تصمیمات مربوط به برند می تواند تاثیر زیادی بر کسب و کار شما داشته باشد. وقتی نوبت به انتخاب بین برندسازی شخصی در مقابل برندسازی تجاری می رسد، باید قبل از اقدام، مزایا و معایب را در نظر بگیرید. البته مواقعی وجود دارد که برندسازی شخصی و تجاری به موازات هم کار می کنند. در این شرایط، شما نیازی به انتخاب یکی از آنها نخواهید داشت. در عوض، می توانید برند خود را با استفاده از مخاطبان از هر دو طرف تقویت کنید.
بهتر است تا درباره برندسازی شخصی در مقابل برندسازی تجاری بیشتر بدانیم.
برندسازی شخصی به هر اقدامی گفته می شود که سعی در ایجاد و تأثیرگذاری بر ادراک عمومی از یک فرد دارد. این را می توان با قرار دادن آنها به عنوان یک مرجع در صنعت خود، یرجسته کردن دستاوردهای شخصی آنها و ایجاد شهرت بر اساس اهداف و ارزش هایی که آنها را از رقبا متمایز می کند، انجام داد.
یکی از نمونه های معروف از یک برند شخصی، شخص عادل فردوسی پور است. او در حالی که او یک مجری و برنامه ساز رسانه ای بسیار موفق بود، یک برند بسیار محبوب برای خود نیز ایجاد کرده است. مجریان انواع رسانه های ایرانی هنگام تلاش برای رشد خود به او نگاه می کنند.
مردم بیشتر از اینکه به برندها اعتماد کنند به مردم اعتماد دارند، بنابراین یک برند شخصی می تواند تأثیر بیشتری بر رفتارها و تصمیمات مخاطبان داشته باشد. به اشتراک گذاشتن داستان های شخصی با ایجاد احساس ارتباط بیشتر در هر دو طرف، برند تجاری را تقویت می کند. اگر برندهای شخصی به سمت سرمایه گذاری یا کسب و کار دیگری بروند، می توانند مخاطبان را با خود همراه کنند
چرخش به یک فرد معروف به سمت سرمایه گذاری یا کسب و کار دیگر می تواند مخاطب را گیج کند (مثلا خواننده ای که برند عطر و ادکلن خود را لانچ می کند)، حفظ یک برند شخصی به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد، در غیر این صورت ارزش ویژه ایجاد شده را در طول زمان از دست می دهد. ارتباطات باید با پیامهای مرتبط با شرکت هماهنگ باشد.
برندسازی کسب و کار به هر اقدامی گفته می شود که سعی در ایجاد و تأثیرگذاری بر ادراک عمومی از یک کسب و کار دارد. این را می توان با برقراری ارتباط با هدف و ارزش های برند، توسعه تصاویر و پیام های مرتبط با نام تجاری، قرار دادن آن به عنوان یک مرجع در صنعت، و ترویج دستاوردهای آن انجام داد.
برندسازی برای یک کسبوکار میتواند توسط بیش از یک نفر انجام شود، بنابراین کار میتواند انجام شود، چه در آنجا باشید و چه نباشید. بسته به تاریخچه کسب و کار، مخاطبان تجاری ممکن است از مخاطبان یک برند شخصی گسترده تر و متنوع تر باشند. برندسازی تجاری سطح بالایی دارد و فاکتورهایی که باعث موفقیت آن می شود با فاکتورهای موفقیت برند شخصی متفاوت است.
مردم کمتر به برندها اعتماد دارند تا به مردم. متمایز شدن برای کسب و کارها می تواند دشوارتر از افراد خاص باشد. برندسازی که برای کسب و کارها انجام می شود ممکن است بیشتر در معرض رقابت و ریزش مشتری باشد.