راهکارهای ساده برای آبرسانی طبیعی پوست

2022-07-07T13:18:00Z موضوع پزشکی ورزشی تغذیه زمان مطالعه 6 دقیقهدرجه کیفی A

راهکارهای ساده برای آبرسانی طبیعی پوست

به سادگی پوست خود را هیدراته نگه دارید!

طبیعی است که با شنیدن کلمه "هیدراتاسیون" به آب فکر کنید. درست است، آبرسانی به پوست به معنای افزایش محتوای آب آن است. اگر پوست شما کم آب باشد، ممکن است پوسته پوسته، کدر و خشک به نظر برسد.
پوست هیدراته صاف، درخشان و دارای رنگی یکنواخت است. برای رسیدن به این هدف، باید هر از چند گاهی تشنگی پوست خود را برطرف کنید.با این حال، مردم اغلب  پوست کم آب را با پوست خشک اشتباه  می گیرند. اگرچه به صورت مترادف استفاده می شود، تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد.

 

 

چه چیزی باعث کم آبی پوست می شود؟

 

1. درجه حرارت شدید

گرمای شدید  می تواند به سد طبیعی پوست شما آسیب برساند.

2. لایه برداری بیش از حد

لایه برداری بیش از حد می تواند به سد رطوبت طبیعی پوست شما آسیب برساند. اگر از محصولات خشن و ساینده هنگام لایه برداری پوست خود استفاده کنید، می تواند آسیب بیشتری به همراه داشته باشد.

3. پاک کننده های تهاجمی

محصولات مراقبت از پوست با مواد سوزاننده و مضر می توانند به توانایی پوست شما در حفظ رطوبت آسیب برسانند.

4. صابون ها و پاک کننده ها

کاهش رطوبت ناشی از صابون ها می تواند بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارد. کمبود رطوبت به سد رطوبتی پوست آسیب می رساند و  باعث کم آبی پوست می شود.


دکتر هاریش کوتام، متخصص پوست ارشد در SkinKraft می گوید: «از مواد قلیایی مانند صابون ها و اسیدهایی با pH بالاتر برای حفظ رطوبت طبیعی پوست باید اجتناب شود.

 

پوست کم آب در مقابل پوست خشک

پوست کم آب فاقد آب است، در حالی که پوست خشک فاقد مقدار مناسبی سبوم است.(سبوم چیست؟) خشکی پوست نیز می تواند نتیجه برخی داروها یا بیماری ها باشد.عواملی مانند آب و هوا، سبک زندگی، سن و محصولاتی که روی پوست خود استفاده می کنید می توانند در تغییر نوع پوست شما نقش داشته باشند.

 

1. علائم خشکی پوست

  • خارش
  • سرخی
  • پوسته پوسته شدن
  • تحریک پوست

 

2. علائم پوست کم آبی

  • پوستی کدر/تیره
  • دایره‌های تیره و سایه‌های برجسته اطراف چشم
  • خارش
  • ظاهر خطوط ظریف / چین و چروک
  • دهان خشک
  • چشمان باد کرده
  • افزایش حساسیت

 

آبرسانی و مرطوب سازی پوست

مرطوب‌سازی شامل افزودن موادی است که رطوبت را مسدود کرده و سد پوست شما را ترمیم می‌کند. در واقع از هدر رفتن آب جلوگیری می کند و بافت و سلامت پوست شما را بهبود می بخشد.

 

 

چگونه پوست خود را آبرسانی کنیم: 10 مرحله

 

1. مقدار کافی آب بنوشید

اولین قدم برای آبرسانی به پوست، آبرسانی به بدن است. نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز  توصیه می شود. بسته به فعالیت روزانه و وزن بدن ممکن است هر فرد به مقدار بیشتری نیاز داشته باشد.

 

2. از محصولات مراقبت از پوست و مرطوب کننده استفاده کنید

در صورت داشتن پوست کم آب، کرم های مبتنی بر آب توصیه می شود. محصولاتی که از طریق پوست شما نفوذ می‌کنند و آب می‌رسانند.به گفته دکتر هاریش، "محصولات حاوی عوامل آبرسانی مانند گلیسیرین، اسید هیالورونیک، اوره و لاکتات آمونیوم می توانند آبرسانی پوست را حفظ کنند."


به دنبال ترکیبات آبرسان زیر باشید:

الف. هیالورونیک اسید

نقش مهمی در آبرسانی به پوست شما و حفظ خاصیت ارتجاعی آن دارد. خاصیت اتصال آب هیالورونیک اسید به بازسازی پوست شما کمک می کند و همچنین از علائم اولیه پیری جلوگیری می کند.(فواید هیالورونیک اسید)

 

ب. گلیسیرین

گلیسیرین یک ماده محبوب در صنعت زیبایی است که دارای خواص آبرسانی است که می تواند پوست شما را از احساس خشکی و خارش رها کند. چرا که گلیسیرین یک مرطوب کننده است. بنابراین با جذب رطوبت از محیط به سطح پوست شما  این کار را انجام می دهد .(خواص گلیسیرین)

 

ج. اوره

یکی دیگر از مواد پرکاربرد در دنیای پوست، اوره است که پروتئین سفت شده را شل و تجزیه می کند و زبری و خارش پوست شما را از بین می برد.(خواص اوره)

 

د. سرامیدها

موادی هستند که پوست را بازسازی می کنند، مانند سیمانی که آجرهای یک ساختمان را نگه می دارد. درواقع سد طبیعی پوست شما را می سازند و ترمیم می کنند، که از از دست دادن آب جلوگیری می کند و رطوبت را حفظ می کند.(خواص سرامید)

 

ح. پانتنول

پانتنول ماده‌ای است که از طریق پوست نفوذ می‌کند و رطوبت را به سلول‌ها می‌رساند. همچنین از هدر رفتن آب ترانس اپیدرمی جلوگیری می کند. در واقع با تحریک سلول‌هایی که پوست را تقویت می‌کنند، عملکرد سدهای پوستی را بهبود می‌بخشد.(فواید پانتنول برای پوست)

 

 

3. از دوش های خیلی گرم و طولانی خودداری کنید

هر چقدر هم که متناقض به نظر برسد، حمام کردن برای ساعت های طولانی می تواند مانع پوست شما را از بین ببرد. و منجر به از دست دادن رطوبت و روغن های ضروری شود که سبب کم آبی پوست می شود. استفاده از آب ولرم هنگام استحمام ایده آل است.

 

4. از ماسک های مفید استفاده کنید

ماسک های صورت مملو از مواد مرطوب کننده هستند. قرار دادن ماسک صورت آبرسان در برنامه روزانه مراقبت از پوست، پوست شما را صاف و مرطوب نگه می دارد. همچنین می تواند ظاهر خطوط ریز و حلقه های تیره را کاهش دهد.

 

5. از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید

هنگامی که رطوبت هوای اطراف شما کم است، می توان از یک مرطوب کننده استفاده کرد. همچنین در ماه های خشک زمستان بسیار مفید خواهد.

 

6. ضد آفتاب یک امر ضروری است

هر بار که در روز بیرون می روید، از یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید تا از آسیب های پوستی UVA و UVB جلوگیری کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند پوست شما را کم آب کند و باعث از دست دادن رطوبت و تجزیه کلاژن و الاستین آن شود که مسئول استحکام و خاصیت ارتجاعی آن هستند. که می تواند علائم پیری زودرس را ایجاد کند.

 

7. غذاهای غنی از آب بخورید

میوه ها و سبزیجات نه تنها آبرسان هستند، بلکه از بسیاری جهات دیگر برای پوست شما مفید هستند. میوه های مرکباتی مانند پرتقال و لیمو سرشار از آب هستند و سرشار از ویتامین C هستند که برای حفظ بافت پوست شما حیاتی است. غذاهای غنی از ویتامین A و B3 نیز برای بهبود سلامت کلی پوست شما ضروری هستند.

8. مصرف کافئین را کاهش دهید

هم کافئین و هم الکل می توانند محتوای آب پوست شما را کاهش دهند و  باعث سفتی و کم آبی پوست شما می شود. مصرف کافئین و الکل خود را بسیار محدود کنید تا  تاثیر آنها بر پوست شما به حداقل برسد.

 

9. به طور مرتب لایه برداری کنید

لایه برداری پوست برای خلاص شدن از شر لکه های خشک، سلول های مرده و غیره که به دلیل کمبود رطوبت انباشته شده اند، مهم است. حتماً هر 4 تا 5 روز یک بار لایه برداری کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که بیش از حد لایه برداری نکنید زیرا لایه برداری بیش از حد ممکن است سد طبیعی پوست را مختل کند و منجر به از دست دادن رطوبت شود.

 

10. مرطوب کننده های طبیعی

در طول تابستان، بدن شما تمایل زیادی به از دست دادن رطوبت دارد، به همین دلیل است که آبرسانی از درون به بیرون بسیار مهم است. علاوه بر این، خوردن غذاهای غنی از آب و نوشیدن آب کافی، شب‌ها قبل از خواب حتما پاکسازی،از تقویت کننده و مرطوب‌کننده‌ها سنتی را استفاده کنید. عسل و شیر مرطوب‌کننده‌های طبیعی عالی هستند، از این رو می‌توانید آنها را در روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

 

بهترین مرطوب کننده برای شما کدام است؟

مرطوب کننده خود را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنید. مرطوب کننده های مبتنی بر کرم برای پوست های خشک خوب عمل می کنند. اگر پوست چرب دارید، یک مرطوب کننده سبک بر پایه لوسیون از سنگینی پوست شما جلوگیری می کند.یک مرطوب کننده ترمیم کننده سد را انتخاب کنید زیرا آنها به لایه های عمیق تر پوست شما وارد می شوند و آن را از داخل ترمیم می کنند و از کم آبی آن جلوگیری می کنند.

 

 

چه زمانی باید به متخصص پوست مراجعه کرد؟

پوست کم آب معمولاً یک بیماری جدی پوستی نیست. سرم ها، کرم ها و لوسیون های آبرسان می توانند به شما در بهبود بافت پوست کمک کنند. با این حال، اگر سلامت کلی پوست شما حتی پس از تلاش برای آبرسانی بهبود نیافت و اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به متخصص پوست مراجعه کنید:

  • تکه های سفید
  • تکه های قرمز
  • خارش، پوست تحریک شده
  • التهاب
  • اگر لکه های خشک همچنان روی بدن/صورت شما پخش می شوند


 

 

مرحله اساسی برای تغذیه پوست،آبرسانی است. برای داشتن پوستی سالم، جوان و بدون چین و چروک، آبرسانی آن از درون به بیرون ضروری است. علاوه بر نوشیدن آب کافی، از یک روال مراقبت از پوست پیروی کنید، غذاهای غنی از آب بخورید، و عادات سبک زندگی سالم را برای لذت بردن از پوست هیدراته و سالم در تمام طول سال انجام دهید.

(همچنین در مورد تنفس برای زیبایی! بیشتر بخوانید)

مطالب مشابه

در فصل گرما چه مواد غذایی مصرف کنیم؟
در فصل گرما چه مواد غذایی مصرف کنیم؟
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 4 دقیقه
مشکلات فصل گرما و گرمازدگی
مشکلات فصل گرما و گرمازدگی
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه کودک خود را ترغیب کنیم تا سبزیجات خود را بخورد؟
چگونه کودک خود را ترغیب کنیم تا سبزیجات خود را بخورد؟
Alternate Text Mamdosein
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 3 دقیقه