از آنجایی که Google Analytics 4 می تواند برای وب سایت یا برنامه شما (یا هر دو) استفاده شود، دو فرآیند راه اندازی جداگانه وجود دارد. آنها در زیر مشخص شده اند.برای مطالعه بیشتر می توانید به بخش اول مراجعه نمایید.
اگر در حال حاضر یک ویژگی Universal Analytics برای وبسایت خود دارید، راهاندازی ویژگی Google Analytics 4 را میتوان با «دستیار راهاندازی GA4» تکمیل کرد.
3.در ستون Property، ویژگی Universal Analytics را که در حال حاضر دادهها را برای وبسایت شما جمعآوری میکند، انتخاب کنید:
4.در ستون Property، GA4 Setup Assistant را انتخاب کنید:
5.روی «شروع به کار» در زیر «میخواهم یک ویژگی جدید Google Analytics 4 ایجاد کنم:» کلیک کنید.
6.اگر سایت شما از تگ gtag.js استفاده می کند، می توانید "فعال کردن جمع آوری داده ها با استفاده از تگ های موجود" را انتخاب کنید.
7.روی «Create Property» کلیک کنید.
اگر نمیتوانید «Enable data collection using your existing tags»، به یکی از سه دلیل است:
در هر سه مورد، باید خودتان برچسب را اضافه کنید.
برای ارتقاء حساب Firebase خود به Google Analytics 4، این مراحل را دنبال کنید:
پس از ارتقا، می توانید تجزیه و تحلیل برنامه را هم در Firebase و هم در Google Analytics پیدا کنید.
اکنون که قدرت پلتفرم جدید گوگل آنالیتیکس را درک کرده اید، نحوه استفاده از آن را به شما آموزش می دهیم. یک منحنی یادگیری برای پلتفرم وجود دارد.
با دنبال کردن مراحل زیر شروع کنید. این به شما کمک می کند تا اصول اولیه و نحوه پیمایش پلتفرم جدید را درک کنید.
نوار جستجوی جدید را تست کنید
نوار جستجو در GA4 به شما امکان می دهد بیش از هر زمان دیگری دسترسی داشته باشید، از جمله پاسخ های فوری برای سؤالات خاص (مانند "تعداد کاربر در این ماه در مقایسه با سال گذشته")، گزارش ها یا اطلاعات بینش خاص، پیکربندی دارایی، یا دسترسی به محتوای راهنما.
برای مشاهده مواردی که می توانید به آن دسترسی داشته باشید، چند پرس و جو را امتحان کنید، مانند «نحوه ایجاد گزارش» یا «کاربران برتر بر اساس شهر». همانطور که داشبورد جدید را یاد می گیرید، صفحه جستجو بسیار ارزشمند خواهد بود.
با داشبورد جدید آشنا شوید
حالا بیایید به داشبورد جدید نگاه کنیم. در نگاه اول، ممکن است بسیار آشنا به نظر برسد. با این حال، به اطراف نگاهی بیندازید، و خواهید دید که بیشتر گزارشهایی که به آنها عادت کردهاید، در جای قبلی نیستند.
در اینجا یک نسخه حاشیه نویسی از داشبورد آمده است. ما نوار پیمایش را در سمت چپ و همچنین نمایشگرهای مختلف را برچسب گذاری کرده ایم. برای این مرحله، ما از حساب آزمایشی GA استفاده می کنیم، بنابراین ممکن است کمی متفاوت از نسخه شما به نظر برسد، به خصوص اگر قبلاً سفارشی سازی آن را شروع کرده باشید.
توجه: تعدادی از موارد منوی پیمایش از جمله Audience و Library در این اسکرین شات نیستند، اما اگر به ویرایشگر دسترسی دارید، باید در داشبورد شما قابل دسترسی باشند.
داشبورد گزارش ها را کاوش کنید
از داشبورد، روی نماد دوم در نوار سمت چپ کلیک کنید، نمادی که شبیه یک نمودار است:. این شما را به داشبورد گزارشها میبرد، که عکسهای فوری گزارشهای مختلف را به شما نشان میدهد. بیشتر گزارش هایی که به دیدن آنها عادت کرده اید در این برگه هستند، اگرچه ممکن است کمی متفاوت به نظر برسند.
حجم زیادی از داده ها در اینجا وجود دارد. ما تمام آن را بررسی نمیکنیم زیرا سایتهای مختلف معیارهای مختلفی را دنبال میکنند، بنابراین ممکن است سایت شما متفاوت به نظر برسد.
اما فرض کنید می خواهید ببینید چند نفر یک صفحه خاص را مشاهده کرده اند. در این داشبورد، روی «engagement» کلیک کنید و سپس به نمودار «Views by page title and screen class» نگاه کنید.
همچنین میتوانید آمار جذب، کسب درآمد و جمعیتشناسی کاربر را در اینجا مشاهده کنید. اگر میخواهید معیارهای مختلف را مقایسه کنید، نماد + را در بالا (در کنار نمای کلی تعامل) انتخاب کنید.
عکس فوری گزارش های خود را سفارشی کنید
یکی از ویژگیهای مورد علاقه، قابلیت شخصیسازی عکسهای فوری گزارشها است تا بتوانید دادههایی را که برای شما مهمتر است را در یک نگاه ببینید. این همچنین به شما کمک می کند GA4 را کمی بهتر بشناسید تا راحت تر از آن استفاده کنید.
به مخاطبان پیشنهادی مراجعه کنید
Google Analytics 4 اکنون مخاطبان جدیدی را پیشنهاد می کند. اگر به دنبال گسترش پایگاه کاربری خود یا ورود به بازارهای جدید هستید، این می تواند اطلاعات مهمی باشد. وقتی یک دارایی GA4 ایجاد میکنید، درباره کسبوکارتان، از جمله دستهبندی صنعتتان، به Google میگویید.
Google از این اطلاعات برای ایجاد مخاطبین جدیدی استفاده می کند که ممکن است برای کسب و کار شما مناسب باشند. برای مشاهده این داده ها به مخاطبان، در زیر کتابخانه بروید. مخاطبان پیشنهادی را در زیر فهرست ساختن یک مخاطب جدید خواهید دید.
Google Analytics 4 یک ویژگی تحلیلی جدید است که توسط گوگل ارائه شده است. به کاربران امکان می دهد داده های وب سایت ها، برنامه ها یا هر دو وب سایت و برنامه ها را تجزیه و تحلیل کنند. این یک طراحی مجدد کامل از GA است، بنابراین کمی منحنی یادگیری وجود دارد.
تفاوت اصلی بین Google Analytics 4 و GA قدیمی در ردیابی دو نوع دارایی متفاوت است. Google Analytics 4 می تواند تجزیه و تحلیل وب سایت ها و برنامه ها را ردیابی کند، در حالی که GA قدیمی فقط می تواند تجزیه و تحلیل وب سایت را ردیابی کند.
مشابه Universal Analytics، Google Analytics 4 یک نوع دارایی رایگان است. هیچ هزینه ای با استفاده از یک (یا چند) ویژگی GA4 در حساب شما وجود ندارد.