چگونه سیگار می تواند به پوست آسیب برساند؟

2022-08-23T08:40:00Z موضوع پزشکی ورزشی تغذیه زمان مطالعه 7 دقیقهدرجه کیفی A

چگونه سیگار می تواند به پوست آسیب برساند؟

سیگار کشیدن سلامت کلی شما را به خطر می اندازد که شامل سلامت پوست نیز می شود. سیگار حاوی سمومی است که می تواند باعث پیری زودرس و سایر بیماری های پوستی از جمله سرطان پوست شود. اگر قبلاً یک بیماری پوستی دارید، سیگار کشیدن می تواند علائم آن را بدتر کند.

اگر در حال حاضر سیگار می‌کشید و متوجه می‌شوید که پوستتان در حال عذاب است، حتماً با پزشک خود در مورد راه‌هایی که می‌توانید علائم خود را مدیریت کنید و همچنین منابعی برای ترک سیگار صحبت کنید. در بسیاری از موارد، پس از ترک سیگار ممکن است پوست شما شروع به بهبودی کند.


1.پیری زودرس و چین و چروک های زودرس

سموم موجود در دود سیگار به کلاژن و الاستین که اجزای فیبری پوست شما هستند که آن را سفت و انعطاف پذیر نگه می‌دارند، آسیب می‌رساند.این چین و چروک‌ها معمولاً بیش از همه در صورت قابل توجه هستند - بین ابروها، اطراف چشم‌ها و اطراف دهان و لب‌ها. سیگار کشیدن همچنین می تواند باعث افتادگی پوست به خصوص زیر چشم و اطراف خط فک شود.

برای کسانی که سیگار می کشند، چین و چروک معمولا خیلی زودتر از افرادی که سیگار نمی کشند شروع می شود.

سیگار همچنین باعث پیری زودرس می شود زیرا رگ های خونی را باریک می کند (میزان اکسیژن دریافتی پوست را محدود می کند)، تولید رادیکال های آزاد را افزایش می دهد و سطح ویتامین A را در پوست کاهش می دهد.

همچنین ممکن است چین و چروک های عمودی در اطراف دهان ایجاد شود که ناشی از فشار دادن لب هایتان به دور سیگار است.

 


2.رنگدانه های پوست

سیگار باعث افزایش ملانین در پوست می شود که می تواند منجر به ایجاد لکه های تیره به خصوص روی صورت شود. نگه داشتن مکرر سیگار بین انگشتان مشابه می تواند منجر به زرد شدن برخی از رنگ های پوست ناشی از نیکوتین و سایر سموم موجود در سیگار شود (که معمولاً به عنوان قطران شناخته می شود). .

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که انگشتانشان به دلیل سیگار کشیدن آغشته به قیر شده است، بیشتر به بیماری های مرتبط با سیگار مبتلا می شوند.

 


3.التیام زخم

سیگار کشیدن باعث انقباض عروق می شود، که توانایی بدن برای گردش خون را مختل می کند و بهبود زخم ها را برای شما سخت تر می کند.

حتی بریدگی‌ها و خراش‌های جزئی ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا زمانی که سیگار می‌کشید بهبود پیدا کند. اگر سیگار می کشید، ممکن است احتمال ایجاد عفونت ناشی از این آسیب های جزئی نیز بیشتر باشد.اکثر پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند قبل از عمل جراحی سیگار را ترک کنند، زیرا سیگار روند بهبودی برش روی پوست را مختل می کند.


4.پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که باعث ایجاد لکه های خارش دار و پوسته پوسته می شود. در رنگ های پوست تیره، پسوریازیس ممکن است بنفش یا قهوه ای تیره با پوسته های خاکستری ظاهر شود. در رنگ پوست های روشن، ممکن است قرمز یا صورتی با فلس های نقره ای به نظر برسد

سیگار کشیدن یک عامل خطر برای ابتلا به پسوریازیس است. یک مطالعه نشان داد که افراد بیشتر سیگار می کشند، خطر ابتلا به پسوریازیس در آنها بیشتر است.

ارتباط بین پسوریازیس و سیگار کشیدن ممکن است نیکوتین موجود در سیگار باشد. نیکوتین بر سیستم ایمنی، التهاب پوست و رشد سلول های پوست تأثیر می گذارد که همه اینها می توانند در ایجاد پسوریازیس نقش داشته باشند.

افرادی که سیگار می کشند نیز بیشتر مستعد ابتلا به پوسچولوز کف پلانتار هستند، وضعیتی که در آن تاول های دردناک روی دست ها و پاها ایجاد می شود. این بیماری مانند پسوریازیس یک اختلال التهابی عود کننده است.

 


5.آکنه اینورسا

Hidradenitis suppurativa (HS) که بیشتر به عنوان آکنه اینورسا شناخته می شود، یک بیماری التهابی پوستی نسبتاً شایع است که در آن ضایعات در مناطقی از بدن که پوست روی پوست ساییده می شود، مانند زیر بغل، کشاله ران و زیر سینه ها ایجاد می شود.

یک مطالعه نشان داد که سیگار کشیدن بزرگترین عامل خطر محیطی برای ایجاد آکنه اینورسا است.


6.واسکولیت

واسکولیت گروهی از بیماری های خودایمنی است که در آن رگ های خونی باریک و ملتهب می شوند و خون رسانی به قلب و سایر اندام ها را برای بدن سخت تر می کند.محققان دریافتند که سیگار کشیدن شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوعی واسکولیت به نام بیماری بورگر قرار می دهد.

علائم بیماری بورگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انگشتان دست یا پا رنگ پریده، قرمز یا مایل به آبی
  • زخم های دردناک در انگشتان دست یا پا
  • آسیب بافتی یا قانقاریا (پوسیدگی بافت)

همچنین ممکن است دست‌ها یا پاهای سرد و/یا درد در دست‌ها، پاها، قوزک‌ها یا پاها را تجربه کنید.تقریباً همه افراد مبتلا به بیماری بورگر سیگار می کشند یا از انواع دیگر تنباکو مانند سیگار برگ و تنباکوی جویدنی استفاده می کنند.


7.تلانژکتازی پالمار

تلانژکتازی (که "وریدهای عنکبوتی" نیز نامیده می شود) وضعیتی است که در آن رگ های خونی کوچک در بدن منبسط یا گشاد می شوند و باعث آسیب به دیواره های مویرگ می شوند. زمانی که به سطح پوست نزدیک می شود، جایی که ممکن است لکه های بنفش دائمی یا رگه هایی از رگ ها را مشاهده کنید، بیشتر قابل توجه است.

تلانژکتازی کف دست به طور خاص در کف دست رخ می دهد و با سیگار کشیدن همراه است. از آنجایی که نیکوتین موجود در تنباکو عروق خونی را منقبض می کند، سیگار کشیدن می تواند منجر به این وضعیت شود.


8.اگزما

سیگار کشیدن همچنین یک عامل خطر برای درماتیت آتوپیک (شایع ترین شکل اگزما) و همچنین اگزمای دست است. اگزما به صورت لکه های خشک و خارش دار پوست شکل می گیرد. در رنگ پوست های روشن قرمز و در پوست های تیره قهوه ای به نظر می رسد.

افرادی که در معرض دود سیگار هستند نیز با خطر بیشتری برای ابتلا به اگزمای دست روبرو هستند. یک مطالعه نشان داد که کودکانی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی آتوپیک مانند اگزما در دوران نوجوانی هستند.

 


9.سرطان پوست

دود سیگار حاوی مواد سرطان زا است. اگر سیگار می کشید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی، نوعی سرطان پوست هستید.

کارسینوم سلول سنگفرشی ممکن است مانند لکه های خشن یا پوسته پوسته، توده های برجسته، زخم های باز یا زگیل مانند روی پوست شما به نظر برسد. زائده ها ممکن است قهوه ای در رنگ پوست تیره یا قرمز در رنگ پوست روشن باشند. اگر متوجه این یا هر بافت نامنظم دیگری روی پوست خود شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف دخانیات شایع ترین عامل خطر برای سرطان سلول سنگفرشی دهان، نوعی سرطان دهان است. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر که می تواند نشان دهنده سرطان دهان باشد، حتما با پیگیری کنید :

  • زخم یا توده روی لب یا دهان
  • درد در دهان
  • لکه سفید یا قرمز روی لثه ها، زبان، لوزه ها یا مخاط دهان
  • گلو درد
  • مشکل در بلع
  • مشکل در جویدن
  • مشکل در حرکت فک یا زبان
  • بی حسی دهان
  • لق شدن دندان یا درد اطراف دندان
  • صدا تغییر می کند
  • توده یا توده در گردن یا گلو
  • کاهش وزن
  • گوش درد



بدتر شدن شرایط پوستی موجود

اگر هر یک از این بیماری های پوستی را دارید، سیگار کشیدن می تواند علائم را بدتر کند: 

  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک (بیماری خود ایمنی)
  • بیماری های پوستی عروقی (مانند روزاسه)
  • شرایط دهان (مانند تبخال)


ترک دخانیات چگونه پوست را بهبود می بخشد؟

اگر با یک بیماری پوستی مرتبط با سیگار کنار می آیید، به احتمال زیاد با ترک سیگار بهتر علائم خود را مدیریت می کنید یا حتی شروع به بهبودی می کنید.

با ترک، التهاب رگ های خونی را که منجر به بسیاری از بیماری های پوستی مرتبط با سیگار می شود، کاهش می دهید. گردش خون و ضربان قلب شما و همچنین عملکرد قلب و ریه ها بهبود می یابد. بازگشت جریان خون طبیعی، اکسیژن و مواد مغذی را به سلول های پوست می رساند و پوست شما می تواند سالم تر به نظر برسد.

به طور کلی، بدن شما شروع به التیام خود خواهد کرد. توانایی شما برای التیام زخم ها نیز بهبود می یابد.

یک مطالعه نشان داد که لکه های تیره و تغییر رنگ پوست در شرکت کنندگان چندین هفته پس از ترک سیگار فروکش کرده است.افراد مبتلا به آکنه اینورسا که سیگار می‌کشند عموماً نسبت به افراد مبتلا به این بیماری که سیگار نمی‌کشند، مناطق آسیب‌دیده‌تری از بدن دارند. یافته‌های مشابهی برای افراد مبتلا به پسوریازیس و اگزما نیز گزارش شده است.

پزشکان از افراد مبتلا به بیماری بورگر می خواهند برای بهبود علائم و جلوگیری از پیشرفت این بیماری، سیگار را ترک کنند.متخصصان پوست به بیماران خود توصیه کنند که سیگار را ترک کنند، صرف نظر از این که آیا بیماری پوستی دارند یا نه، تا از آسیب احتمالی که سیگار می‌تواند به پوست وارد کند، اجتناب کنند.

 سلامت روان و ترک سیگار

افراد مبتلا به بیماری های پوستی ممکن است عزت نفس پایین، خودآگاهی، اضطراب و/یا افسردگی را تجربه کنند، به ویژه زمانی که علائم بیماری آنها افزایش می یابد.

نشان داده شده است که درمان شناختی رفتاری (CBT) روی افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس تأثیر مثبتی دارد. ممکن است بتوانید کیفیت زندگی خود را با این درمان مبتنی بر احساسات بهبود بخشید و به احساسات زمینه‌ای که در مورد بیماری خود دارید توجه کنید. دیدگاه مثبت تری ایجاد کنید.


ممکن است مدتی طول بکشد، اما فواید آن برای سلامتی و تندرستی شما ارزش تلاش برای ترک سیگار را دارد. اگر مشکل دارید، به یاد داشته باشید که منابع زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.می توانید یک برنامه ترک سیگار را در تلفن خود دانلود کنید. هر روزی که بدون سیگار می روید روز دیگری است که پوست شما فرصتی برای ترمیم دارد.

مطالب مشابه

اضطراب و افسردگی بعد از زایمان چیست؟
اضطراب و افسردگی بعد از زایمان چیست؟
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 7 دقیقه
بهترین حالت های یوگا برای آرامش
بهترین حالت های یوگا برای آرامش
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 7 دقیقه
نکاتی برای تعریق کمتر در تابستان
نکاتی برای تعریق کمتر در تابستان
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 4 دقیقه
چند لایف استایل برای بهبود کلسترول خون
چند لایف استایل برای بهبود کلسترول خون
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 4 دقیقه