باورش سخت است اما سری Assassin's Creed واقعا با یک بن بست روبرو شده است و دلیل این امر هم کسی جز سازنده اش، شرکت یوبیسافت نیست؛ چون بیش از حد از این سری کار کشیده اند و دیگر نایی برای آن باقی نمانده است. در حالی که نسخه بعدی سری دوازدهمین نسخه اصلی از این سری خواهد بود، افق این سری تاریک تر از همیشه به نظر می رسد و انتظارات از آن اصلا زیاد نیست. در همین حال یوبیسافت اعلام کرده است یک نسخه لایو سرویس با پسوند Infinity در حال ساخت است و یک نسخه واقعیت مجازی از آن هم در حال ساخت است، در حالی که شایعات ساخت یک بازی جدید که در بغداد رخ می دهد با نام Assassin's Creed Rift به چشم می خورد. در نهایت شایعاتی از ریمیک نسخه اول هم به چشم می خورد که به مناسبت پانزده سالگی عرضه آن است. اگر این شایعات واقعی باشند، چنین اتفاقی می تواند به مثابه یک شروع دوباره برای این فرانچایز باشد.
بخشی از تبلیغات پانزده سالگی این سرویس یک استریم بود که توسط یوبیسافت به نمایش در آمد و یک مونتاژ از بازی های نمادین این سری است. وقتی این مونتاژ شروع به پخش کرد، ابتدا سکانس آغازین نسخه اول اسسینز به نمایش در آمد، آن هم در حالی که رنگ ها زنده تر بودند، فریم ها روان تر شده بودند و در کل به نظر می رسید این بخش برروی کنسول های نسل بعدی تهیه و اجرا شده است. باز هم قابل تاکید است که این نسخه یک ریمیک است نه ریمستر. در حالی که طی این چند ساله چند ریمستر مختلف از این سری دیده ایم مثل نسخه سوم، نسخه Rogue و سگانه Ezio، اما نسخه اول قطعا به پیشرفت بیشتری نیاز دارد و یک ریمستر چاره کار نیست.
در حالی که نقاط مرکزی بازی همچنان مجذوب کننده هستند، اما با توجه به پیشرفت مباحث گرافیکی در این چند ساله شاید خیلی به چشم نیایند و مدرن کردن نسخه اول کاری بیش از بهبود بخشیدن به نورپردازی و با کیفیت تر کردن چند تکسچر داشته باشد تا بتواند از نظر گرافیکی حرفی برای گفتن داشته باشد. هرچند این ریمیک شاید به نفع بازی باشد و شاهد چند پیشرفت خوب باشیم، در مواردی مثل شخصیت پردازی نصفه و نیمه برخی شخصیت های منفی داستان، بخش آموزشی طولانی و خسته کننده، کات سین های غیر قابل رد کردن و ماهیت تکراری مراحل اصلی بازی. پس از پانزده سال دیگر این موارد به چشم می آیند و یک ریمستر تنها در بخش ظاهری می تواند پیشرفت های به خصوصی داشته باشد، پس ریمیک اجازه می دهد علاوه بر جذب مخاطبان قدیمی بازی را به حدی پولیش کرد که بازیکنان جدید هم مجذوب آن شوند.
یک ریمیک شانس دوباره ای به بازیکنان می دهد تا دوباره با اوج یوبیسافت و سری اسسینز روبرو شوند، جایی که مخفی کاری، جاسوسی و جمع آوری اطلاعات در این سری اهمیت زیادی داشتند. در حالی که نسخه Rift هم قرار است این سری را به ریشه هایش بازگرداند، دیدن این دو بازی در کنار هم باعث می شود المان های کلاسیک این سری را در کنار ویژگی های مدرن سری ببینیم تا در کنار هم جان تازه ای به سری AC تزریق کنند، به خصوص حالا که نسخه های قبلی سری بیشتر به سمت ژانر نقش آفرینی رفته اند؛ در حالی که نسخه های قدیمی هویت مشخص خود را در ژانر اکشن ماجراجویی داشتند.
امروزه دیگر نسخه اول به حدی که باید مورد تشویق و استقبال قرار نمی گیرد، در حالی که همین نسخه بود که با پی ریزی مناسب باعث شد چنین فرانچایزی خلق شود و راه را برای نسخه های بعدی هموار کرد، مثل مبارزات مبتنی بر ضد حمله، ایده Animus و خاطرات ژنتیکی، داستان قاتلین و Templarr و پارکور جذاب در یک جهان باز. درست است که همواره از نسخه دوم سری به عنوان بهترین نسخه یاد می شود، اما اگر چنین نسخه اولی وجود نداشت، ممکن نبود پانزده سال با این فرانچایز ادامه دهیم.
ریمیک اجازه می دهد دوباره با یکی از بهترین محیط های ممکن دوباره روبرو شویم، که منظور همان سرزمین مقدس است. خوب یا بد نام AC با این سرزمین گره خورده است و در عین حال این سرزمین از نظر فرهنگی و زیبایی شناختی غنی است. درست است که رنسانس ایتالیایی اتزیو یک پیش زمینه عالی و یک دوران تاریخی بی نظیر را به تصویر کشید، اما دیدن آدمکش ها در انقلاب صنعتی فرانسه و لندن صنعتی شده اصلا دلچسب نبود و برخلاف نسخه اول که از نظر تاریخی بار معنایی بالایی داشت، نسخه های جدید سری از این منظر از ریشه ها دور شده اند.
در نهایت یک ریمیک اجازه می دهد ارزش واقعی نسخه اول AC نمایان شود و بار دیگر طرفداران عظیمی را به سمت این فرانچایز بکشاند. این نسخه عرضه شده در سال 2007 نقش مهمی در تاریخ صنعت گیم ایفا کرده است و در طی سالها یوبیسافت از اشتباهاتش درس گرفته است و آخرین نسخه های این سری نسبت به نسخه های میانی مثل Unity و Syndicate بهتر شده اند. بازی Assassin's Creed حرف های زیادی در داستان، ایده ها، کاراکترها و گیم پلی دارد و بازسازی آن می تواند باعث شود شاهد یک موج دیگر از نسخه های خوب از این سری باشیم.