نیاز سنجی برای راه اندازی استارتاپ

2021-11-15T10:39:00Z موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ زمان مطالعه 3 دقیقهدرجه کیفی A

نیاز سنجی برای راه اندازی استارتاپ

چگونگی نیاز سنجی برای راه اندازی استارتاپ

راه اندازی هر کسب و کاری به خصوص استارت آپ های نوین که بر پایه شبکه های اینترنتی و در بستر دیجیتال شکل می گیرند؛ پیش از یورش به هر اقدام شتاب زده به نیازسنجی نیازمند است.

بسیار مهم است که از خلق ایده اولیه تا پوشش نقاط ضعف کسب و کارمان را با توجه به نیازسنجی و داده های آماری کیفی و کمی آن، پوشش دهیم، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید تا شما را با متد های مختلف نیاز سنجی بیش از گذشته آشنا کنیم.

نیاز سنجی برای راه اندازی استارتاپ چیست؟

در اصطلاح، یه مجموعه ای از اعمال و فرایند هایی که به منظور درک و فهمیدن نیاز های قشر خاصی از جامعه انجام می گیرد، نیازسنجی می گویند. اما به صورت ساده و در یک کلام نیازسنجی یعنی فهمیدن خواسته، این که مخاطب و مشتری هدف ما، از ما و کسب و کارمون چه چیزی می خواهد.

مزایای نیاز سنجی

  • از هزینه ها می کاهد
  • از ایجاد سردرگمی جلوگیری می کند
  • به پیشرفت کسب و کار سرعت می بخشد
  • جهت حرکت استارت آپ را تنظیم می کند
  • مدیران را در اداره کسب و کار، راهنمایی می کند

روش های نیاز سنجی

  • مشاهده
مشاهده

اولین، ساده ترین و بنیادی ترین روش نیاز سنجی برای راه اندازی استارتاپ مشاهده است، شما با مشاهده قشر هدف در جامعه و یافتن نیازها و مشکلاتی که با آن ها سر و کله می زنند، می توانید فرایند نیاز سنجی را به شکل کامل اجرا کنید.

  • پرسش

راه بعدی پرسیدن نیاز ها از افرادیست که در جامعه هدف شما قرار دارند، این پرسش ها می توانند به صورت شفاهی و کتبی، پرسیده شوند.

  • نظر سنجی

شما می توانید بدون هیچ گونه پرسش از افراد، به نیاز های آن ها پی ببرید

  • تکنیک فیشل باول

افراد درگیر در جامعه هدف گرد هم، جمع شده و به تبادل نظر پیرامون مشکلات و معضلات کسب و کارشان می پردازند

کاربردهای نیاز سنجی

  • خلق ایده نیاز سنجی برای راه اندازی استارتاپ
  • برطرف سازی مشکلات
  • گسترش کسب و کار

کاربرد نیازسنجی در خلق ایده

خلق ایده

هر کسب و کار برگرفته از یک ایده است، و این ایده نیز در جهت برطرف کردن نیاز های جامعه است، پس برای درک بهتر این موضوع ابتدا از مثال های ساده شروع کرده و به مثال های پیشرفته تر بهره می گیریم.

ایده اول-آرایشگاه- یک نفر با مشاهده جامعه در می یابد که انسان ها از رشد موهای سر و صورت خود و نامرتب بودن آن ها رنج می برند و خودشان به صورت ناشیانه و با هر ابزاری اقدام به کوتاه کردن آن می کنند، در واقع آن ها به فردی با مهارت که در زمان آن ها صرفه جویی کند و آن ها را از دردسر موهای بلند خلاص کند نیازمندند، پس جامعه به کسب و کاری نیازمند است که در جهت رفع این نیاز اقدام کند

ایده دوم-بازار اپلیکیشن های موبایل- با مشاهده افراد برنامه نویس و بازی سازان و نیاز سنجی به روش های مختلف به یکی از نیاز های آن ها که دیده شدن است، پی می برد در واقع برنامه سازان اعلام می کنند، که در ساخت برنامه مشکلی ندارند، اما مردم جامعه از آن چه که آن ها ساخته اند و توانایی های برنامه آن ها بی اطلاع اند، پس جامعه برنامه و بازی سازان به یک بازار که مخاطبان زیادی داشته باشند نیاز مند هستند.

نتیجه گیری

نیاز سنجی برای راه اندازی استارتاپ یکی از ارکان مهم در راه اندازی یک کسب و کار است؛ که بی توجهی به آن ضرر های بسیاری را با بار خواهد گذاشت. پس باید توجه به نیازسنجی را در اولویت کاری خود قرار دهید، تا به گسترش و پیشرفت استارت آپ خود سرعت بخشید.

مطالب مشابه

تفاوت کار در استارتاپ ها با کار در شرکت ها
تفاوت کار در استارتاپ ها با کار در شرکت ها
Alternate Text ماجراجو
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 3 دقیقه
مدیریت مشتریان ناراضی و روش های کسب رضایت مشتری
مدیریت مشتریان ناراضی و روش های کسب رضایت مشتری
Alternate Text phoenix
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 3 دقیقه
زندگی بهتر در پرتو خروج از شبکه های اجتماعی
زندگی بهتر در پرتو خروج از شبکه های اجتماعی
Alternate Text phoenix
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 2 دقیقه
عصر کارآفرینان: چند ایده برای راه اندازی یک کسب و کار موفق در دوره کرونا
عصر کارآفرینان: چند ایده برای راه اندازی یک کسب و کار موفق در دوره کرونا
Alternate Text ReZero
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 2 دقیقه