شما یک ایده کسب و کار نوآورانه ارائه کرده اید، سرمایه اولیه را جمع آوری کرده اید، و معتقدید که آنچه را که برای یک کارآفرین لازم است دارید. بعد چی؟
وقت آن است که پتانسیل بازار پیشنهادی را اعتبار ببخشید.
اعتبار سنجی بازار فرآیندی است برای تعیین اینکه آیا نیازی به محصول شما در بازار هدف وجود دارد یا خیر. اعتبار بخشیدن به ایده کسب و کار شما را قادر می سازد تا به طور منطقی پیش بینی کنید که آیا مردم محصول یا خدمات شما را خواهند خرید و آیا کسب و کار شما سودآور خواهد بود یا خیر.
مهم است که ایده خود را در مراحل اولیه کارآفرینی تأیید کنید تا مطمئن شوید که زمان و منابع را برای ایجاد محصولی که مناسب نیست تلف نمی کنید. تضمین اعتبار بازار همچنین میتواند اعتماد سرمایهگذاران و بانکهایی را که در حال بررسی تامین مالی استارتآپ شما هستند، ایجاد کند.
با گذراندن فرآیند اعتبار بخشیدن به ایده کسب و کار خود، می توانید درک عمیق تری از اینکه محصول شما چگونه نیاز مشتریان هدف شما را برآورده می کند یا نمی کند، به دست آورید. بینشهایی که به دست میآورید میتواند به شما کمک کند پیشنهادی ایجاد کنید که نه تنها نیازهای بخش بازار را برآورده میکند، بلکه اولین مشتریان پولی شما را به دست میآورد.
در اینجا پنج مرحله برای تعیین اعتبار بازار سرمایه گذاری شما آورده شده است.
نوشتن اهداف کسب و کار اولین قدم در اعتبارسنجی بازار است. فرآیند بیان دیدگاه شما می تواند هر فرضی را که دارید روشن کند و یک هدف نهایی را ارائه دهد.
از خودتان بپرسیدکه:
پاسخ به این سؤالات می تواند به شما کمک کند تا ارزش و عوامل متمایز کننده محصول خود را به اشتراک بگذارید و فرضیه هایی را که ساخته اید و هنوز آزمایش و تأیید نشده اند روشن کنید.
قبل از اینکه با سرمایه گذاری رو به جلو حرکت کنید، اندازه بازار هدف خود و سهمی که می توانید به طور بالقوه از آن کسب کنید را تخمین بزنید. با انجام این کار، می توانید پتانسیل کسب و کار خود را بسنجید و راه اندازی آن را توجیه کنید.
این تمرین را برای بازار هدف خود انجام دهید که برای محصولات مشابه شما، دادههای فروش، تعداد و سهم تولیدکنندگان فعلی و چند درصد از کل بازار را که بخش شما در اختیار دارد را تشکیل می دهد. تعیین کنید که محصول شما در کجای بازار قرار می گیرد و ارزیابی کنید که کسب و کار شما چه مقدار از آن را می تواند داشته باشد.
راه دیگر برای سنجش اعتبار بازار ایده کسب و کارتان این است که در مورد حجم جستجوی ماهانه عبارات مرتبط با محصول خود تحقیق کنید. هنگامی که مصرف کنندگان به یک محصول یا خدمات نیاز دارند، اغلب از یک موتور جستجو استفاده می کنند تا ببینند بازار چه چیزی را ارائه می دهد.
می توانید از منابع زیادی برای بررسی حجم جستجوی ماهانه استفاده کنید.اگر حجم جستجوی زیادی پیرامون محصول شما وجود ندارد، از عباراتی استفاده کنید که بیانگر قصد مشتری باشد. به عنوان مثال، اگر تشکی را طراحی کنید که از یک ماده حمایتی جدید و اضافی ساخته شده باشد، می توانید تعداد افراد را جستجو کنید که "بهترین تشک برای مبتلایان به کمردرد" را جستجو می کنند.
این نوع حجم جستجو برای یک تحقیق خاص درمورد کسب و کارتان قابل چشم پوشی نیست. در واقع، می توان از آن برای تقویت فرضیه شما مبنی بر اینکه به محصول شما نیاز دارد استفاده کرد.
انجام مصاحبه با بخش بازار هدف شما می تواند راهی موثر برای یادگیری در مورد پتانسیل محصول شما باشد. این ابتکار ممکن است شامل استخدام یک شرکت تحقیقات بازار برای انجام گروه های متمرکز، ارسال یک نظرسنجی آنلاین یا صرفاً درخواست گفتگو با شخصی باشد.
از مشتریان بالقوه در مورد انگیزه ها، ترجیحات، نیازها و محصولاتی که در حال حاضر استفاده می کنند بپرسید. به فهرستی که در مرحله اول فرآیند اعتبار سنجی بازار ایجاد کرده اید، پیوند دهید و هر فرضیه ای را که مطرح کرده اید به عنوان سؤال برای مصاحبه شوندگان خود در نظر بگیرید. پذیرای بازخوردی باشید که دریافت می کنید و آن را برای استفاده در آینده ثبت کنید.
بازخورد ممکن است نشان دهد که محصول شما اعتبار بازار قوی ندارد، در این صورت، می توانید از آن برای بهبود پیشنهاد خود و تکرار فرآیند اعتبار سنجی بازار استفاده کنید.
هنگامی که مشخص کردید فضایی برای محصول شما در بازار وجود دارد، مطمئن شوید که مفیدترین و بصری ترین نسخه آن را در جهان قرار می دهید. شما می توانید از طریق تست آلفا و بتا به این هدف برسید.
آزمایش محصول شما با کاربران واقعی می تواند در ارزیابی اعتبار بازار بسیار ارزشمند باشد. اگر نیازی در بازار وجود دارد، اما محصول شما معیوب، پیچیده، یا استفاده از آن دشوار است،شرکتها ممکن است پیشنهاد رقیب را انتخاب کنند. بازخوردی که از آزمایشکنندگان بتا دریافت میکنید میتواند به شما کمک کند تا نیازهای مشتری را بهتر بکار ببرید و برآورده کنید.
کارآفرینی نیازمند انعطاف و سخت کوشی است. اگر برای ترسیم اهداف و مفروضات خود، ارزیابی بازار، مصاحبه با مشتریان بالقوه و انجام آزمایشات وقت بگذارید، می توانید اطلاعاتی را که برای ساخت بهترین نسخه از محصول خود نیاز دارید، جمع آوری کنید.