نحوه تعیین اهداف استراتژیک در کسب و کار

2022-02-14T19:27:00Z موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ زمان مطالعه 4 دقیقهدرجه کیفی A

نحوه تعیین اهداف استراتژیک در کسب و کار

در دنیای کسب و کار در حال تغییر، داشتن اهداف استراتژیک و برنامه ای برای هدایت تلاش های سازمانی ضروری است. با این حال، ایجاد اهداف استراتژیک می تواند یک کار دلهره آور باشد. چگونه تصمیم می گیرید که کدام اهداف برای شرکت شما حیاتی هستند؟ کدام یک قابل عمل و اندازه گیری هستند؟ کدام اهداف را در اولویت قرار دهیم؟

برای کمک به شما در پاسخ به این سؤالات، در اینجا خلاصه ای از چیستی برنامه ریزی استراتژیک، مشخصه اهداف استراتژیک و چگونگی انتخاب اهداف سازمانی برای پیگیری آورده شده است.

برنامه ریزی استراتژیک چیست؟


برنامه ریزی استراتژیک فرآیند سازمانی مداوم استفاده از دانش موجود برای مستندسازی یک کسب و کار است. این فرآیند برای اولویت‌بندی تلاش‌ها، تخصیص مؤثر منابع، همسو کردن سهامداران و کارکنان، و اطمینان از پشتوانه اهداف سازمانی توسط داده‌ها و استدلال صحیح استفاده می‌شود. یک برنامه استراتژیک خوب با به وجود آمدن فرصت ها و تهدیدها تکامل می یابد و تغییر می کند.

پروفسور کلیتون کریستنسن، پروفسور مدرسه بازرگانی هاروارد، در دوره آنلاین استراتژی مخرب، می گوید: «بیشتر مردم استراتژی را یک رویداد می دانند، اما این روشی نیست که دنیا کار می کند. زمانی که با فرصت ها و تهدیدهای پیش بینی نشده مواجه می شویم، باید پاسخ دهیم. گاهی اوقات ما با موفقیت پاسخ می دهیم. گاهی اوقات ما این کار را نمی کنیم اما بیشتر استراتژی ها از طریق این فرآیند توسعه می یابند. اغلب اوقات، استراتژی که منجر به موفقیت می شود، از طریق فرآیندی ظاهر می شود که تقریباً در هر صنعت 24 ساعته و 7 روز هفته در حال کار است.

ویژگی های اهداف راهبردی

برای ایجاد یک برنامه استراتژیک برای سازمان خود، ابتدا باید اهدافی را که می خواهید به آن برسید مشخص کنید. اهداف استراتژیک اهداف قابل اندازه گیری یک کسب و کار هستند که نشان دهنده چشم انداز بلند مدت آن هستند.

در اینجا چهار ویژگی از اهداف استراتژیک وجود دارد که باید هنگام تعیین آنها برای سازمان خود به خاطر بسپارید.

1. هدف محور

نقطه شروع برای ایجاد اهداف استراتژیک این است که از خود بپرسید هدف و ارزش های شرکت شما چیست. برای چه چیزی تلاش می کنید، و چرا تعیین این اهداف مهم است؟ اجازه دهید پاسخ به این سوالات، توسعه اهداف استراتژیک سازمان شما را راهنمایی کند.

ربکا هندرسون، پروفسور HBS، در دوره آنلاین استراتژی کسب و کار پایدار، می‌گوید: «نیازی نیست ارزش‌های خود را وقتی سر کار می‌آیید کنار بگذارید».

هندرسون، که کارش بر تجسم مجدد سرمایه داری برای جهانی عادلانه و پایدار متمرکز است، همچنین توضیح می دهد که رهبری با هدف می تواند عملکرد کسب و کار را افزایش دهد.

هندرسون در سخنرانی‌ای که از طریق فیسبوک لایو پخش شد، می‌گوید: «به‌کارگیری یک هدف، به عملکرد شما آسیبی وارد نمی‌کند، اگر آن را به درستی و معتبر انجام دهید». "اگر بتوانید هدف خود را با چشم انداز استراتژیک شرکت به گونه ای مرتبط کنید که واقعاً افراد را در جهت درست قرار دهند، در این صورت امکان پیشی گرفتن از رقبای خود را خواهید داشت."

2. بلند مدت و آینده نگر

در حالی که اهداف استراتژیک اهداف بلندمدت سازمان شما هستند، اهداف عملیاتی نقاط عطف روزانه هستند که برای دستیابی به آنها باید آنها را بررسی کرد. هنگام تعیین اهداف استراتژیک، به ارزش ها و چشم انداز بلند مدت شرکت خود فکر کنید و مطمئن شوید که اهداف استراتژیک و عملیاتی را با هم اشتباه نمی گیرید.

به عنوان مثال، هدف سازمان شما می تواند ایجاد یک استراتژی بازاریابی جدید باشد. با این حال، این یک هدف عملیاتی در خدمت یک چشم انداز بلند مدت است. هدف استراتژیک، در این مورد، می تواند نفوذ به بخش جدیدی از بازار باشد که ایجاد یک استراتژی بازاریابی جدید به آن کمک می کند.

برای اطمینان از تعیین اهداف چالش برانگیز که می تواند تأثیر پایداری بر سازمان شما داشته باشد، یک چشم انداز آینده محور داشته باشید.

3. قابل اجرا

اهداف استراتژیک قوی نه تنها بلندمدت و متمرکز بر آینده هستند، بلکه قابل اجرا هستند. اگر اهداف عملیاتی وجود ندارد که تیم شما بتواند برای رسیدن به هدف استراتژیک کامل کند، سازمان شما بهتر است زمان و منابع خود را در جای دیگری صرف کند.

هنگام تدوین اهداف استراتژیک، به اهداف عملیاتی مربوط به آنها فکر کنید. آیا آنها گام های عملی هستند که تیم شما می تواند برای رسیدن به هدف سازمان شما انجام دهد؟ اگر چنین است، هدف می تواند یک تلاش ارزشمند برای کسب و کار شما باشد.

4. قابل اندازه گیری

هنگام ایجاد اهداف استراتژیک، تعیین چگونگی سنجش پیشرفت و موفقیت بسیار مهم است.یک تجدید نظر مناسب برای هدف اصلی می تواند این باشد: "افزایش شناخت برند تا 80 درصد در میان آمریکایی های مورد بررسی تا سال 2030". با تعیین یک هدف خاص تر، می توانید سازمان خود را بهتر برای رسیدن به آن تجهیز کنید و اطمینان حاصل کنید که کارمندان و سهامداران تعریف روشنی از موفقیت و نحوه اندازه گیری آن دارند.

اولویت بندی اهداف استراتژیک


هنگامی که چندین هدف استراتژیک را شناسایی کردید، مشخص کنید که کدام یک ارزش دنبال کردن را دارند. می تواند یک فرآیند طولانی باشد، به خصوص اگر تصمیم گیرندگان دیگر اولویت ها و نظرات متفاوتی داشته باشند.

برای تنظیم صحنه، اطمینان حاصل کنید که همه از هدف پشت هر برنامه استراتژیک آگاه هستند. به نکته هندرسون برمی گردد که همسویی عمدی کارکنان می تواند سازمان شما را به گونه ای پیشرفت بدهد که از رقبا پیشی بگیرد.

همانطور که اهداف استراتژیک را تعیین و اولویت بندی می کنید، به یاد داشته باشید که استراتژی شما باید همیشه در حال تحول باشد. با تغییر شرایط و چالش ها، استراتژی سازمانی شما نیز باید تغییر کند.

اگر با هدف، چشم‌اندازی قابل اندازه‌گیری و عملی و آگاهی از رویدادهای جاری رهبری کنید، می‌توانید اهداف استراتژیکی را تعیین کنید که ارزش تلاش برای آنها را دارند. ( در ادامه اجرای موفقیت آمیز این استراتژی های کسب و کار را نیز بخوانید)

مطالب مشابه

اجرای موفقیت آمیز استراتژی های کسب و کار
اجرای موفقیت آمیز استراتژی های کسب و کار
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه یک کارآفرین موفق شویم؟
چگونه یک کارآفرین موفق شویم؟
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 6 دقیقه
بهبود عملکرد گروهی کسب و کار
بهبود عملکرد گروهی کسب و کار
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 4 دقیقه
تفویض اختیار در مدیریت چیست؟
تفویض اختیار در مدیریت چیست؟
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 6 دقیقه