90 درصد کسب و کارها در رسیدن به اهداف استراتژیک خود شکست می خورند. قبل از اینکه یک سازمان بتواند به مزایای استراتژی تجاری خود دست یابد، باید برنامه ریزی انجام شود تا اطمینان حاصل شود که استراتژی آن دقیق و قابل اجرا باقی می ماند. (در مورد نحوه تعیین اهداف استراتژیک در کسب و کار و اجرای موفقیت آمیز این استراتژی ها بیشتر بخوانید.)
در این مطلب نگاهی می اندازیم به اینکه برنامه ریزی استراتژیک چیست و چگونه می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد.
برنامه ریزی استراتژیک فرآیند سازمانی مداوم استفاده از دانش موجود برای مستندسازی جهت مورد نظر یک کسب و کار است. این فرآیند برای اولویتبندی تلاشها، تخصیص مؤثر منابع، همسو کردن سهامداران و کارکنان با اهداف سازمان، و اطمینان از پشتوانهسازی آن اهداف با دادهها و استدلال صحیح استفاده میشود.
برنامه ریزی استراتژیک یک فرآیند مداوم است - نه یک جلسه برای یک بار. پروفسور کلیتون کریستنسن، پروفسور مدرسه بازرگانی هاروارد، در دوره آنلاین استراتژی مخرب، خاطرنشان می کند که در مطالعه ای بر روی فارغ التحصیلان HBS که کسب و کار را راه اندازی کردند، 93 درصد از کسانی که استراتژی های موفقی داشتند تکامل یافته و از برنامه های استراتژیک اصلی خود دور شدند.
برنامه ریزی استراتژیک نیازمند زمان، تلاش و ارزیابی مجدد مستمر است. با توجه به تمرکز مناسب، می تواند کسب و کار شما را در مسیر درست قرار دهد. در اینجا سه مزیت برنامه ریزی استراتژیک آورده شده است.
استراتژی هر کارمندی را تحت تأثیر قرار می دهد و به عنوان یک راه عملی برای رسیدن به اهداف شرکت شما عمل می کند.
یکی از مزایای مهم برنامه ریزی استراتژیک این است که یک چشم انداز واحد و متمرکز به جلو ایجاد می کند که می تواند شرکت شما و کارمندان را همسو کند. با آگاه کردن همه از اهداف شرکت خود، چگونگی و چرایی انتخاب آن اهداف و آنچه که آنها می توانند برای رسیدن به آنها انجام دهند، می توانید احساس مسئولیت بیشتری را در سراسر سازمان خود ایجاد کنید.
تصمیماتی که می گیرید با تعصب ذاتی همراه است. شرکت در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک شما را وادار می کند که بررسی کنید و توضیح دهید که چرا هر تصمیمی را می گیرید و از آن با داده ها، پیش بینی ها یا مطالعات موردی پشتیبان تهیه کنید، بنابراین با سوگیری های شناختی خود مبارزه کنید.
چند نمونه از سوگیری های شناختی عبارتند از:
اثر تازگی: تمایل به انتخاب گزینه ای که اخیرا ارائه شده است، زیرا در ذهن شما تازه است
سوگیری فوری: تمایل به این که بدیهی ترین تصمیم را بهترین تصمیم فرض کنیم
سوگیری اینرسی: تمایل به انتخاب گزینه هایی که به شما امکان می دهد به روش های آشنا فکر کنید، احساس کنید و عمل کنید
یکی از سوگیری های شناختی که ممکن است در عمل دشوارتر باشد، سوگیری تایید است. هنگامی که به دنبال تأیید یک دیدگاه خاص هستید، این تمایل به توجه تنها به اطلاعاتی است که از آن دیدگاه پشتیبانی می کند.
اگر در حال تدوین یک برنامه استراتژیک برای سازمان خود هستید و می دانید کدام استراتژی را ترجیح می دهید، از دیگران با دیدگاه ها و نظرات متفاوت برای کمک به جستجوی اطلاعاتی که این ایده را اثبات یا رد می کند، استفاده کنید.
مبارزه با سوگیری ها در تصمیم گیری استراتژیک مستلزم تلاش و فداکاری کل تیم شما است و می تواند استراتژی سازمان شما را بسیار قوی تر کند.
داشتن یک برنامه استراتژیک می تواند شما را قادر سازد تا پیشرفت به سمت اهداف را دنبال کنید. وقتی هر بخش و تیم استراتژی بزرگتر شرکت شما را درک میکند، پیشرفت آنها میتواند مستقیماً بر موفقیت آن تأثیر بگذارد و رویکردی از بالا به پایین برای ردیابی شاخصهای عملکرد کلیدی (KPI) ایجاد کند.
با برنامه ریزی استراتژی شرکت و تعیین اهداف آن، KPI ها را می توان در سطح سازمانی تعیین کرد. سپس این اهداف را می توان به واحدهای تجاری، بخش ها، تیم ها و افراد تعمیم داد. این موارد تضمین می کند که هر سطح از سازمان شما همسو است و می تواند تأثیر مثبتی بر KPI و عملکرد کسب و کار شما داشته باشد.
به خاطر داشته باشید که حتی اگر استراتژی شما گسترده و ساختارمند باشد، باید دقیق باقی بماند. همانطور که کریستنسن در استراتژی مخرب بیان می کند، استراتژی یک کسب و کار باید با چالش ها و فرصت هایی که با آن مواجه می شود تکامل یابد. آماده باشید که KPIهای خود را با تغییر اهداف تغییر دهید و دلایل تغییر را به سازمان خود منتقل کنید.
برنامه ریزی استراتژیک می تواند برای چشم انداز، اجرا و پیشرفت سازمان شما به سمت اهداف مفید باشد.
یادگیری نحوه ایجاد یک برنامه استراتژیک موثر و قانع کننده می تواند شما را قادر سازد نه تنها در حرفه خود سرمایه گذاری کنید، بلکه ارزش پایداری برای سازمان خود ایجاد کنید.