آنچه که باید درباره سرماخوردگی کودکان بدانید.

2021-12-11T18:48:00Z موضوع پزشکی ورزشی تغذیه زمان مطالعه 6 دقیقهدرجه کیفی A

آنچه که باید درباره سرماخوردگی کودکان بدانید.

سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان

مراقبت از یک کودک بیمار استرس و نگرانی بیشتری برای همه اعضای خانواده به خصوص والدین به همراه دارد. متأسفانه سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان بسیار شایع است. به طور متوسط، بچه ها قبل از شروع مدرسه می توانند پنج یا شش سرماخوردگی در سال را داشته باشند. برخی از بچه ها سالانه 8 تا 10 بار سرما می خورند. تا زمانی که بچه‌ها به نوجوانی می رسند، به طور متوسط ​​حدود چهار بار در سال به عفونت مبتلا می‌شوند.

بچه ها خیلی مریض می شوند زیرا هرگز در معرض بسیاری از ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا قرار نگرفته اند. ایجاد مصونیت به زمان نیاز دارد: در واقع سالها. به علاوه، بیش از 200 ویروس سرماخوردگی مختلف وجود دارد.

متأسفانه سرماخوردگی قابل درمان نیست. در این مقاله از توصیه های متخصصان پزشکی استفاده می کنیم تا بهترین راهکارها را برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در فرزندتان به شما ارائه دهیم.


بهترین راه درمان استراحت است

خواب ترمیم کننده است و به بهبودی فرد بیمار کمک می کند. به همین دلیل است که برای کودکان مهم است که وقتی زیر مریض هستند استراحت کنند. اگر مریض هستند، به خصوص اگر تب دارند، آنها را به مدرسه یا مهدکودک نبرید و در خانه نگه دارید. همچنین کار به جلوگیری از انتشار میکروب به همکلاسی ها کمک می کند.
سعی کنید حداقل 8-10 ساعت آنها را بخوابانید. بگذارید استراحت کنند تا زمانی که احساس بهبودی کنند. نتایج یک مطالعه نشان داد که فرد هر چه کمتر بخوابد، پس از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی بیشتر احتمال دارد که مبتلا شود.

حتی اگر فرزندانتان نمی خوابند، بهتر است فعالیت آنها را محدود کرده و استراحت کنند. بگذارید در رختخواب بمانند و کتاب مورد علاقه شان را برایشان بخوانید یا فیلم ببینند.


نوشیدن مایعات زیاد

مهم است که بدن کودک شما هیدراته بماند. بدن برای سالم ماندن به آب نیاز دارد و زمان بیماری، به علت علائم سرماخوردگی مثل تب، اسهال، استفراغ، یا تعریق بدن کم آب می شود. بسیاری از داروها مانند داروهای ضد احتقان نیز می توانند اثر خشکی داشته باشند. هر مایع بدون کافئین خوب است: آب، آب میوه، چای، سوپ و حتی شیر. بستنی یا ژلاتین نیز می تواند موثر باشد. چگونه متوجه می شوید که فرزندتان مایعات کافی دریافت می کند؟ ادرار او باید زرد روشن باشد. هیدراتاسیون کافی به رقیق شدن ترشحات مخاطی کمک می کند و سرفه و دمیدن بینی را راحتتر می کند. سرفه و دمیدن بینی دو روشی هستند که بدن ذرات ویروس را دفع می کند.


چگونه بفهمیم کودک سرماخورده است یا به آنفولانزا مبتلا شده؟

هر دو بیماری علائم مشابهی دارند، بنابراین گاهی اوقات تشخیص آن دشوار است.

آنفولانزا شدید است و سریع ضربه می‌زند و کودک شما معمولاً احساس بدتری نسبت به سرماخوردگی خواهد داشت. علائم آنفولانزا شامل تب، بدن درد، خستگی مفرط و سرفه خشک است. سرماخوردگی معمولا خفیف تر از آنفولانزا است و علائمی مانند آبریزش یا گرفتگی بینی دارد. سرماخوردگی به ندرت وارد ریه ها می شود. آنفولانزا می تواند باعث ذات الریه شود.

اگر مشکوک به آنفولانزای فرزندتان هستید، او را نزد پزشک اطفال ببرید. اگر آنفولانزا فوراً تشخیص داده شود، دارویی وجود دارد که می تواند به کاهش شدت علائم و طول مدت بیماری کمک کند. درمان های خانگی آنفولانزا برای کودکان بر تسکین علائم تمرکز دارد. درمان های خانگی برای سرفه برای کودکان شامل استفاده از قطره های بینی نمکی و مرطوب کننده است.

تسکین تب

تب نشان می دهد که بدن در حال مبارزه با عفونت است، برخی از درمان های خانگی برای تب در کودکان وجود دارد که شامل موارد زیر است.
اجازه دهید کودکتان مایعات زیادی دریافت کند و استراحت کند. دمای اتاق را خنک نگه دارید (بین 70 تا 74 درجه فارنهایت). به کودک خود لباس خواب سبک بپوشانید. کودک خود را تشویق کنید تا مایعات اضافی، بستنی و ژلاتین بنوشد تا هیدراته بماند. یک فن قرار دهید تا هوای خنک در اتاق به گردش درآید. اگر کودک شما لرز دارد، یک پتوی اضافی به او بدهید که پس از قطع شدن لرز، بتواند آن را کنار بگذارد. استامینوفن به همراه با حمام آب ولرم نیز ممکن است کمک کند.

داروی تب؟

قبل از دادن دارو برای تب با پزشک کودک خود صحبت کنید. استامینوفن یا ایبوپروفن (ادویل، موترین) معمولاً می‌تواند به طور ایمن برای کاهش تب تجویز شود. به نوزادان زیر 2 ماه هیچ دارویی ندهید. بدون تجویز پزشک به نوزادان زیر 6 ماه ایبوپروفن ندهید. هرگز به کودکان زیر 18 سال آسپرین ندهید، زیرا می تواند باعث سندرم ری، یک بیماری جدی شود.

نکاتی برای دادن داروی سرماخوردگی به کودکان

اگر فکر می کنید کودک شما به دارو نیاز دارد، ابتدا با پزشک کودک خود صحبت کنید. هرگز داروهای مخصوص بزرگسالان را به کودکان ندهید برچسب ها را با دقت بخوانید تا بیش از یک دارو با مواد یکسان ندهید. بسیاری از داروهای سرماخوردگی حاوی استامینوفن هستند، بنابراین مراقب باشید به طور همزمان به کودک خود استامینوفن یا یکی دیگر از داروهای کاهش دهنده تب ندهید، در این صورت کودک شما دوز بسیار بالایی که می تواند خطرناک باشد دریافت می کند. به نوزادان و کودکان زیر 4 سال نباید داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی بدون نسخه داده شود، زیرا احتمال بروز عوارض جانبی خطرناکی وجود دارد. همیشه قبل از تجویز دارو، حتی داروهای بدون نسخه، با پزشک اطفال کودک خود مشورت کنید.

گرفتگی بینی

نکاتی برای جلوگیری از گرفتگی بینی برای کودکان شامل موارد زیر است:

اگر کودک شما گرفتگی بینی دارد، مطمئن شوید که به خوبی هیدراته شده است - مایعات به رقیق شدن مخاط کمک می کنند.

برای مرطوب نگه داشتن هوا و رفع گرفتگی آنها می توانید از یک مرطوب کننده یا بخارساز در اتاق آنها نیز استفاده کنید.

شستشوی بینی ممکن است برای کودکان بزرگتر استفاده شود.

سر تخت یا بالش کودکتان را چند اینچ بالا بیاورید تا ترشحات بینی راحت تر تخلیه شود.

کودکان بالای 5 سال ممکن است از نوارهای بینی کودکان استفاده کنند که به باز شدن کمی سوراخ بینی برای تسکین گرفتگی بینی کمک می کند.

قطره بینی دارویی فقط باید به کودکان بالای 6 سال داده شود و نباید بیش از دو یا سه روز استفاده شود. استفاده طولانی مدت از آنها باعث تشدید احتقان می شود.


از یک دستگاه بخور خنک استفاده کنید تا به کودک شما کمک کند راحت تر نفس بکشد. از بخورهای آب گرم که می توانند منجر به سوختگی شوند خودداری کنید. هر روز دستگاه را تمیز کنید تا از رشد باکتری ها و کپک ها جلوگیری کنید. بخور یکی از بهترین درمان های خانگی گرفتگی بینی برای کودکان است.

تسکین گلودرد


گلودرد دردناک می تواند بچه ها را اذیت کند. بعلاوه، برای دوران کودکی، گزینه های شما برای درمان دارویی محدود است.

نوشیدنی های سرد از جمله میلک شیک و چیپس یخ به بی حس شدن گلو درد کمک می کند. مواد گرم مانند سوپ یا چای نیز می توانند گلودرد را تسکین دهند. برای کودکان 8 سال یا بزرگتر، غرغره کردن با آب نمک گرم می تواند به شل شدن خلط و رفع خشکی گلو کمک کند. قرص های پاستیلی می توانند مقداری تسکین دهنده باشند.

داروهای ضد درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن ممکن است برای تسکین درد به کودکان بزرگتر داده شود. اگر کودک شما مایعات نمی‌نوشد، چرک پشت گلو ایجاد می‌کند، در بلعیدن مشکل دارد یا بسیار خسته است، فوراً به پزشک اطفال یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید. اگر گلودرد فرزندتان بیش از چند روز طول کشید، به پزشک مراجعه کنید. ریزش آب دهان در کودک خردسال مبتلا به گلودرد نگران کننده است و همچنین در صورت بروز این علامت باید فوراً به پزشک اطفال مراجعه کنید.


پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

بهترین راه درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان پیشگیری است. شستن مکرر دستان خود را به کودکان آموزش دهید. کودک خود را در هنگام بیماری در خانه نگه دارید تا از انتقال میکروب به دیگران جلوگیری کنید. به کودک خود بیاموزید که در آستین یا دستمال کاغذی خود سرفه و عطسه کند تا احتمال انتقال ذرات ویروس در هوا به حداقل برسد. مداخلاتی مانند پروبیوتیک ها، ویتامین C، سولفات روی، شستشوی بینی با محلول نمکی و مکملی به نام چیزوکیت ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا در کودکان کمک کند. چیزوکیت محصولی است که حاوی ترکیبی از اکیناسه، بره موم و ویتامین C است. قبل از استفاده از مکمل ها یا ویتامین ها برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا از پزشک اطفال خود سوال کنید.

منبع: https://www.onhealth.com/content/1/sick_kids_home_remedies

مطالب مشابه

تاثیرات مصرف کافئین بر بدن
تاثیرات مصرف کافئین بر بدن
Alternate Text دلارام
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 4 دقیقه
چه غذاهایی باعث سردرد و میگرن می شوند؟
چه غذاهایی باعث سردرد و میگرن می شوند؟
Alternate Text دلارام
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 4 دقیقه
بهترین انتخاب‌ها برای صبحانه‌ای سالم
بهترین انتخاب‌ها برای صبحانه‌ای سالم
Alternate Text Immortal
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 2 دقیقه
آنچه می بایست درباره ایست قلبی بدانید.
آنچه می بایست درباره ایست قلبی بدانید.
Alternate Text دلارام
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 4 دقیقه