بهترین روش برای اندازه گیری KPI چیست؟

2023-11-15T18:16:00Z موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ زمان مطالعه 3 دقیقهدرجه کیفی A

بهترین روش برای اندازه گیری KPI چیست؟

ممکن است از خود بپرسید: "چگونه شاخص های کلیدی عملکرد شرکت خود را اندازه گیری کنم؟" خوب، بهترین راه برای انجام این کار استفاده از چارچوب SMART است.

چارچوب SMART چیست؟

SMART به پنج الزامی اشاره دارد که KPI شما باید خوب باشد. این مخفف عبارت Specific, Measure, Attainable, Relevant و Timeframe است.

بیایید این را به سؤالات خاصی که باید به آنها پاسخ دهید تقسیم کنیم:

  1. آیا هدف شما مشخص است؟ KPI باید یک منطقه تمرکز واضح و مشخص داشته باشد. باید به طور مستقیم به جنبه خاصی از عملیات شما، مانند فروش، رضایت مشتری، یا ترافیک وب سایت توجه کند.
  2. آیا می توانید پیشرفت به سمت هدف خود را اندازه گیری کنید؟ KPI باید با استفاده از داده های عینی، مانند درصد، قابل سنجش باشد.
  3. آیا هدف واقع بینانه قابل دستیابی است؟ KPI باید پارامتری باشد که می‌دانید می‌توانید در یک بازه زمانی معین برای آن تلاش کنید. برای اعداد غیرممکن هدف گذاری نکنید.
  4. هدف چقدر با سازمان شما مرتبط است؟ KPI باید مستقیماً با اهداف تجاری شما هماهنگ باشد و حوزه ای را که برای موفقیت شما حیاتی است منعکس کند.
  5. بازه زمانی دستیابی به این هدف چیست؟ آیا برای ماه، سه ماهه یا سال است؟ تنظیم یک بازه زمانی برای KPI می تواند به شما در مقایسه بین دوره ها کمک کند، که به شما امکان می دهد عملکرد و رشد خود را پیگیری کنید.


اگر می‌خواهید چارچوب SMART را گسترش دهید، می‌توانید با افزودن ارزیابی و ارزیابی مجدد به مراحل اندازه‌گیری، آن را هوشمندتر کنید. شاخص‌های کلیدی عملکرد نباید یک‌بار انجام شوند - دائماً آنها را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که قابل دستیابی هستند و در مسیر درست هستند.

گزارشات KPI چیست؟

اکنون که می دانید شاخص عملکرد کلیدی چیست، ممکن است به طور تصادفی به اصطلاح "گزارش KPI" نیز برخورد کرده باشید. گزارش‌های KPI خلاصه‌ای از همه KPIهای کلیدی شما برای یک پروژه، کمپین یا عملیات کلی است. معمولاً با استفاده از داشبوردهای تعاملی و/یا نرم افزار گزارش دهی ایجاد می شود که کاربران می توانند آن را ویرایش و به اشتراک بگذارند.

در نهایت، گزارش‌های KPI به عنوان یک روش ردیابی استراتژیک عمل می‌کنند و یک دید جامع از فعالیت‌های تجاری ضروری و عملکرد آن در هر جنبه ارائه می‌دهند.

 

KPI در فروش مخفف چیست؟

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) معیارهای قابل اندازه گیری و کمی هستند که برای سنجش و ارزیابی عملکرد فعالیت های شرکت یا سازمان شما استفاده می شوند. معمولاً در فروش و بازاریابی برای ردیابی درآمدزایی، جذب مشتری، نرخ تبدیل و موارد دیگر استفاده می شود.

با ردیابی و تجزیه و تحلیل KPIهای فروش، می توانید پیشرفت خود را به سمت اهداف خود از نزدیک زیر نظر داشته باشید، مناطقی را برای بهبود مشخص کنید، و تصمیمات آگاهانه و مبتنی بر داده برای بهینه سازی عملکرد فروش بگیرید.

تفاوت بین داشبورد و KPI چیست؟

گاهی اوقات می بینیم که کلمات "داشبورد" و "KPI" به جای یکدیگر استفاده می شوند - که به سادگی نادرست است. داشبورد نمایشی بصری از داده ها است که نمای تلفیقی از معیارهای مختلف و سایر اطلاعات مرتبط را در یک رابط واحد ارائه می دهد. این یک نمای کلی جامع از عملکرد یک سازمان در مناطق مختلف ارائه می دهد و به کسب و کارها امکان می دهد روندها، الگوها و بینش ها را در یک نگاه نظارت کنند.

در حالی که داشبورد ممکن است شامل KPI باشد، اغلب شامل طیف وسیع تری از معیارها و نقاط داده می شود – نه فقط شاخص های کلیدی عملکرد! داشبوردها معمولاً داده‌ها را از طریق نمودارها، جداول و سایر عناصر بصری ارائه می‌دهند و به کاربران اجازه می‌دهند تا به سرعت عملکرد را ارزیابی کنند و تصمیم‌های مبتنی بر داده را بگیرند. داشبوردها معمولاً با استفاده از یک نرم افزار KPI یا ابزار گزارش دهی تنظیم می شوند.

مطالب مشابه

تنظیم KPI مناسب برای موفقیت در کسب و کار
تنظیم KPI مناسب برای موفقیت در کسب و کار
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 4 دقیقه
شاخص کلیدی عملکرد (KPI) در کسب و کارها
شاخص کلیدی عملکرد (KPI) در کسب و کارها
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 4 دقیقه
راهنمای جامع استعدادیابی یا جذب استعداد
راهنمای جامع استعدادیابی یا جذب استعداد
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 24 دقیقه
استراتژی های برند سازی ارزان برای کسب و کار های کوچک(بخش دوم)
استراتژی های برند سازی ارزان برای کسب و کار های کوچک(بخش دوم)
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 4 دقیقه