فنآوریهای جدید، مانند یادگیری ماشین/هوش مصنوعی (AI)، تجزیه و تحلیل رفتاری پیشبینیکننده، و بازاریابی مبتنی بر داده، حدسزنی و عادت را از تصمیمگیریهای مالی دور میکنند. برنامههای «یادگیری» نه تنها عادات کاربران را یاد میگیرند، بلکه کاربران را در یادگیری ها مشارکت میدهند تا تصمیمات خود در هزینه کردن و صرفهجویی خودکار، ناخودآگاه آنها را بهتر کنند.
فینتک همچنین یک آداپتور مشتاق فناوری خدمات مشتری خودکار است که از چتباتها و رابطهای هوش مصنوعی برای کمک به مشتریان در انجام وظایف اساسی و کاهش هزینههای کارکنان استفاده میکند. فینتک همچنین برای مبارزه با کلاهبرداری با استفاده از اطلاعات مربوط به سابقه پرداخت برای پرچمگذاری تراکنشهایی که خارج از هنجار هستند، مورد استفاده قرار میگیرد.
از اواسط دهه 2010، فینتک رشد کرد و استارتآپها میلیاردها سرمایه سرمایهگذاری ریسکپذیر دریافت کردند (که برخی از آنها تبدیل شدهاند) و شرکتهای مالی فعلی یا سرمایهگذاریهای جدیدی را ربودند یا پیشنهادهای فینتک خود را ایجاد کردند.
آمریکای شمالی همچنان اکثر استارت آپ های فین تک را تولید می کند، آسیا در رتبه دوم نسبتا نزدیک و پس از آن اروپا قرار دارد. برخی از فعالترین حوزههای نوآوری فینتک شامل حوزههای زیر میشوند یا حول محورهای دیگر میچرخند:
ارزهای دیجیتال (بیت کوین، اتریوم و غیره)، توکنهای دیجیتال (مانند توکنهای غیرقابل تعویض یا NFT) و پول نقد دیجیتال. اینها اغلب به فناوری بلاک چین متکی هستند که یک فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) است که سوابق را در شبکه ای از رایانه ها نگهداری می کند اما دفتر کل مرکزی ندارد. بلاک چین همچنین به قراردادهای هوشمند اجازه می دهد که از کد برای اجرای خودکار قراردادها بین طرف هایی مانند خریداران و فروشندگان استفاده می کنند.
بانکداری باز، مفهومی است که پیشنهاد میکند همه افراد باید به دادههای بانکی برای ساخت برنامههایی دسترسی داشته باشند که شبکهای از موسسات مالی و ارائهدهندگان شخص ثالث ایجاد میکنند. به عنوان مثال ابزار مدیریت پول همه کاره Mint است.
Insurtech که به دنبال استفاده از فناوری برای ساده سازی و ساده سازی صنعت بیمه است.
Regtech، که به دنبال کمک به شرکتهای خدمات مالی برای رعایت قوانین انطباق با صنعت است، بهویژه آنهایی که پروتکلهای ضد پولشویی و مشتری خود را بشناسید که با کلاهبرداری مبارزه میکنند.
مشاوران Robo، مانند Betterment، از الگوریتمهایی برای خودکارسازی مشاوره سرمایهگذاری برای کاهش هزینه و افزایش دسترسی استفاده میکنند. این یکی از رایج ترین حوزه هایی است که فین تک در آن شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
خدمات بدون بانک/تحت بانکی که به دنبال خدمات رسانی به افراد محروم یا کم درآمدی است که توسط بانکهای سنتی یا شرکتهای اصلی خدمات مالی نادیده گرفته میشوند یا کمتر از آنها استفاده میکنند. این برنامهها دربرگیری مالی را ترویج میکنند.
امنیت سایبری. با توجه به گسترش جرایم سایبری و ذخیره سازی غیرمتمرکز داده ها، امنیت سایبری و فین تک در هم تنیده شده اند.
چت ربات های هوش مصنوعی که در سال 2022 به محبوبیت رسیدند، نمونه دیگری از حضور رو به رشد فین تک در استفاده روزمره هستند.
چهار دسته کلی از کاربران برای فین تک وجود دارد:
گرایش به سمت بانکداری تلفن همراه، افزایش اطلاعات، دادهها، تجزیه و تحلیل دقیقتر و غیرمتمرکز کردن دسترسی، فرصتهایی را برای هر چهار گروه ایجاد میکند تا به روشهای بیسابقهای تعامل داشته باشند.