راه اندازی هر کسب و کاری به خصوص استارت آپ های نوین که بر پایه شبکه های اینترنتی و در بستر دیجیتال شکل می گیرند؛ پیش از یورش به هر اقدام شتاب زده به نیازسنجی نیازمند است.
بسیار مهم است که از خلق ایده اولیه تا پوشش نقاط ضعف کسب و کارمان را با توجه به نیازسنجی و داده های آماری کیفی و کمی آن، پوشش دهیم، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید تا شما را با متد های مختلف نیاز سنجی بیش از گذشته آشنا کنیم.
در اصطلاح، یه مجموعه ای از اعمال و فرایند هایی که به منظور درک و فهمیدن نیاز های قشر خاصی از جامعه انجام می گیرد، نیازسنجی می گویند. اما به صورت ساده و در یک کلام نیازسنجی یعنی فهمیدن خواسته، این که مخاطب و مشتری هدف ما، از ما و کسب و کارمون چه چیزی می خواهد.
اولین، ساده ترین و بنیادی ترین روش نیاز سنجی برای راه اندازی استارتاپ مشاهده است، شما با مشاهده قشر هدف در جامعه و یافتن نیازها و مشکلاتی که با آن ها سر و کله می زنند، می توانید فرایند نیاز سنجی را به شکل کامل اجرا کنید.
راه بعدی پرسیدن نیاز ها از افرادیست که در جامعه هدف شما قرار دارند، این پرسش ها می توانند به صورت شفاهی و کتبی، پرسیده شوند.
شما می توانید بدون هیچ گونه پرسش از افراد، به نیاز های آن ها پی ببرید
افراد درگیر در جامعه هدف گرد هم، جمع شده و به تبادل نظر پیرامون مشکلات و معضلات کسب و کارشان می پردازند
هر کسب و کار برگرفته از یک ایده است، و این ایده نیز در جهت برطرف کردن نیاز های جامعه است، پس برای درک بهتر این موضوع ابتدا از مثال های ساده شروع کرده و به مثال های پیشرفته تر بهره می گیریم.
ایده اول-آرایشگاه- یک نفر با مشاهده جامعه در می یابد که انسان ها از رشد موهای سر و صورت خود و نامرتب بودن آن ها رنج می برند و خودشان به صورت ناشیانه و با هر ابزاری اقدام به کوتاه کردن آن می کنند، در واقع آن ها به فردی با مهارت که در زمان آن ها صرفه جویی کند و آن ها را از دردسر موهای بلند خلاص کند نیازمندند، پس جامعه به کسب و کاری نیازمند است که در جهت رفع این نیاز اقدام کند
ایده دوم-بازار اپلیکیشن های موبایل- با مشاهده افراد برنامه نویس و بازی سازان و نیاز سنجی به روش های مختلف به یکی از نیاز های آن ها که دیده شدن است، پی می برد در واقع برنامه سازان اعلام می کنند، که در ساخت برنامه مشکلی ندارند، اما مردم جامعه از آن چه که آن ها ساخته اند و توانایی های برنامه آن ها بی اطلاع اند، پس جامعه برنامه و بازی سازان به یک بازار که مخاطبان زیادی داشته باشند نیاز مند هستند.
نتیجه گیری
نیاز سنجی برای راه اندازی استارتاپ یکی از ارکان مهم در راه اندازی یک کسب و کار است؛ که بی توجهی به آن ضرر های بسیاری را با بار خواهد گذاشت. پس باید توجه به نیازسنجی را در اولویت کاری خود قرار دهید، تا به گسترش و پیشرفت استارت آپ خود سرعت بخشید.