وقتی به خلاقیت فکر می کنید، عناوین شغلی مانند طراح گرافیک یا بازاریاب ممکن است به ذهنتان خطور کند. با این حال، خلاقیت و نوآوری در همه صنایع مهم است زیرا چالش های تجاری نیازمند راه حل های ابداعی هستند.
در اینجا مروری بر اهمیت خلاقیت در تجارت، نحوه جفت شدن آن با تفکر طراحی و نحوه تشویق آن در محل کار است.
خلاقیت چندین هدف را دنبال می کند. نه تنها با رکود مبارزه می کند بلکه رشد و نوآوری را تسهیل می کند. در اینجا پنج دلیل برای اهمیت خلاقیت در تجارت آورده شده است.
برای اینکه چیزی نوآورانه باشد، دو شرط وجود دارد: باید جدید و مفید باشد. در حالی که خلاقیت برای ایجاد ایده هایی که هم منحصر به فرد و هم اصیل هستند بسیار مهم است، اما آنها همیشه ذاتا مفید نیستند. راهحلهای نوآورانه نمیتوانند بدون خلاقیت وجود داشته باشند.
خلاقیت به شما این فضا را می دهد که به جای سخت تر، هوشمندانه تر کار کنید، که می تواند بهره وری را افزایش دهد و با رکود در محل کار مبارزه کند. روال و ساختار فوق العاده مهم هستند اما نباید به بهای بهبود و رشد اجرا شوند. هنگامی که یک محیط خلاقانه و نوآور ایجاد می شود، سطح بهره وری یک کسب و کار می تواند افزایش یابد.
گاهی اوقات رویدادها - اعم از داخلی و خارجی - می توانند ساختار یک سازمان را مختل کنند. برای مثال، همهگیری COVID-19 به طرز چشمگیری نحوه عملکرد دنیای تجارت امروزی را تغییر داده است. در چنین مواردی، تفکر تخیلی و نوآوری برای حفظ عملیات تجاری بسیار مهم است.
رویکرد خلاقانه به چالش ها مستلزم سازگاری است، اما همیشه نیازی به تعدیل قابل توجه مدل کسب و کار شما ندارد. به عنوان مثال، ممکن است یک محصول یا خدمات جدید توسعه دهید یا ساختار عملیات خود را برای بهبود کارایی کمی تغییر دهید. مشکلات بزرگ همیشه به راه حل های بزرگ نیاز ندارند، بنابراین ایده ای را رد نکنید زیرا با مقیاس یک مشکل مطابقت ندارد.
تغییر در دنیای تجارت اجتناب ناپذیر است و راه حل های خلاقانه برای انطباق با آن حیاتی است.
یکی از موانع اصلی رشد یک کسب و کار، تثبیت شناختی یا این ایده است که تنها یک راه برای تفسیر یا نزدیک شدن به یک موقعیت یا چالش وجود دارد.
تثبیت شناختی تله ای است که می توان در آن گرفتار شد، زیرا نزدیک شدن به هر موقعیتی مشابه آنچه در گذشته داشته اید می تواند وسوسه انگیز باشد. اما هر موقعیتی متفاوت است.
اگر رهبران یک کسبوکار برای درک واضح شرایطی که با آن مواجه هستند، تشویق به تفکر خلاق و اقدام بر اساس یافتهها وقت نکنند، شرکت آنها میتواند دچار رکود شود که یکی از بزرگترین موانع رشد است.
خلاقیت و نوآوری مهارت هایی هستند که معمولاً در صنایع برتر از جمله مراقبت های بهداشتی و تولید به دنبال آن هستند. تا حد زیادی به این دلیل است که هر صنعتی دارای چالش های پیچیده ای است که نیاز به راه حل های خلاقانه دارد.
یادگیری مهارتهایی مانند تفکر طراحی و حل خلاقانه مسئله میتواند به جویندگان کار کمک کند تا هنگام اعمال نقشها، خود را متمایز کنند.
در حالی که خلاقیت در تجارت بسیار مهم است، یک فرآیند انتزاعی است که بهترین کار را با یک ساختار بتنی دارد. اینجاست که تفکر طراحی وارد عمل می شود.
تفکر طراحی - مفهومی که در دنیای تجارت محبوبیت پیدا می کند - یک فرآیند مبتنی بر راه حل است که بین امر عینی و انتزاعی سرمایه گذاری می کند. خلاقیت و نوآوری کلید فرآیند تفکر طراحی هستند.(در مورد طراحی تفکر مالی بیشتر بخوانید)
اگر می خواهید یک محل کار نوآورانه را تسهیل کنید، در اینجا هفت نکته برای تشویق خلاقیت آورده شده است.
خلاقیت اغلب مستلزم عبور از منطقه راحتی شماست. در حالی که نمی خواهید ریسک هایی را بپذیرید که به طور بالقوه می تواند کسب و کار شما را فلج کند، ریسک پذیری یک عنصر ضروری برای نوآوری و رشد است. بنابراین، فراهم کردن محیطی که در آن تشویق شود میتواند بسیار سودمند باشد.
به تیم خود این آزادی را بدهید که بدون ترس از انتقام، اگر ایده هایشان کارساز نبود، نوآوری کنند. برخی از بهترین نوآوری های تاریخ محصول بسیاری از شکست ها بود. به شکست به عنوان فرصتی برای یادگیری و بهبود برای آینده نگاه کنید تا شکست مخرب.
خلاقیت چیزی بیش از یک حالت ذهنی است. اگر همکاران شما فرصت خلاقیت دارند، باید منابعی را برای ترویج نوآوری فراهم کنید. چه این امر مستلزم سرمایه گذاری مالی، ابزارها یا مواد آموزشی باشد، سرمایه گذاری در تیم خود برای تولید نتایج نوآورانه به نفع شماست.
اگر یک ایده نوآورانه نتایج مطلوبی را در عرض چند ماه ایجاد نکرد، ممکن است آن را به طور کامل کنار بگذارید. انجام این کار می تواند منجر به از دست رفتن فرصت شود زیرا برخی از ایده ها برای به دست آوردن نتایج مثبت زمان بیشتری نیاز دارند.
صبر یک عنصر مهم خلاقیت است، بنابراین سعی نکنید نتایج را خیلی سریع اندازه گیری کنید. به تیم خود این آزادی را بدهید که بدون فشار محدودیت های زمانی سخت، پیشرفت و آزمایش کنند.
یکی از مهم ترین اجزای محیطی که خلاقیت و نوآوری را تقویت می کند، داشتن ذهن باز است. نوآوری مستلزم کار مداوم در برابر محدودیت های ذهنی شماست. به طور مستمر سؤال بپرسید، پاسخهایی را که دریافت میکنید آماده باشید، و قبل از شروع به نوآوری به ایدههای کاملاً مفهومی نیاز نداشته باشید.
محیط های مشارکتی برای نوآوری حیاتی هستند. هنگامی که تیم ها با هم در جهت دستیابی به یک هدف مشترک کار می کنند، نوآوری شکوفا می شود. برای رسیدن به این هدف، مطمئن شوید که همه صدای خود را دارند. یکی از راههای انجام این کار، میزبانی جلسات طوفان فکری است که در آن هر یک از اعضا مشارکت میکنند و ایدههای خود را به اشتراک میگذارند.
تنوع خلاقیت را تقویت میکند و با تفکر گروهی مبارزه میکند، زیرا هر فردی دیدگاه منحصربهفردی را به میز میآورد. تشکیل تیم هایی با اعضای پیشینه های فرهنگی مختلف که قبلاً با هم کار نکرده اند را در نظر بگیرید. وادار کردن مردم به خارج از محدوده امن خود یک راه موثر برای تشویق نوآوری است.
خلاقیت و نوآوری مهارت های بسیار مهمی هستند چه جویای کار، چه کارفرما یا کارآفرین مشتاق باشید در هر صورت پیشرفت و موفقیت چشمگیر شمارا به دنبال دارد.