گردشگری جهانی در حال حاضر به طور کلی به عنوان یکی از بزرگترین صنایع در جهان و یکی از مهم ترین منابع اشتغال و تولید ناخالص داخلی (GDP) شناخته می شود. گردشگری به ویژه برای اقتصاد کشورهای در حال توسعه، جایی که بیشتر مشاغل گردشگری در این بخش ایجاد می شود، سود می برد.
1- شبکه ای از تکنیک ها، نظریه ها و مطالعاتی است که جهت توسعه صنایع گردشگری در اقتصادها یا کشورهای فقیر انجام می شود.
2. فرآیند ایجاد اشکال و نوع جدید همراه با تعداد روزافزون گردشگران.
3. استراتژی های توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای رفع نیازهای گردشگران و ساکنان.
4. برنامه ریزی و اجرای استراتژی ها با هدف توسعه بخش گردشگری.
5. مجموعه ای از استراتژی ها و برنامه هایی که هدف آنها افزایش، توسعه و/یا ترویج گردشگری در یک مقصد است.
6. توسعه گردشگری فرآیند ایجاد و حفظ صنعت گردشگری در یک مکان خاص است. در اساسی ترین سطح، توسعه گردشگری را می توان به عنوان فرآیند توسعه استراتژی ها و برنامه هایی برای افزایش/توسعه/تشویق گردشگری در یک مقصد خاص تعریف کرد.
7. برنامه ریزی و اجرای استراتژی ها با هدف توسعه بخش گردشگری.
صنعت سفر و گردشگری برای اقتصاد جهانی حیاتی است. این صنعت ارتجاعی یک مولد پیشرو شغل است و تمایل دارد از رشد سایر صنایع بزرگ از جمله تولید، خدمات مالی و خرده فروشی پیشی بگیرد.
گردشگری یک صنعت جهانی پیچیده خدمات محور است که به طور مداوم در حال تحول است و مهارت ها و دانش مورد نیاز برای راه اندازی یک تجارت گردشگری با موفقیت آن مرتبط است.
جریان مردم در داخل و اطراف یک مقصد، فرصت مهمی برای افزایش توانایی گردشگری برای ایجاد تأثیر اقتصادی قابل توجه، به ویژه در مقاصد روستایی و دورافتاده است.
گردشگری به سرعت در حال رشد است. پس از فراتر رفتن از 1 میلیارد بازدیدکننده بین المللی در سال 2012، انتظار داریم تا سال 2030 به 1.8 میلیارد نفر برسد. گردشگری سریعتر از اقتصاد جهانی رشد می کند.
رشد به خودی خود کافی نیست. مقاصد و ذینفعان آنها مسئول اطمینان از مدیریت خوب رشد هستند. که منافع به حداکثر می رسد. و هر گونه اثرات منفی خارجی به حداقل برسد. این امر مستلزم یک فرآیند مستمر برنامه ریزی و مدیریت است که تکامل می یابد و می تواند در طول زمان اندازه گیری شود.
توانایی نشان دادن اینکه چگونه بخش گردشگری به اهداف دوگانه گروه بانک یعنی حذف فقر شدید و ترویج رفاه مشترک کمک می کند، برای همه ذینفعان ضروری است. این برای دولتهای ملی، آژانسهای دولتی زیرملی، کسبوکارها (چه شرکتهای چندملیتی و چه SME)، بانکهای توسعه چندجانبه، سازمانهای غیردولتی، دانشگاهیان و اتاقهای فکر مرتبط است. علاوه بر این، برای کمک به برنامه ریزی و توسعه آینده، دسترسی به بودجه و درخواست برای آن، و نشان دادن پیشرفت به مؤسسات در همه سطوح، حیاتی است.
با وجود گستردگی و عمق زیاد اطلاعات تاثیر موجود، نگرانیهای جدی در مورد دقت، پیچیدگی، شکافها، مقایسهپذیری و پایداری انواع تحلیلهای ضربهای که انجام شدهاند، وجود دارد.
برخی از حوزه های کلیدی برای پیگیری فوری و تجزیه و تحلیل بیشتر نیز شناسایی شدند. عبارتند از:
-کاوش در تئوری تغییر با بررسی دقیقتر این گزاره که وقتی رشد گردشگری اتفاق میافتد، کسانی که در فقر شدید زندگی میکنند سود میبرند و با کاوش عمیقتر در مورد معنای واقعی رشد گردشگری برای فقرا، بهویژه از نظر اشتغال.
-ارزیابی ارزش تاثیر انواع مختلف گردشگری.
-ارزیابی و توسعه نقش فناوری برای جمع آوری داده ها، اندازه گیری تاثیر و ارتباطات.
-ارزیابی استفاده از آموزش برای برقراری ارتباط بهتر - از جمله ارزیابی آنچه امتحان شده است و چه چیزی موثر بوده و در نظر گرفتن اینکه چگونه می توان آن را افزایش داد.
-تحلیل ضرورت و عملی بودن بهبود همکاری بین بازیگران مختلف و ارزیابی همسویی چارچوب ها به همراه پیشنهادهایی برای همسویی بیشتر.
-توسعه ایدهها و پیشنهادها برای اشتراکگذاری و تجمیع دادههای تاثیرگذار بیشتر.
-توسعه ایدهها و پیشنهادها برای مشارکت بیشتر شرکتهای کوچک و متوسط.