در محیط تجاری رقابتی امروزی، اداره یک کسب و کار بسیار چالش برانگیز است. محیط کسب و کار جهانی شده، انقلاب اطلاعاتی، اشکال جدید رقابت، مشتریان همیشه خواستار، تکنولوژی در حال تغییر و نوسانات در فعالیت های اقتصادی فرصت ها و چالش هایی را فراهم می کند. برای استفاده از فرصت ها و تبدیل چالش ها به فرصت، تجار باید دارای ویژگی های زیر باشند:
یک تاجر باید شجاعت و روحیه جنگندگی داشته باشد. ممکن است شکست های اولیه وجود داشته باشد. او نباید اجازه دهد که روی تمرکز او تأثیر بگذارند. او باید برای مبارزه با همه مشکلات صبر و استقامت داشته باشد و برای رسیدن به موفقیت بر همه موانع غلبه کند.
یک تاجر نمی تواند منتظر اتفاقات باشد. او باید از فرصت هایی که به وجود می آیند استفاده کند و آنها را به کسب و کارهای موفق تبدیل کند. او باید در تصمیم گیری سریع باشد زیرا هر تاخیری از سوی او به نفع رقیب خواهد بود. سرعت ورود به بازار در محیط شدید رقابتی امروزی بسیار مهم است.
یک تاجر باید متفکری باهوش باشد، تغییراتی که در حال وقوع است را درک کند، فرصتهای در حال ظهور را شناسایی کند و از آنها برای موفقیت کسبوکارش استفاده کند.
شهرت و تصویری که یک کسب و کار ایجاد می کند نقش مهمی در تعیین موفقیت آن دارد. تاجرانی که دچار فساد می شوند یا به ابزارهای غیر صادقانه متوسل می شوند، نمی توانند در دراز مدت زنده بمانند. بنابراین یک تاجر باید در معاملات خود منصف باشد.
سرعت تغییر در محیط کسب و کار امروزی سریع و بسیار غیرقابل پیش بینی است. چرخه عمر محصول به دلیل تغییر ترجیحات مشتریان و پیشرفت های سریع در فناوری کوتاه تر شده است. بنابراین یادگیری مستمر و به روزرسانی دانش رمز موفقیت است.
تجار باید یاد بگیرند و خود را در مورد تغییرات در محیط کسب و کار از جمله آخرین روندها، محصولات جدید معرفی شده توسط رقبا، مدها، فناوری، مدل های کسب و کار، بهترین شیوه ها و غیره بیاموزند و به روز نگه دارند.
آینده پر از عدم اطمینان و تغییر است. برای دستیابی به موفقیت، یک تاجر باید توانایی پیش بینی روندهای آینده در بازار را داشته باشد. این به او کمک می کند تا کسب و کار خود را مطابق با روندهای جدید تطبیق دهد یا کسب و کارهای جدیدی بسازد تا از فرصت های جدید استفاده کند.
یک تاجر باید دارای ویژگی های رهبری پویا باشد. او باید بتواند جهت گیری و راهنمایی صحیح را ارائه دهد و کارکنان خود را به سطوح بالاتری از عملکرد برانگیزد. موفقیت پایدار هر کسب و کاری به کیفیت رهبری بستگی دارد. موارد زیادی وجود داشته است که رهبری ضعیف منجر به شکست شرکتهای سودآور شده است، در حالی که رهبری مؤثر، نهادهای زیانآور را به سازمانهای سودآور تبدیل کرده است.
هر سرمایه گذاری تجاری شامل مقداری ریسک و عدم اطمینان است. سود قطعی نیست و احتمال زیان وجود دارد. در عین حال این درست است که «هیچ چیزی جرات نکرد، چیزی به دست نیامد». بنابراین تاجر باید با تجزیه و تحلیل فرصتهای تجاری مختلف و همچنین ریسک و بازده ناشی از آنها، توانایی پذیرش ریسکهای حساب شده را داشته باشد.