گوگل اخیراً اعلام کرد که در ژوئن 2023 یونیورسال آنالیتیکس غروب می کند. این بدان معناست که اگر برای تغییر به Google Analytics 4 صبر کرده اید، زمان شما تقریباً به پایان رسیده است.
تغییر همیشه سخت است، اما این تغییر چیز خوبی خواهد بود. برای شروع، داده های زیادی را ارائه می دهد و قابل تنظیم تر است - به این معنی که می توانید آنچه را که برای شما مهم است، نه فقط آنچه را که گوگل فکر می کند ممکن است برای شما مهم باشد، پیگیری کنید.
این راهنما در دو بخش همه چیزهایی را که برای تغییر نیاز دارید، از جمله کارهایی که میتوانید با Google Analytics 4 انجام دهید، نحوه انجام سوئیچ، و نحوه شروع با پلتفرم جدید را راهنمایی میکند. عملکردهای گزارش جدید، ویژگی های پیشرفته و بینش های پیش بینی کننده، این نسل جدید GA را قدرتمندتر از همیشه کرده است.برای مطالعه ادامه این مطلب کاربردی به بخش دوم مراجعه نمایید.
Google Analytics 4 جدیدترین نسخه Google Analytics است. این یک نسل کاملاً جدید از تجزیه و تحلیل وب است که به بازاریابان اجازه می دهد تا به طور مؤثر معیارهای مهم استفاده از مشتری را تجزیه و تحلیل کنند، نه فقط ترافیک را ردیابی کنند.
Google Analytics 4 کل مسیر مشتری را در چندین پلتفرم ردیابی می کند و از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می کند تا بینش دقیق تری در مورد نحوه تعامل کاربران با وب سایت و برنامه شما ارائه دهد.
GA4 همچنین بر حفظ حریم خصوصی مشتری متمرکز است. این در مواجهه با برخی از آخرین قوانین حفظ حریم خصوصی، مانند GDPR و CCPA است. با ردیابی حریم خصوصی، اندازهگیری دادههای متقابل کانالی، و تجزیه و تحلیل پیشبینی مبتنی بر هوش مصنوعی، GA4 ابزاری پیشرفته است که بینشهای بینظیری را ارائه میدهد.
واضحترین تفاوت بین Google Analytics 4 و Universal Analytics این است که GA4 به شما امکان میدهد از فعالیتهایی که در وبسایتها و برنامهها رخ میدهد گزارش دهید. تعدادی تفاوت دیگر نیز وجود دارد، از جمله:
Google Analytics 4 دارای داشبورد جدیدی است
اولین تغییری که احتمالاً متوجه آن خواهید شد داشبورد کاملاً جدید است. سادهتر است و بسیاری از گزارشهایی که به آنها عادت داشتید از بین رفته یا منتقل شدهاند. نوار پیمایش سمت راست شامل دکمههایی برای خانه، گزارشها، کاوش، تبلیغات، پیکربندی و کتابخانه (home, reports, explore, advertising, configure, and library) است.
در پایین، زیر Insights، بینشهای پیشبینیکننده بر اساس هوش مصنوعی Google را مشاهده خواهید کرد.
همه اندازه گیری ها در GA4 رویداد هستند
با Universal Analytics، بازدید از صفحه مهمترین معیار بود. با Google Analytics 4، همه اندازهگیریها رویداد هستند. به جای دیدن داده های کلی، اکنون می توانید درک کامل تری از نحوه تعامل کاربران با برنامه و وب سایت خود به دست آورید. همچنان میتوانید گزارشهای سطح جلسه را مشاهده کنید، اما توانایی تجزیه آن از طریق تعامل به معنای گزارشها و بینشهای عمیقتر است.
GA4 همچنین دارای مجموعه ای از معیارهای جدید است. این موارد شامل معیارهای تعامل مانند:
همچنین تعدادی از ابعاد دیگر، از جمله اسناد، جمعیت شناسی، رویدادها و غیره را ردیابی می کند.
این یک تغییر بزرگ است، اما در واقع ردیابی مشتریان را در طول سفر آسانتر میکند. GA در ابتدا فرض میکرد که بازدید از صفحه مهمترین معیار است - این دیگر درست نیست. ممکن است پارامترهای جدید منحنی یادگیری داشته باشند، اما شما به داده های بیشتری دسترسی خواهید داشت.
با گوگل آنالیتیکس 4 به بینش های پیش بینی کننده دسترسی پیدا کنید
در حالی که نگاه کردن به رفتارهای گذشته برای درک مخاطب مفید است، اما به شما در تصمیم گیری فعالانه کمک نمی کند. با معیارهای پیشبینی قدرتمند GA4، میتوانید تصمیمات مبتنی بر داده را در مقیاس بزرگ بگیرید.
برای اکثر کسب و کارها، تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده می تواند به طور قابل توجهی بر کمپین های هدف گیری مجدد تأثیر بگذارد. معیارهای هوش مصنوعی عبارتند از:
با معیارهای بالا، می توانید بر اساس رفتارهای پیش بینی شده مخاطبان ایجاد کنید. به عنوان مثال، کاربرانی که احتمالاً در 7 روز آینده خرید می کنند یا کاربرانی که احتمالاً بیش از 500 دلار در یک خرید خرج می کنند.
سپس می توان این مخاطبان را با استفاده از کمپین های تبلیغاتی گوگل یا حتی در رسانه های اجتماعی هدف قرار داد.
این معیارها همچنین می توانند عملکرد وب سایت را بهبود بخشند. می توانید بر اساس رفتارها و نیازهای مخاطبان مختلف، داده های سفارشی ایجاد کنید. با جمعآوری دادههای بیشتر، پیشنهادها همچنان بهبود خواهند یافت.
GA4 به بازاریابان کنترل بیشتری می دهد
GA4 به شما امکان میدهد داشبورد را سفارشی کنید و به شما امکان میدهد گزارشهایی را ببینید که بیشترین اهمیت را برای کسب و کار شما دارند. حتی در ارتباط با Google Data Studio به خوبی کار میکند تا بتوانید تجسمهای سفارشی دادههای جمعآوریشده را ایجاد کنید.
همچنین می توانید بخش های سفارشی را بر اساس رویدادها ایجاد کنید که اساساً زیر مجموعه ای از رویدادهایی هستند که در وب سایت یا برنامه شما رخ داده اند. این به شما امکان می دهد تا تعاملات مشتری را با دقت بیشتری پیگیری کنید.
به عنوان مثال، میتوانید در تمام رویدادهای تبدیلی که در یک مکان خاص رخ دادهاند، بخشهایی ایجاد کنید. این قابلیت ها این امکان را فراهم می کند که دید دقیق تری از کاربران و رفتارهای آنها داشته باشید.
ردیابی کراس پلتفرم
وقتی کاربران در بیش از یک پلتفرم فعال هستند چه اتفاقی میافتد؟ با گوگل آنالیتیکس قدیمی، ردیابی کاربران در سراسر پلتفرم ها تقریبا غیرممکن بود. Google Analytics 4 جدید داده های وب و برنامه را در یک ویژگی ردیابی می کند (از این رو نام بتای Google Analytics App+Web).
ردیابی بین پلتفرمی شما را قادر می سازد تا راه کامل مشتری از جمله جذب، تعامل، کسب درآمد و حفظ را مشاهده کنید. میتوانید از GA4 برای ردیابی تجربه کاربر از ابتدا تا انتها و از پلتفرمی به پلتفرم دیگر استفاده کنید.
این کار از طریق شناسه های کاربری منحصر به فرد اختصاص داده شده در هنگام ورود به برنامه یا وب سایت انجام می شود.
با اسکریپت gtag.js مناسب، شناسه کاربری برای هر جلسه ورود به سیستم از وب سایت یا برنامه به Google Analytics ارسال می شود. شناسه به ویژگی GA4 گزارش میشود و تمامی معیارهای کاربر ثبت میشود. هنگامی که کاربر مجدداً در یک پلتفرم جایگزین وارد می شود، گزارش ها داده های کاربر را به شناسه منحصر به فرد او متصل می کنند و از جایی که متوقف شده است ادامه می دهند.
این اطلاعات فوقالعاده مفیدی برای هر بازاریاب است، زیرا به شما امکان میدهد تا تجربه کاربران خود را در بین پلتفرمها بهتر درک کنید. همچنین میتوان از دادهها برای برونیابی اطلاعات برای جمعیتشناسی عمومی و ساخت مدلهای دقیقتر مشتری استفاده کرد.
برای مطالعه ادامه این مطلب بسیار مفید به بخش بعدی مراجعه نمایید.