بایدها و نبایدها برای شروع یک شغل تجاری در بسیاری از وب سایت های مربوطه قابل دسترسی است، اما نکات تخصصی آن چیزی است که شما برای دستیابی به یک استارتاپ به آن نیاز دارید. در اینجا به برخی از مهمترین نکات در این زمینه اشاره میکنیم:
اگر قصد تأسیس یک استارتاپ را دارید، کاملاً قابل درک است که شما این سرمایه گذاری را می شناسید اما فاقد یک مدل تجاری مناسب هستید. آنچه می توانید انجام دهید تحقیق در مورد خلأهای موجود در بازار کنونی است. به دنبال خلأهایی باشید که می توانید با یک خدمت منحصر به فرد پر کنید. کسب و کار شما باید برای جامعه ارزشمند باشد و برای شما سکه نیز به ارمغان بیاورد.
مشکلات مشتریان هدف را بشناسید و در مورد نوع خدماتی که می خواهید بفروشید تصمیم بگیرید. تعیین محدوده بازار برای عملکرد استارتاپ شما بسیار مفید خواهد بود.
وقتی ایده یا محصولی را مطرح میکنید، طبیعتاً برای شما جذاب به نظر میرسد. اما آیا برای مشتریان نیز مطلوب است؟ چگونه میتوان فهمید که محصول برای آنها ارزش خرید دارد؟ بنابراین باید به طور هدفمند سرمایه گذاری کرد.
برای آگاهی از قابلیت بازاریابی محصول خود، باید به مطالعه کامل الگوهای بازار بپردازید. با خواسته های خریداران بالقوه آشنا شوید. ممکن است یک محصول امروز سود مورد انتظار شما را به دست نیاورد، اما بعداً می تواند بازخورد خوبی برای سرمایه گذاری شما باشد. برای جلوگیری از شکست، از نظرات منطقی و انتقادی افراد با تجربه استقبال کنید.
تحقیقات در مورد رقبا به شما کمک میکند تا بفهمید که به عنوان یک تجارت چه کارهایی را باید انجام دهید. ممکن است از منحصر به فرد بودن محصول خود اطمینان داشته باشید، اما احتمالآ هنوز چیزی مشابه آن در بازار وجود دارد. برای تعیین فردیت استارتاپ خود، باید به کمبود رقبا توجه داشته باشید و خلأها را از طریق خدمات خود پر کنید.
اگر حتی یک رقیب برای راه اندازی شما وجود نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که محصول شما بیش از حد خارج از محدوده باشد و مشتریان، نیاز چندانی به آن نداشته باشند. همه را گول نزنید و تحقیقات خود را به خوبی انجام دهید.
محل کار خود را با تمام وسایل ضروری مجهز کنید. یک برنامه بودجه کامل تهیه کنید و سعی کنید در مرحله اولیه به آن پایبند باشید. هزینه های اضافی را کاهش دهید. در این مرحله، شما باید ساختار فضای کار خود را تعیین کنید.
با تیم خود در مورد نحوه تحویل و پرداخت صحبت کنید. تیمی را برای نظارت بر تبلیغ کسب و کار خود در شبکههای اجتماعی ایجاد کنید. قبل از انجام هر کاری، مدل خود را در مقیاس کوچکتر آزمایش کنید.
ایده خود را محدود نکنید. همیشه به "چیز بزرگ بعدی" فکر کنید که می تواند صنعت را متحول کند. زمانهایی پیش می آید که مجبورید گزینه های دیگری را در نظر بگیرید و همه چیز را متوقف کنید تا رویکرد متفاوتی ارائه دهید.
با یک ذهنیت باز به هر مفهوم ابتکاری نزدیک شوید و در صورت نیاز اصلاحات لازم را در مدل نوآوری خود انجام دهید. دلبستگی به ایده اولیه می تواند مانع رشد استارتاپ شما شود.
اقناع سرمایه گذاران یک بخش چالش برانگیز است. شما ایده و برنامهای دارید و می خواهید کار خود را به سطح بعدی ارتقاء دهید و اکنون زمان آن رسیده است که مفهوم کسب و کار را به سرمایه گذاران منتقل کنید.
افراد حاضر در بازار از آنچه شما باور دارید حمایت نمی کنند مگر اینکه آن را امیدوار کننده بدانند. سعی کنید برای آنها مدلی را که می خواهید روی آن سرمایه گذاری کنید و همچنین بازده کوتاه مدت یا بلند مدت مورد انتظار را به طور عمیق توضیح دهید.
هنگام ارائه ایده خود باید کاملاً آماده باشید. پیشینه سرمایهگذاران احتمالی را بررسی کرده و بدانید چه چیزی می تواند آنها را به سرمایه گذاری تشویق کند. مدل خود را بررسی کنید، ببینید آیا در سناریوی فعلی، قابل فروش است یا خیر.
همچنین باید بر مهارت شیوه ارائه خود کار کنید. برای انتقال ایده به طور موثر، نمایش اسلاید و فیلم ایجاد کنید. استفاده از یک ابزار حرفه ای مانند اسکرین ریکوردر Movavi و ویرایشگر تصویر می تواند مفید باشد. با این نرم افزار بیشتر آشنا شوید.
وقتی صحبت از استخدام می شود، افرادی را انتخاب کنید که دیدگاه مشابهی دارند. تلاش خود را با افراد همفکر آغاز کنید. یک محیط مثبت برای رشد استارتاپ شما ضروری است. گنجاندن شرکای استراتژیک و مربیان در تیم خود را در نظر بگیرید.
توصیه می شود با افرادی که از قبل می شناسید، مشاغل خود را شروع کنید. آنها می توانند دوستان و اعضای خانواده باشند. این افراد اهداف و آرزوهای شما را درک می کنند و ضریب راحتی را افزایش می دهند. علاوه بر این، در زمان بحران، آنها پشت شما خواهند بود.
با افراد موجود در بازار صحبت کنید. در همه کنفرانس ها و سمینارهای مربوط به استارتاپ ها و تازه واردان شرکت کنید. روشهای سنتی شبکه سازی، یعنی دهان به دهان، بسیار قوی تر از آن است که تصور کنید. ملاقات با همفکران، شما را در ایجاد متحدان تجاری نیز یاری می دهد.
برای به دست آوردن مزایای استفاده از شبکه، ابتدا باید در همه سیستم عامل های آنلاین که می توانند استارتاپ شما را پوشش دهند ثبت نام کنید. افرادی را که ملاقات می کنید ثبت کنید. ممکن است زمانی به آنها نیاز داشته باشید و یا در آینده مشتری یا خواهان سرمایه گذاری در استارتاپ شما شوند.
به خرید یک دستگاه الکترونیکی فکر کنید. همه ما قبل از ورود به بازار فیزیکی به اینترنت مراجعه می کنیم. باید در بسترهای بازاریابی دیجیتال فعال باشید.
یک وب سایت حرفه ای و مناسب برای کار خود بسازید و آن را به روز کنید و برای جذب بیشتر مشتریان به ارائه اطلاعات در مورد تخفیفها و پیشنهادات بپردازید. فراموش نکنید که به ایمیل مشتریان پاسخ دهید و آنها را تشویق به بازخورد کنید.
شکست ها نمی توانند پتانسیل استارتاپ شما را در سال های آینده مشخص کنند. از اشتباهات درس بگیرید و برای بهتر شدن تلاش کنید. بازار مملو از کارآفرینان مشتاق است و برای زنده ماندن در رقابت سخت، باید کاملاً پوست کلفت باشید.
اجازه ندهید ریزش های کوچک روح شما و اطرافیانتان را بی روح کند. اگر استارتاپ شما بتواند برای مردم ارزش ایجاد کند، دیر یا زود شکوفا می شود و موفق می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نکات راه اندازی و دستورالعمل کارآفرینان کهنه کار را دنبال کنید.