برخی از موفقترین شرکتها فراتر از حاشیه سود و بازده سرمایهگذاریها برای ایجاد بیانیههای ماموریتی قوی و استراتژیهای هدفمند تمرکز میکنند. این کسبوکارها ثابت میکنند که ضروری است بپرسیم: چگونه میتوانم یک کسبوکار پایدار بسازم و به مردم خدمت کنم؟
علیرغم مزایای اتخاذ یک هدف، انجام آن برای رهبران دشوار است. در اینجا مروری بر آنچه که یک شرکت را هدفمند می کند، مزایای داشتن هدف و چرایی اهمیت آن در کسب و کار پایدار آورده شده است.
به گفته پروفسور ربکا هندرسون، پروفسور مدرسه بازرگانی هاروارد، که دوره آنلاین استراتژی کسب و کار پایدار را تدریس می کند، اکثر شرکت هایی که با بزرگترین چالش های جهان مقابله می کنند، هدف محور هستند. در حالی که هدف به طرق مختلف در سازمان ها می گنجد، سازمان هایی که مصرف کننده محور هستند این سوال را در نظر می گیرند: چگونه به طور معناداری به مردم خدمت کنیم؟
راه های مختلفی برای رهبری یک کسب و کار هدفمند وجود دارد. برجسته ترین آنها با اعمال تغییر است. بر اساس استراتژی کسب و کار پایدار، پنج مسیر برای تغییر که یک شرکت هدفمند ایجاد می کند عبارتند از:
شرکت های هدف محور برای اکوسیستم شرکتی حیاتی هستند. علاوه بر مزایای اجتماعی و زیست محیطی داشتن هدف پایدار، مزایای قابل توجه دیگری نیز وجود دارد.
بر اساس بررسی هاروارد، فرهنگ سازمانی اهداف شرکت را از طریق ارزشها، باورها و فعالیتهای تجاری که توسط مفروضات مشترک و هنجارهای گروهی شکل میگیرد، بیان میکند. تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله کلیشهها و ابتکارات مترقی است. رهبران کسب و کار باید برای ایجاد یک فرهنگ قوی شرکتی وقت بگذارند، اگر امیدوارند هدف خود را هدایت کنند.
هندرسون در استراتژی کسب و کار پایدار، سه راه را برای شرکتها شناسایی میکند که میتوانند فرهنگهای مؤثری را شکل دهند، از جمله:
فرهنگ فقط الهام بخش هدف یک شرکت نیست؛ همچنین بر کارکنانی که ابتکارات آن را هدایت می کنند تأثیر می گذارد. وقتی آنها به فرهنگ اعتقاد دارند، با وجود احتمال رکود دستمزدها، بیشتر مستعد کار سخت تر هستند. در نتیجه، مصرف کنندگان به احتمال زیاد نسبت به هدف کسب و کار واکنش مثبت نشان می دهند و به شرکت وفادارتر می شوند.
بسیاری از کسب و کارهایی که در مسیر پایداری قرار دارند، می ترسند به دلیل ابتکارات مترقی، عواید آنها متضرر شود. با این حال، اتخاذ یک هدف می تواند به طور قابل توجهی عملکرد مالی بلندمدت شرکت را بهبود بخشد. یک مانع رایج، بازده مالی کوتاه مدتی است که در حین انتقال با آن مواجه می شوند.
از آنجایی که اعتماد بین رهبری و سهامداران برای موفقیت یک شرکت ضروری است، تصمیم گیری مبتنی بر هدف می تواند بحث برانگیز باشد. مدل ارزش سهامداران سرمایه داری بسیاری از مدیران را تحت فشار قرار می دهد تا به دلیل تعهدات قانونی درک شده، سود را به حداکثر برسانند. با این حال، شرکت ها می توانند به طور قانونی سودهای کوتاه مدت را با وعده موفقیت بلندمدت قربانی کنند. هنگامی که تصمیمات هدفمند به خوبی اجرا شوند، می توانند سطح بالایی از اعتماد را بین اعضای تیم، شرکت های همان صنعت و مهمتر از آن، سهامداران کلیدی ایجاد کنند.
شرکت های هدف محور برای ایجاد تغییر وجود دارند. در حالی که تغییرات داخلی ابتدا در داخل سازمان رخ می دهد، در نهایت از طریق فرآیندی به نام چرخ تغییر به بیرون گسترش می یابد. تأثیر مثبت و خودپایدار یک شرکت بر یک صنعت، نیروی قدرتمندی در مقابله با بزرگترین چالش های جهان است.
چرخ تغییر زمانی شروع به چرخش می کند که یک شرکت برای حل یک موضوع، مانند تغییرات آب و هوای جهانی، یک پرونده تجاری مطرح می کند. تغییرات در استراتژی، ابتکارات تجاری و سبک رهبری نه تنها برای حل مشکل کار می کند، بلکه اغلب رقبا را مجبور می کند از این روش پیروی کنند - به خصوص اگر نتایج موفقیت آمیزی داشته باشند. این باعث افزایش سرعت می شود. مصرفکنندگان این تغییر را احساس میکنند و علیرغم قیمتهای بالقوه بالاتر، محصولات یا خدمات پایدارتری را میخواهند که با هدف شرکت برای مبارزه با تغییرات آبوهوایی هماهنگ باشد. در نهایت، تغییر بازار به خودی خود ادامه میدهد و همه شرکتهای پیشرو در صنعت باعث پیشرفت میشوند.
دلایل متعددی وجود دارد که چرا شرکتهای هدفمحور نه تنها پایدار، بلکه رهبران صنعت هستند. آنها علاوه بر تقویت فرهنگ شرکت، موفقیت مالی و تغییر صنعت، همکاری و پایداری بلندمدت در تجارت را ترویج میکنند.
در استراتژی کسبوکار پایدار، اشاره شده است که افرادی که در محیطهای تجاری با یکدیگر همکاری کردهاند، در موقعیتهایی که بازده ممکن است کمتر آشکار باشد، به طور قابل توجهی بیشتر با هم همکاری میکنند. این امر به ویژه در تجارت پایدار مهم است، جایی که بازگشت مالی همیشه تضمین نشده است.
افرادی که می خواهند از مزایای تبدیل شدن به همکاران موثر بهره ببرند، باید در مورد نقش هدف در کسب و کار از طریق راه هایی مانند دوره آنلاین پایداری یاد بگیرند. رهبرانی که مزیت رقابتی هدفمحور بودن را منتقل میکنند، میتوانند با موفقیت تغییرات درونی و بیرونی را در سازمانهای خود ایجاد کنند.