داروهای روانگردان چیست؟

2022-09-04T06:33:00Z موضوع پزشکی ورزشی تغذیه زمان مطالعه 4 دقیقهدرجه کیفی A

داروهای روانگردان چیست؟

داروهای روانگردان چیست؟

داروهای روانگردان که به عنوان داروهای توهم زا یا به سادگی توهم زا نیز شناخته می شوند، گروهی از مواد هستند که معمولاً به صورت تفریحی برای تغییر و تقویت ادراکات حسی، فرآیندهای فکری و سطوح انرژی و تسهیل تجربیات معنوی استفاده می شوند. آنها شامل مواد شیمیایی، مانند LSD، و گیاهان، مانند peyote.

چگونه از داروهای روانگردان استفاده می شود؟

داروهای روانگردان اغلب دود می شوند (و استنشاق می شوند)، خورده می شوند یا در چای دم می شوند. استفاده از مواد توهم‌زا در بسیاری از فرهنگ‌ها به قرن‌ها قبل برمی‌گردد، و برخی هنوز در مراسم مذهبی برای تجربه حالت‌های معنوی یا افزایش آگاهی استفاده می‌شوند.

در دهه 1960 از توهم زاها در روان درمانی استفاده می شد، اما این امر به دلایل عمدتاً سیاسی تا همین اواخر متوقف شد. تحقیقات روانشناختی از آن زمان استفاده از روانگردان ها را در درمان تجربی روانشناختی احیا کرده است.

داروهای روانگردان به آرامی در روانشناسی و روانپزشکی به عنوان راهی مناسب برای درمان اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و موارد دیگر ظاهر می شوند.

اگر به دنبال درمان علائم یک بیماری روانی هستید، حتماً با پزشک در مورد سایر گزینه‌های درمانی که ممکن است کمک کنند، مانند درمان، داروهای تجویز شده و مدیتیشن صحبت کنید.
 


انواع داروهای روانگردان

در ادامه برخی از رایج ترین مواد روانگردان بررسی شده اند.

اسید (LSD)

لیسرژیک اسید دی اتیل آمید (LSD) یک توهم زا است که از نظر شیمیایی ساخته شده است که از ارگوت، نوعی کپک رشد می کند که روی دانه چاودار رشد می کند. LSD که به سادگی به عنوان اسید نیز شناخته می شود، در دهه 1960 به طور گسترده استفاده می شد تا زمانی که غیرقانونی شد. استفاده از ال اس دی علیرغم اینکه یک ماده کنترل شده است، ادامه یافته است، اگرچه استفاده از آن مراحل محبوبیت کم و بیش را طی کرده است.

 

دی متیل تریپتامین (DMT)

دی متیل تریپتامین (DMT) یک روانگردان گیاهی طبیعی است که در پوست و مغز درختان خاصی از آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می شود. اثرات DMT بسیار کوتاهتر از سایر داروهای روانگردان است و معمولاً فقط یک ساعت طول می کشد.

 

مسکالین

مسکالین یک ماده روانگردان طبیعی است که در گونه های خاصی از کاکتوس ها یافت می شود که شناخته شده ترین آنها کاکتوس پیوت است. اثرات مسکالین، که شبیه به LSD است، به خوبی در متن کلاسیک روی مواد توهم زا، "درب ادراک" نوشته آلدوس هاکسلی ثبت شده است.

اگرچه پیوت یک داروی برنامه اول است، و بنابراین غیرقانونی است، فهرست کردن پیوت به عنوان یک ماده کنترل شده در مورد استفاده از پیوت در مراسم مذهبی با حسن نیت کلیسای بومی آمریکا اعمال نمی شود.

 

اولولیوکی

Ololiuqui یک روانگردان طبیعی است که در دانه های گل  یافت می شود که در آمریکای مرکزی و جنوبی رشد می کند. مانند مسکالین، ololiuqui دارای سابقه طولانی استفاده در مراسم معنوی در میان گروه‌های بومی است که در آن گیاه رشد می‌کند، اما برخلاف مسکالین، این ماده در ایالات متحده یک ماده کنترل‌شده نیست و باعث می‌شود برخی آن را یک "گیاه " رایگان در نظر بگیرند.

 

سیلوسایبین

قارچ جادویی حاوی نوعی توهم زا به نام سیلوسایبین است که در برخی از قارچ ها یافت می شود. انواع مختلفی از قارچ های توهم زا وجود دارد و وضعیت قانونی آنها تا حدودی مبهم است، زیرا می توان آنها را در حال رشد وحشی در بسیاری از نقاط جهان یافت.

منشاء طبیعی می تواند آنها را برای جوانانی که مشتاق آزمایش این "داروهای رایگان" هستند جذاب کند. اما قارچ ها با توجه به سمی بودن برخی از انواع آن خطرات بالایی دارند که حتی می تواند کشنده باشد.

 

خلسه

طبقه بندی اکستازی یا MDMA به عنوان روانگردان دشوارتر است زیرا اثرات توهم زا کمتر مشخص می شود و اثرات تقویت کننده خلق و خو و تحریک کننده بیشتر از برخی دیگر از روانگردان ها برای مصرف کننده قابل توجه است. با این حال، اکستازی می تواند توهم و هذیان را القا کند.

ممکن است سفر بدی با اکستازی داشته باشید، اگرچه این به اندازه سفرهای بد با LSD یا قارچ رایج نیست. اکستازی همچنین با افزایش خطرات مشکلات سلامتی ناشی از گرمای بیش از حد، کم آبی و مسمومیت با آب همراه است.

اثرات داروهای روانگردان

اثرات داروهای روانگردان بسته به فرد متفاوت است. عواملی مانند دوز، محیط و شخصیت در نحوه تأثیر داروهای روانگردان بر افراد نقش دارند.

اثرات داروهای روانگردان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درک تغییر یافته از زمان
  • مشکل در برقراری ارتباط واضح با دیگران
  • توهماتی مانند احساس احساسات، شنیدن صداها و/یا دیدن تصاویر غیر واقعی
  • افزایش آگاهی یا درک
  • افزایش انرژی
  • عدم توانایی در تفکر منطقی
  • تجربیات حسی ترکیبی (مثلاً دیدن صداها)
  • حالت تهوع
  • تجربیات معنوی
  • تجربیات حسی واضح


عوارض جانبی کوتاه مدت LSD، peyote و DMT ممکن است شامل افزایش ضربان قلب باشد. LSD و peyote همچنین ممکن است باعث افزایش دمای بدن شوند. علاوه بر این، ال اس دی می تواند باعث سرگیجه، خواب آلودگی، افزایش فشار خون، کاهش اشتها، خشکی دهان، تعریق، بی حسی، ضعف، لرزش و رفتارهای تکانشی شود.

سیلوسایبین می تواند باعث ایجاد احساس آرامش یا درون نگری شود، اما همچنین می تواند عصبی، پارانویا و حتی احساس وحشت ایجاد کند.

عوارض جانبی پیوت شامل حرکات ناهماهنگ، تعریق زیاد و گرگرفتگی است. DMT می تواند باعث تحریک و تحریف بدن/فضایی شود.

اثرات Ololiuqui مشابه LSD است، اما این دارو عوارض جانبی ناخوشایندی از جمله تهوع، استفراغ، سردرد، فشار خون بالا و خواب آلودگی دارد.



اگر به دنبال استفاده از داروهای روانگردان، برای درمان علائم بیماری روانی هستید، با احتیاط عمل کنید. اگر اثرات منفی را تجربه کردید، حتما فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
به یاد داشته باشید، راه های دیگری غیر از مصرف این مواد وجود دارد که می تواند بر سلامت روان شما تأثیر مثبت بگذارد و تمرکز شما را به سمت دیدگاه مثبت تر تغییر دهد. در صورت نیاز به ارجاع به یک پزشک سلامت روان با یک پزشک صحبت کنید.

مطالب مشابه

هر آنچه باید در مورد هورمون استرس بدانیم
هر آنچه باید در مورد هورمون استرس بدانیم
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز درمورد ترک سیگار
همه چیز درمورد ترک سیگار
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه سیگار می تواند به پوست آسیب برساند؟
چگونه سیگار می تواند به پوست آسیب برساند؟
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 7 دقیقه
اضطراب و افسردگی بعد از زایمان چیست؟
اضطراب و افسردگی بعد از زایمان چیست؟
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 7 دقیقه