظر برسد، دیگر یک چیز خوب نیست، بلکه یک امر ضروری است. و این موضوع را موتورهای جستجو در رتبه بندی خود نیز در نظر می گیرند. در واقع، گوگل میگوید سایتهای سازگار با موبایل در نتایج جستجوی بالاتری نشان داده میشوند.
موتورهای جستجو هنگام تعیین اعتبار شما فقط به وب سایت شما نگاه نمی کنند. آنها همچنین حضور گسترده تر شما را در اینترنت بررسی می کنند. به عنوان مثال، اینکه آیا سایر رسانههای معتبر به شما پیوند میدهند یا خیر، آیا شما نقدهای خوبی دارید و اشارههای زیادی دارید، و اینکه آیا مردم با کسب و کار شما در رسانههای اجتماعی درگیر هستند یا خیر، دریافت نظرات عالی و افزایش حضور شما در رسانه های اجتماعی می تواند بسیار ارزشمند باشد. فهرست شدن در فهرست های مربوطه نیز می تواند واقعا مفید باشد. به عنوان مثال، Angie's List برای مشاغل خانگی و، Manta و Trustpilot برای فهرست های کلی تر مشاغل کوچک. همچنین فهرست کسب و کار Google خود را ارائه کنید. این یک ابزار رایگان است که به شما امکان میدهد حضور خود را در سراسر Google، از جمله در جستجو و Maps، مدیریت کنید و پیدا کردن کسبوکار شما را برای مشتریان در نتایج جستجوی محلی آسانتر میکند.
ایجاد مداوم محتوای عالی به این معنی است که بدانید بازدیدکنندگان شما چه نوع محتوایی را دوست دارند و چگونه این محتوا در طول زمان تغییر می کند. ابزارهایی مانند Google Search Console برای این کار بسیار عالی هستند و به شما نشان میدهند که چه تعداد بازدیدکننده به سایت شما میآیند، چه مدت زمانی را در هر صفحه صرف میکنند، از کجا هستند، دستگاههایی که استفاده میکنند و چگونه کلیک میکنند. از صفحه ای به صفحه دیگر می توانید از این داده ها برای اصلاح محتوای خود استفاده کنید تا همیشه بهترین ارزش را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهید.
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) در مورد ارائه نتایج جستجوی مرتبط به کاربران بر اساس جستجوهای آنلاین آنها است. مرتبط ترین صفحات مرتبط با آن عبارت جستجو در صفحه نتایج موتور جستجو رتبه بالاتری خواهند داشت. متخصصان بازاریابی دیجیتال اهمیت سئو و نیاز به اجرای یک استراتژی مناسب را درک می کنند.