ممکن است از خود بپرسید: "چگونه شاخص های کلیدی عملکرد شرکت خود را اندازه گیری کنم؟" خوب، بهترین راه برای انجام این کار استفاده از چارچوب SMART است.
SMART به پنج الزامی اشاره دارد که KPI شما باید خوب باشد. این مخفف عبارت Specific, Measure, Attainable, Relevant و Timeframe است.
بیایید این را به سؤالات خاصی که باید به آنها پاسخ دهید تقسیم کنیم:
اگر میخواهید چارچوب SMART را گسترش دهید، میتوانید با افزودن ارزیابی و ارزیابی مجدد به مراحل اندازهگیری، آن را هوشمندتر کنید. شاخصهای کلیدی عملکرد نباید یکبار انجام شوند - دائماً آنها را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که قابل دستیابی هستند و در مسیر درست هستند.
اکنون که می دانید شاخص عملکرد کلیدی چیست، ممکن است به طور تصادفی به اصطلاح "گزارش KPI" نیز برخورد کرده باشید. گزارشهای KPI خلاصهای از همه KPIهای کلیدی شما برای یک پروژه، کمپین یا عملیات کلی است. معمولاً با استفاده از داشبوردهای تعاملی و/یا نرم افزار گزارش دهی ایجاد می شود که کاربران می توانند آن را ویرایش و به اشتراک بگذارند.
در نهایت، گزارشهای KPI به عنوان یک روش ردیابی استراتژیک عمل میکنند و یک دید جامع از فعالیتهای تجاری ضروری و عملکرد آن در هر جنبه ارائه میدهند.
شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) معیارهای قابل اندازه گیری و کمی هستند که برای سنجش و ارزیابی عملکرد فعالیت های شرکت یا سازمان شما استفاده می شوند. معمولاً در فروش و بازاریابی برای ردیابی درآمدزایی، جذب مشتری، نرخ تبدیل و موارد دیگر استفاده می شود.
با ردیابی و تجزیه و تحلیل KPIهای فروش، می توانید پیشرفت خود را به سمت اهداف خود از نزدیک زیر نظر داشته باشید، مناطقی را برای بهبود مشخص کنید، و تصمیمات آگاهانه و مبتنی بر داده برای بهینه سازی عملکرد فروش بگیرید.
گاهی اوقات می بینیم که کلمات "داشبورد" و "KPI" به جای یکدیگر استفاده می شوند - که به سادگی نادرست است. داشبورد نمایشی بصری از داده ها است که نمای تلفیقی از معیارهای مختلف و سایر اطلاعات مرتبط را در یک رابط واحد ارائه می دهد. این یک نمای کلی جامع از عملکرد یک سازمان در مناطق مختلف ارائه می دهد و به کسب و کارها امکان می دهد روندها، الگوها و بینش ها را در یک نگاه نظارت کنند.
در حالی که داشبورد ممکن است شامل KPI باشد، اغلب شامل طیف وسیع تری از معیارها و نقاط داده می شود – نه فقط شاخص های کلیدی عملکرد! داشبوردها معمولاً دادهها را از طریق نمودارها، جداول و سایر عناصر بصری ارائه میدهند و به کاربران اجازه میدهند تا به سرعت عملکرد را ارزیابی کنند و تصمیمهای مبتنی بر داده را بگیرند. داشبوردها معمولاً با استفاده از یک نرم افزار KPI یا ابزار گزارش دهی تنظیم می شوند.