هوش مصنوعی (AI)، یا استفاده از ماشینها برای تکرار و جایگزینی فرآیندهای هوش انسانی در موقعیتها و صنایع مختلف، از طریق ارتباط روزافزون با زندگی روزمره و اقتصاد ما، توجه زیادی را به خود جلب میکند. از آنجایی که قابلیتهای هوش مصنوعی همچنان در حال گسترش است، سرمایهگذاران در تلاش هستند تا بهترین راهها را برای سرمایهگذاری در این صنعت رشد بسیار مهم تعیین کنند.
مشابه فناوری های نوظهور گذشته، مانند راه آهن در اواخر دهه 1800 یا رایانه شخصی در دهه 1980، راه های زیادی برای سرمایه گذاری در این روند جدید وجود دارد. اما در حالی که برخی از شرکت ها موفقیت بزرگی خواهند داشت، سایر پذیرندگان اولیه شکست خواهند خورد.
انقلاب کامپیوتری یک قیاس بزرگ برای سرمایه گذاری در هوش مصنوعی است زیرا در حالی که رایانه ها زمینه را برای اتوماسیون کارهای روزمره و تکرارپذیر فراهم می کنند، هوش مصنوعی اکنون به دنبال این است که این مفهوم را از طریق اتوماسیون کارهایی که قبلاً به فکر و هوش انسانی نیاز داشت، به سطح بعدی برساند.
راههای زیادی برای سرمایهگذاری در یک صنعت یا بخش بازار وجود دارد و به نظر میرسد هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک فناوری مهم است. با شناسایی این روندهای مهم و سرمایهگذاری در شرکتهای جدید میتوان به سودهای بزرگی دست یافت، اما رقابت فوقالعادهای وجود دارد و تشخیص اینکه کدام شرکتها در نهایت برنده میشوند همیشه آسان نیست.
گاهی اوقات مبتکر موقعیت پیشرو در بازار را به دست میآورد و در اختیار دارد، اما گاهی اوقات یک مقلد میتواند از فناوری یک مبتکر به روشهای بهتری استفاده کند که در طول زمان موفقتر شود.
برخی از افراد تمایل دارند مستقیماً در شرکت هایی سرمایه گذاری کنند که هوش مصنوعی را توسعه می دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در شرکت هایی سرمایه گذاری کنند که بیشترین سود را از پذیرش گسترده آن می برند. با استفاده از معرفی و رشد صنعت رایانه های شخصی به عنوان مثال، سرمایه گذاران می توانستند در سرمایه گذاری در تولید کنندگان رایانه یا شرکت های سخت افزاری که روترها و سوئیچ ها را می ساختند، موفقیت آمیز باشند. دیگران در شرکتهای نرمافزاری که برنامههای مورد استفاده رایانهها را تولید میکردند، سرمایهگذاری کردند، در حالی که هنوز، برخی تلاش کردند تا شرکتهایی را شناسایی کنند که بیشترین سود را از اتوماسیون ارائه شده توسط رایانهها میبرند.
برخی از این سرمایهگذاریها شرطبندی مستقیم در رایانهها و فناوری واقعی بودند، در حالی که برخی دیگر محافظهکارانهتر بودند، مانند سرمایهگذاری در یک شرکت قدرتمند که از رشد استفاده از رایانه سود بیشتری میبرد. اما نکته این است که در زمان ظهور فناوریهای جدید برندگان و بازندگان وجود دارد.
در نهایت، با توجه به اینکه بسیاری بر این باورند که هوش مصنوعی ممکن است بسیاری از کارگران را در بسیاری از صنایع جابجا کند، ممکن است فرصتهایی برای شناسایی شرکتهایی مانند شرکتهایی که بر بازآموزی کارگران متمرکز هستند، وجود داشته باشد که ممکن است از این تغییرات بزرگ در نیروی کار منتفع شوند. اکنون در مورد برخی از سهام منفرد بحث خواهیم کرد که ممکن است با برخی از این معیارها برای سرمایه گذاری در هوش مصنوعی مطابقت داشته باشند.
تسلا (TSLA): تسلا یکی از قابل مشاهده ترین شرکت های هوش مصنوعی است و به راحتی قابل درک است. این شرکت از هوش مصنوعی برای خودکارسازی رانندگی استفاده میکند که نیاز به پردازش مداوم دادهها برای شناسایی سایر خودروها، شرایط جاده، علائم راهنمایی و رانندگی و عابران پیاده دارد. همانطور که هر کسی که رانندگی کرده است می داند، این نیاز به اسکن و پردازش مداوم دارد تا شرایط به طور لحظه ای تغییر کند.
NVIDIA (NVDA): NVIDIA پیشرو در هوش مصنوعی است و از طریق هوش مصنوعی مولد خود که الگوریتمهایی را که برای ایجاد محتوای جدید در فرمهای خروجی متعدد از جمله صدا، کد کامپیوتر، تصاویر، متن، استفاده میشود، توصیف میکند، جایگاه بسیار قدرتمندی در بازار دارد. شبیه سازی ها و فیلم ها انویدیا تراشههای کامپیوتری، سختافزار، نرمافزار و ابزارهای توسعه را برای ایجاد سیستمهای هوش مصنوعی شروع به پایان ایجاد کرده است. NVIDIA از هزاران واحد پردازش گرافیکی (GPU) برای راه اندازی یک سیستم هوش مصنوعی بزرگ استفاده می کند و این شرکت در حال حاضر سهم بازار پردازنده گرافیکی 88 درصدی را دارد.
مایکروسافت (MSFT): مایکروسافت 13 میلیارد دلار در ابتکارات هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است، از جمله سرمایه گذاری اولیه 1 میلیارد دلاری در OpenAI (که ChatGPT اکنون یکی از شناخته شده ترین نام ها در هوش مصنوعی است).
مایکروسافت هوش مصنوعی را در بسیاری از سیستمهای خود از جمله موتور جستجوی Bing، مایکروسافت 360، ابزارهای فروش و بازاریابی، X-Box و ابزارهای کدنویسی GitHub تعبیه کرده است. همچنین چارچوبی را برای ساخت برنامههای هوش مصنوعی و نسخههای کمکی و گسترش اکوسیستم پلاگین هوش مصنوعی خود ترسیم کرده است.
Meta Platforms (META): Meta سرمایه گذاری های قابل توجهی در هوش مصنوعی انجام داده است. از هوش مصنوعی ماژول زبان بزرگ (LLM) برای کمک به نتایج جستجو و پیشبینی محتوایی که کاربرانش میخواهند ببینند، استفاده میکند. متا همچنین تراشه سیلیکونی خود را برای کاربردهای پردازش هوش مصنوعی توسعه داده و یک مرکز داده نسل بعدی ایجاد کرده است.
Amazon.com (AMZN): آمازون از هوش مصنوعی در سیستم الکسای خود استفاده می کند و همچنین ابزارهای یادگیری ماشینی (ML) و هوش مصنوعی را به مشتریان خود ارائه می دهد. کسب و کار رایانش ابری آمازون، خدمات وب آمازون (AWS)، زیرساخت هوش مصنوعی را فراهم می کند که به مشتریان خود اجازه می دهد داده ها را تجزیه و تحلیل کنند و هوش مصنوعی را در سیستم های موجود خود بگنجانند. AWS بیش از 100000 مشتری دارد که می توانند از خدمات هوش مصنوعی و ML برای شخصی سازی توصیه ها، بهبود ایمنی و امنیت، تجزیه و تحلیل کسب و کار خود و افزایش تعامل با مشتری بهره مند شوند.
اپل: علاوه بر سیری که از هوش مصنوعی برای تعامل با مشتریان استفاده می کند، اپل همچنان درصدی از خدمات هوش مصنوعی ارائه شده بر روی پلتفرم خود را ارائه خواهد کرد. یک مثال قابل توجه از آن OpenAI است که به تازگی اپلیکیشن آیفون خود را برای ChatGPT راه اندازی کرده است. 30 درصد از درآمد حاصل از این برنامه را به اپل پرداخت می کند. علاوه بر شرکتهای هوش مصنوعی که خدمات خود را از طریق پلتفرم اپل ارائه میکنند، این شرکت همچنین میتواند از ذخایر هنگفت نقدی خود برای سرمایهگذاریهای عمده در هوش مصنوعی که خودش میسازد یا با استفاده از ذخایر انبوه نقدی خود به دست میآورد، استفاده کند.